گزارش و تحلیل

حضور آمریکا در منطقه تهدیدی برای کشورهای عربی

© Photo / IRNAعبور ناو موشک انداز آمریکایی از تنگه هرمز
عبور ناو موشک انداز آمریکایی از تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2023
اشتراک
بر عکس تصورها والقاءات رسانه ای آمریکا، افزایش حضور نیروهای این کشور در منطقه بیش از اینکه تهدیدی متوجه ایران باشد تهدیدی بر علیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به حساب می آید.
البته نباید هیچوقت دشمن را دست کم گرفت و به این دلیل ایرانی ها همیشه خود را برای همه احتمال ها آماده می کنند اما واقعیت امر این است که آمریکایی ها در تلاش هستند با حضور خود در منطقه خلیج فارس هیمنه خود بر سر کشورهای عرب این منطقه را بر گردانند.
امروز سالگرد خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان و پس از اینکه معلوم شد که آمریکایی ها با طالبان بر علیه دولت مستقر متحد خود تبانی کرده اند بسیاری از متحدین آمریکا در منطقه دلواپس شدند که مبادا آمریکا بخواهد همان کار را با آنها انجام دهد.
قبلتر هم سعودی ها و اماراتی ها از آمریکایی ها تقاضا کرده بودند که توافق امنیتی ضمنی که فیمابین آنها بود را فعال کنند و آمریکایی ها از آنها در مقابل انصار الله یمن حمایت کنند اما آمریکایی ها حاضر نشدند که جان نیروهای خود را برای حمایت از کشورهای عرب خلیج فارس به خطر بیاندازند.
علیرغم اینکه برخی کشورهای عربی مانند امارات امیدوار بودند با همراهی با آمریکا و برقراری روابط با اسرائیل امتیازات تسلیحاتی خاصی برای تامین امنیت خود دریافت کنند اما مشاهده کردیم که آمریکایی ها حاضر نشدند آن تسلیحات، مثل هواپیماهای اف 35 مورد تقاضای امارات را در اختیارشان قرار دهند.
همچنین آمریکایی ها حتی برای عربستان سعودی هم محدودیت دریافت تسلیحات ایجاد کردند تا موازنه قوا به ضرر اسرائیل تغییر نکند.
موافقت آمریکا و عربستان بر سر چارچوب مشترک توافق عادی سازی روابط اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2023
موافقت آمریکا و عربستان بر سر چارچوب کلی عادی سازی روابط با اسرائیل
در چنین شرایطی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به دنبال پیدا کردن متحد های جدیدی در جهان افتادند و به دنبال تامین تسلیحات مورد نیازشان از کشورهای دیگر افتادند که می توان نمونه آن را همکاری عربستان سعودی با چین در زمینه تولید تسلیحات و یا تولید مشترک پهباد با ترکیه و... دانست.
همچنین این کشورها وقتی که دیدند آمریکا به تعهد خود برای حمایت از آنها پایبند نیست آنها هم از پایبندی به تعهد خود مبنی بر فروش نفت به دلار دست کشیدند و شروع کردند نفت خود را با ارزهای دیگر به کشورها بفروشند تا تنوع ارزی پیدا کنند.
این مورد آخر یکی از مواردی است که آمریکا به هیچ وجه حاضر نیست بپذیرد و زمان عقب نشینی یک طرفه از معاهده برتون وودز در سال 1972 حتی نزدیک ترین متحدین خود را تهدید کرد در صورتی که دلار را کنار بگذارند با برخورد نظامی آمریکا مواجه می شوند و حتی برخی رهبران کشورها مانند صدام حسین و معمر القذافی که به دنبال حذف دلار از مبادلاتشان بودند را نیز سرنگون کرد.
فراموش نکنید که آمریکا چه تحریم هایی را هم بر سر ترکیه پیاده کرد چون ترکیه خواهان خرید سامانه دفاعی اس 400 از روسیه بود.
حالا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هم دلار را کنار گذاشته اند هم اینکه تسلیحات غیر آمریکایی خریداری می کنند.
بریتانیا  فرماندهی ائتلاف دریایی آمریکایی در خلیج فارس بر عهده‌ گرفت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2023
گزارش و تحلیل
کارشناس: آمریکا شتاب زده درصدد بازپس گیری جایگاه خود در خلیج فارس است
به نظر می رسد هدف آمریکایی ها از ارسال نیرو و تسلیحات به خلیج فارس بیشتر به این دلیل باشد که آنها می خواهند به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس یادآوری کنند که ما اینجا هستیم و بعد کنترل صادرات این کشورها را دست بگیرند بگونه ای که اگر هر کدام از اینها از خطوط قرمز آمریکا عبور کنند آنها را تهدید کنند که کشتی هایشان نمی توانند از خلیج فارس خارج شوند و کالای آنها صادر نخواهد شد.
همچنین آمریکایی ها با این شگرد می خواهند هزینه صادرات انرژی به کشورهای غیر دوست خود را افزایش دهند و کاری کنند که هزینه حمل و نقل کالا از و به خلیج فارس افزایش یابد.
همین که اینها تنش ها را در منطقه افزایش می دهند و نیروهایشان می خواهند سوار بر کشتی های تجاری شوند و یا آنها را اسکورت کنند کافی است که ریسک حمل و نقل در خلیج فارس افزایش یابد و بسیاری شرکت ها هزینه های بیشتری را برای جابجایی کالا از و به خلیج فارس مطالبه کنند.
همچنین شرکت های بیمه نیز بیمه خود را افزایش خواهند داد.
در پایان هم احتمالا آمریکایی ها بابت خدماتی که ارائه می دهند کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را وادار کنند هزینه های حضور نیروهای آمریکایی را نیز متحمل شوند.
کشتی هایی هم که این باج ها را به آمریکا ندهند با این ریسک مواجه می شوند که در خلیج فارس هدف شهباد های آمریکایی قرار گیرند و بعد آمریکایی ها ادعا کنند که مثلا ایرانی ها حمله کرده اند و یا کشتی با مین برخورد کرده.
کی به کی است، فعلا که قانون جنگل حاکم است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала