رسانه ها: غرب نگران است کودتای نیجر به روسیه مزیت استراتژیک بدهد

© AP Photo / ORTN Представитель армии Нигера полковник-майор Амаду Абдрамане выступает по национальному телевидению после того, как президент Мохаммед Базум был задержан в президентском дворце в Ниамее, Нигер
Представитель армии Нигера полковник-майор Амаду Абдрамане выступает по национальному телевидению после того, как президент Мохаммед Базум был задержан в президентском дворце в Ниамее, Нигер - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.07.2023
اشتراک
رسانه ها از نگرانی غرب به منظور گسترش نفوذ روسیه در منطقه آفریقا خبر دادند.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از وال استریت ژورنال، غرب نگران است که با وجود تمایل رهبری روسیه برای گسترش نفوذ خود در منطقه آفریقا، کودتا در نیجر به روسیه مزیت استراتژیک بدهد.
در مقاله نشریه وال استریت ژورنال آمده است: نگرانی غرب از این است که کودتا علیه (رئیس جمهور نیجریه، محمد) بازوم که از حمایت نظامی و اقتصادی گسترده ای از سوی ایالات متحده و فرانسه برخوردار بود، به طور بالقوه می تواند به روسیه یک مزیت استراتژیک بدهد زیرا مسکو به دنبال گسترش نفوذ خود در این منطقه است.
روز جمعه، تیری مارانی، عضو پارلمان فرانسه، به اسپوتنیک گفت که کودتا در نیجر می تواند ضربه سنگین دیگری به نفوذ فرانسه در منطقه ساحل پس از خروج نیروهای فرانسوی از بورکینافاسو و مالی باشد. به گفته این سیاستمدار، روابط با نیجر برای فرانسه بسیار مهم است، زیرا این کشور غرب آفریقا همچنان آخرین سنگر حضور نظامی فرانسه در منطقه است. تامین سنگ معدن اورانیوم از نیجر که مورد نیاز فرانسه و سایر کشورهای اروپایی برای انرژی هسته ای و اهداف نظامی است، نقش بسیار مهمی دارد.
وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.07.2023
وزارت خارجه روسیه خواستار عادی سازی هر چه سریعتر اوضاع در نیجر شد
فرمانده گارد ریاست جمهوری، ژنرال تیچیانی، روز جمعه به عنوان رئیس "شورای ملی حفاظت از میهن" که توسط کودتاچیان تشکیل شده بود، در تلویزیون دولتی نیجر ظاهر شد.
پیشتر شورشیان نظامی از برکناری محمد بازوم از ریاست جمهوری این کشور و بسته شدن مرزهای جمهوری نیجر خبر داده بودند. در بیانیه ای که از تلویزیون ملی پخش شد، آنها مدعی شدند که حفظ جان نمایندگان دولت مخلوع را تضمین می کنند. آنها همچنین اعلام کردند که از ساعت 19:00 تا 5:00 به وقت محلی (از ساعت 21:00 تا 7:00 به وقت مسکو) در نیجر مقررات منع رفت و آمد در سراسر کشور برقرار شده است و کار همه موسسات در این کشور به حالت تعلیق درآمده است.
Nigerien soldiers (File) - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.07.2023
ژنرال تیچیانی مردم نیجر را پس از کودتای نظامی به آرامش دعوت کرد

به گفته پورتال Jeune Afrique، دلیل ادعای این شورش، قصد بازوم برای برکناری فرمانده گارد ریاست جمهوری، ژنرال عمر تیچیانی بوده است. این پرتال به نقل از یک منبع در نیروهای مسلح از مذاکرات در حال انجام خبر داد که هدف از آن جلوگیری از درگیری بین گاردهای نظامی و بقیه ارتش است.
پیشتر، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه از طرف‌های درگیری در نیجر می‌خواهد از توسل به زور خودداری کنند و همه مسائل مورد مناقشه را از طریق گفت‌وگو حل کنند. روسیه به حل و فصل بحران به نفع مردم نیجر امیدوار است و بر آزادی سریع رئیس جمهور نیجرحساب می‌کند.
وسوولود تکاچنکو، مدیر بخش آفریقا در وزارت خارجه روسیه، به اسپوتنیک گفت که تلاش‌ها برای متهم کردن فدراسیون روسیه به مداخله در اوضاع نیجر بی‌اساس است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала