چرا عضویت اوکراین در ناتو بعید به نظر می رسد؟

© AP Photo / Olivier Matthysچراعضویت اوکراین در ناتو بعید به نظر می رسد؟
چراعضویت اوکراین در ناتو بعید به نظر می رسد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2023
اشتراک
نشست سران ناتو 11 تا 12 ژوئیه در ویلنیوس برگزار می شود و رهبران همه کشورهای این ائتلاف از جمله جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در این اجلاس خواهند بود. اوکراین بر عضویت کامل این اتحاد اصرار دارد.
نخبرگزاری اسپوتنیک، نظر کارشناسان را درباره اینکه چرا کشورهای ناتو عجله ای برای پذیرش اوکراین در صفوف خود ندارند را پرسیده است.
چطور همه چیز شروع شد؟
علی رغم این واقعیت که در پایان سپتامبر 2022، اوکراین درخواست پیوستن سریع به ناتو را مطرح کرده است، تا قبل از این چنین اقداماتی نابهنگام خوانده می شد. این سوال که آیا اوکراین به عضویت ائتلاف آتلانتیک شمالی در می آید یا خیر هنوز باز است. در عین حال، دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز خاطرنشان کرد که اوکراین به جز دعوت به عضویت در این ائتلاف، از هیچ تصمیم دیگری در نشست سران ناتو در ویلنیوس راضی نخواهد بود.
اختلاف نظر بین ناتو و اوکراین
دلایل دیگری نیز برای این اختلاف نظر وجود دارد. خاجیمراد بلخاروف، دانشیار برنامه امنیت اقتصادی بین‌المللی در موسسه اقتصاد جهانی و تجارت دانشگاه RUDN، خاطرنشان می‌کند که اوکراین آگاهی عمومی را دستکاری می‌کند، به دنبال دخالت مستقیم کشورهای ناتو در درگیری نظامی با روسیه است، که در دستور کار نیست.
این کارشناس می گوید: در تلاش برای ورود به سازمان، طرف اوکراینی به خوبی می‌داند که این یک رویای غیرممکن است. اوکراین، برای کشورهای غربی، نقش یک زمین تمرینی ضد روسیه را به خود اختصاص داده است، جایی که جمعیت این کشور گوشت دم توپ هستند. به منظور ادامه خصومت ها، به هزینه مردم اوکراین، ائتلاف پیوسته پذیرش این کشور را در صفوف خود به تعویق می اندازد، زیرا هیچ کس منتظر اوکراین در ناتو نیست.
Флаг НАТО и Украины - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
بازی باخت – باختِ ناتو در بحران اوکراین
حسن هانی زاده، تحلیلگر سیاسی و رسانه ای ارشد و کارشناس مسایل خاور میانه و جهان عرب در این خصوص توضیح می دهد: در واقع در ناتو و کشورهای عضو ناتو یک شکاف عمیقی بین این کشورها در خصوص پیوستن اوکراین به ناتو وجود دارد، به دلیل اینکه اوکراین ظرفیت لازم برای عضویت در این سازمان را ندارد و از توانمندی نظامی تعریف شده در ناتو برخوردار نیست و به نظر نمی رسد که در شرایط فعلی کشورها و سران کشورهای ناتو در نشست آینده خودشان بتوانند به یک تفاهم کلی درباره پیوستن اوکراین به ناتو برسند.
از اینرو، الان از اوکراین به عنوان یک ابزار فشار از سوی ناتو علیه روسیه استفاده می شود. متأسفانه در طول سالهای گذشته، اوکراین و رهبران این کشور، فریب سیگنال های فریبنده ناتو، آمریکا و کشورهای اروپایی را خوردند و وارد جنگی شدند که در نهایت بازنده آن مردم اوکراین هستند.
به همین دلیل به نظر می رسد که الان اوکراین به عنوان یک اهرم فشار و کانونی برای ایجاد یک جنگ فرسایشی علیه روسیه به کار گرفته می شود، اما درنهایت آمریکا و ناتو تلاششان بر این است که جنگ را به سمت فرسایشی شدن هدایت بکنند و تلاش می کنند، ارتش روسیه را برای مدت طولانی درگیر بکنند تا ارتش روسیه را دچار فرسایش بکنند. بهرحال اوکراین الان مانند یک توپ فوتبالی است که در زمین ناتو قرار دارد و از آن استتفاد ابزاری می کنند و خیلی هم کشورهای ناتو برای پیوستن اوکراین به ناتو، حداقل در این شرایط جدی نیستند.
اقبال دوره، کارشناس مسائل سیاسی و ژئوپلیتیک ترکیه و خاورمیانه نیز افزود: اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره عضویت اوکراین در ناتو به این معنا نیست که در آینده به لحظات حساس روسیه توجهی نخواهد کرد یا کمتر به آن توجه خواهد کرد. شما باید درک کنید که این بیانیه سیگنال اردوغان به غرب است. در واقع، او خود آگاه است که اوکراین نمی تواند به ناتو بپیوندد و این هیچ نتیجه سازنده ای به همراه نخواهد داشت. این متخصص اضافه کرد که این اظهارات چیزی بیش از یک مراسم فرمایشی نیست.
خطر ارسال اسلحه به اوکراین
به گفته کارشناسان، تحویل کنترل نشده تسلیحات خطرات قابل توجهی هم برای خود کشورهای ناتو و هم برای کل جهان دارد. ویتالی دانیلوف، مدیر مرکز تحلیل کاربردی تحولات بین‌المللی دانشگاه دوستی ملل روسیه، خاطرنشان می‌کند که تعداد زیادی سلاح به خاورمیانه می‌رود و کشورهای غربی نگران این موضوع هستند. سلاح های ناتو علیه کشورهای ناتو استفاده می شود، آنها در نقاط داغ، در سایر نقاط کره زمین و نه تنها در اوکراین استفاده می شوند. این یک مشکل بسیار بزرگ است."
همانطور که اقبال دوره، دانشمند علوم سیاسی و متخصص ژئوپلیتیک ترکیه و خاورمیانه به نوبه خود خاطرنشان کرد، این واقعیت که قبل از اجلاس آشکار شد که ضد حمله اوکراین شکست خورده است، تنها موقعیت روسیه را تقویت می کند. از سوی دیگر، این امر ممکن است کشورهای غربی را به سمت برداشتن گام های جدید برای حمایت از اوکراین سوق دهد.
این کارشناس می گوید: برای غرب، اوکراین به چنین چمدانی بدون دسته تبدیل شده است: حمل آن سخت است، اما حیف است که آن را ترک کنیم. وضعیت کنونی نشان می‌دهد که غرب نیاز به افزایش حجم کمک‌ها به کیف دارد، اما این حمایت باز هم نمی‌تواند مسیر خصومت‌ها را تغییر دهد، بلکه فقط آنها را به تأخیر می‌اندازد. هرگونه کمک نظامی به اوکراین تنها منجر به تلفات بیشتر در هر دو طرف خواهد شد.
آندری سوزدالتسف، دانشیار دانشکده اقتصاد جهانی و امور بین‌الملل در دانشکده عالی اقتصاد دانشگاه تحقیقات ملی نیز به مشکل تدارکات کنترل نشده تسلیحات اشاره کرد. چند روز پیش آنها سلاح هایی را کشف کردند که به اوکراین ارسال شده بود. تسلیحات به پاریس بازگشت. واقعاً چنین مشکلی وجود دارد. اما ما باید درک کنیم که در تجارت غیرقانونی اسلحه، اکنون نه تنها اوکراینی ها، بلکه لهستانی ها نیز هستند. آنها این ذخایر را در محل تخلیه در جنوب لهستان غارت می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала