دبیرکل سازمان ملل متعهد شد که تلاش های غذایی را متوقف نکند

© AP Photo / John Thysآنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.07.2023
اشتراک
گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد قول داد به تلاش ها برای بهبود دسترسی به غذا ادامه دهد
به گزارش اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لا رپوبلیکا، گفت که پس از تعلیق "معامله غلات" تلاش ها برای تسهیل دسترسی به بازارهای مواد غذایی و کود از روسیه و اوکراین را متوقف نخواهد کرد.

گوترش گفت: از تصمیم روسیه برای پایان دادن به اجرای طرح دریایی دریای سیاه عمیقا متاسفم و عمیقاً از اینکه پیشنهادهای من مورد توجه قرار نگرفتند، ناامید هستم.

وی یادآور شد که ظرف 12 ماه، "معامله غلات" امکان خروج تقریبا 33 میلیون تن مواد غذایی از بنادر دریای سیاه اوکراین را در جهت 45 کشور در بیش از هزار کشتی فراهم کرد.
دبیرکل افزود: تفاهم نامه روسیه و سازمان ملل در مورد صادرات کود و محصولات کشاورزی روسیه از رشد حجم محصولات کشاورزی روسیه در بازارهای جهانی حمایت می کند.
به گفته وی، محرومیت بازارهای کشاورزی از "میلیون تن غلات" منجر به افزایش قیمت خواهد شد. گوترش گفت که برای او "همه به ویژه کشورهای در حال توسعه و اقشار آسیب پذیر مردم هزینه خواهند کرد.

او گفت: من تلاش های خود را برای تسهیل دسترسی بدون مانع به بازارهای جهانی برای محصولات غذایی و کودهای شیمیایی از اوکراین و روسیه متوقف نخواهم کرد. به منظور بازسازی ابتکار غلات دریای سیاه ما قاطعانه به تماس های خود با همه طرف ها ادامه خواهیم داد: ترکیه، اوکراین، روسیه و سایر کشورهای مهم از نظر بازار جهانی.

گوترش گفت: حتی اگر چیزی وجود نداشته باشد که به من نسبت به پایان درگیری خوش‌بین کند، ما به کمک خود ادامه خواهیم داد و بسترهایی را برای گفت‌وگو ارائه می‌کنیم تا رنج انسانی را به حداقل برسانیم.
Vladimir Putin meets Mali Interim President Colonel Assimi Goita - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.07.2023
مالی از پوتین برای عرضه غلات به این کشور قدردانی کرد
ابتکار دریای سیاه، که در 22 ژوئیه 2022 توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شد، شامل صادرات غلات و غذای اوکراینی و همچنین کودهای شیمیایی از طریق دریای سیاه از سه بندر از جمله اودسا بود. این معامله بخشی از یک معامله بسته است. بخش دوم - تفاهم نامه روسیه و سازمان ملل که برای سه سال طراحی شده است - رفع انسداد صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه، اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سوئیفت، ازسرگیری تامین ماشین آلات کشاورزی، قطعات یدکی و خدمات، بازسازی خط لوله آمونیاک و تعدادی اقدامات دیگر بود.
قرارداد غلات در 18 ژوئیه متوقف شد، فدراسیون روسیه مخالفت خود را با تمدید آن به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل اعلام کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش از این خاطرنشان کرده بود که با وجود تلاش‌های سازمان ملل، مفاد توافق با روسیه عملی نشد، زیرا کشورهای غربی به وعده‌های خود عمل نمی‌کردند. پوتین بارها خاطرنشان کرده است که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای خود صادر می کند و هدف اصلی این معامله - تامین غلات به کشورهای نیازمند از جمله کشورهای آفریقایی - هرگز محقق نشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала