موافقت آمریکا و عربستان بر سر چارچوب کلی عادی سازی روابط با اسرائیل

© Sputnik / Mihail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر موافقت آمریکا و عربستان بر سر چارچوب مشترک توافق عادی سازی روابط اسرائیل
موافقت آمریکا و عربستان بر سر چارچوب مشترک توافق عادی سازی روابط اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2023
اشتراک
آمریکا و عربستان سعودی بر سر چارچوب کلی توافق به منظور عادی سازی روابط پادشاهی سعودی با اسرائیل به توافق رسیدند.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه به نقل از مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشد گزارش داد که ایالات متحده و عربستان سعودی بر اساس توافق آینده برای عادی سازی روابط بین پادشاهی و اسرائیل به توافقاتی دست یافته اند.
این روزنامه می نویسد: مقامات آمریکایی گفتند که ایالات متحده و عربستان سعودی در مورد خطوط کلی توافقنامه ای موافقت کردند که بر اساس آن عربستان سعودی در ازای امتیازاتی به فلسطینی ها، تضمین های امنیتی ایالات متحده و کمک در توسعه برنامه هسته ای غیرنظامی، اسرائیل را به رسمیت می شناسد.
در این خبر آمده است: مقامات گفتند، دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در ازای امتیازات قابل توجه آمریکا به عربستان سعودی، به دنبال تضمین هایی از پادشاهی است که از نظر اقتصادی و نظامی از چین فاصله بگیرد.
به ویژه، واشنگتن از ریاض تضمین می‌خواهد که به چین اجازه نخواهد داد در خاک خود پایگاه‌های نظامی بسازد: پیش از این، موضوع مشابهی باعث تنش بین ایالات متحده و امارات شد. علاوه بر این، ایالات متحده از پادشاهی می خواهد که استفاده از فناوری شرکت چینی هوآوی را کاهش دهد، از دلار به جای یوان در معاملات نفت استفاده کند و اختلافات با واشنگتن بر سر موضوع قیمت نفت را حل کند.
پس از دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دو هفته پیش در جده، ایالات متحده و عربستان سعودی تلاش های دیپلماتیک خود را افزایش داده اند. این روزنامه تصریح می‌کند که مقامات آمریکاییخوش‌بین هستند که در 9 تا 12 ماه آینده می‌توان توافق را با جزئیات انجام داد.
با این حال، به گفته نمایندگان ناشناس مقامات سعودی، ولیعهد به مشاوران خود گفته است که آمادگی برقراری روابط دیپلماتیک تمام عیار با اسرائیل را ندارد. او همچنین گفت که عجله ای ندارد، به ویژه به این دلیل که دولت کنونی اسرائیل مخالف تشکیل کشور فلسطین است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала