دانمارک انتقال جنگنده های F-16 به اوکراین را تایید کرد

© AFP 2023 / Patrick Linهند یک جنگنده اف-16 پاکستان را سرنگون نمود
هند یک جنگنده اف-16 پاکستان را سرنگون نمود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2023
اشتراک
وزارت خارجه دانمارک از آمادگی کپنهاگ برای انتقال جنگنده های آمریکایی F-16 به کی یف خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه دانمارک در شبکه اجتماعی (توئیتر سابق) تایید کرد که این کشور با ارسال جنگنده های F-16 به اوکراین در زمانی که شرایط این امر مهیا گردد، موافق است.

در این اطلاعیه آمده است: "ما با ارسال هواپیماهای F-16 به اوکراین و نیروی هوایی اوکراین در همکاری نزدیک با ایالات متحده آمریکا و سایر شرکا و زمانی که شرایط برای چنین انتقالی مهیا گردند، موافق می باشیم. این شرایط در کنار سایر نکات دربرگیرنده گزینش موفقیت آمیز، ارزیابی و آموزش نظامیان اوکراینی و همچنین مجوز های لازم، زیرساخت و لجستیک می باشند".

پیشتر یک مقام بلند پایه در دولت ایالات متحده آمریکا به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرده بود که واشنگتن تصمیم گرفته تا درخواست انتقال جنگنده های آمریکایی نسل چهارم F-16 از دانمارک و هلند به اوکراین را اجابت نماید. کاخ سفید تایید کرد که اوکراین این جنگنده های آمریکایی را بعد از پایان آماده سازی خلبانان خود، از کشورهای ثالث دریافت خواهد کرد. یوری ایگنات مشاور فرماندهی نیروی هوایی اوکراین پیشتر اعلام کرده بود که برای اوکراین روشن شده است که نمی تواند در در فصل پاییز با زمستان این جنگنده های آمریکایی را دریافت نماید.
همچنین ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه در جریان سفر خود به هلند، در کانال تلگرامی خود اعلام کرده بود که در خصوص دریافت 42 جنگنده F-16 از این کشور با مارک روته نخست وزیر به توافق رسیده است.
نخست وزیر هلند اما ضمن اشاره به اینکه این کشور در مجموع 42 فروند از این هواپیماها را در اختیار دارد، از اعلام دقیق تعداد هواپیماهایی که آمستردام به کی یف ارسال خواهد کرد، خودداری کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از روته بیان کرده است: "هلند فعلا نمی تواند اعلام کند که چه تعداد از 42 جنگنده F-16 خود را به اوکراین ارسال خواهد کرد".

بنا بر اطلاعات این خبرگزاری، در حال حاضر هلند 24 جنگنده F-16 را در اختیار دارد که اواسط سال 2024 از ذخایر نیروهای مسلح این کشور خارج خواهند شد؛ همچنین 18 هواپیما برای فروش گذاشته شده اند.
اولین حضور علنی جنگنده‌های امارات در کنار جنگنده‌های اسرائیل در مانور نظامی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2023
توضیحات زلنسکی در خصوص تعداد جنگنده های F-16 انتقالی از هلند
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرده است که ایالات متحده و پیروان آن در ناتو خطر ایجاد برخورد مستقیم با فدراسیون روسیه را ایجاد می کنند و این می تواند زمینه گذار تبعات فاجعه باری شود. به گفته وی، واقعیت پیدایش جنگنده های F-16، که قابلیت حمل سلاح هسته ای را دارند، در کی یف، توسط روسیه بعنوان یک تهدید از جانب غرب در حوزه هسته ای ارزیابی خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала