نگاه ویژه اسپوتنیک

بازی باخت – باختِ ناتو در بحران اوکراین

© iStock.com / Michele UrsiФлаг НАТО и Украины
Флаг НАТО и Украины - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2023
اشتراک
در آستانه‌ی برگزاری نشست سه‌شنبه ۲۰ تیرِ، سران ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، ورای مسئله‌ی شیطنت در انتخاب لیتوانی به عنوان محل برگزاری اجلاس نمادینِ دو روزه ناتو، اختلافات بین اعضای ناتو، درخصوص دستورکارِ این اجلاس نیز به بالاترین سطح رسیده است.
در آستانه‌ی برگزاری نشست سه‌شنبه ۲۰ تیرِ، سران ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، ورای مسئله‌ی شیطنت در انتخاب لیتوانی به عنوان محل برگزاری اجلاس نمادینِ دو روزه ناتو در بحبوحه تنش آفرینی‌های بی‌سابقه ناتو علیه روسیه با توجه به اقدامات روس‌ستیزانهِ متعدد تاریخی و معاصر لیتوانی علیه روسیه، اختلافات بین اعضای ناتو، درخصوص دستورکارِ این اجلاس نیز به بالاترین سطح رسیده و بنابر ارزیابی تحلیلگرانِ مستقل، اجلاس پیش رو، به‌عنوان عمیق‌ترین سطح از شکاف میان اعضای ناتو طی هفتاد و چهار سال گذشته و ایجاد جناح‌بندی نوین و بی سابقه ای در دوران تشکیل این سازمان امنیتی که البته کارنامه‌ی آن بیشتر رویکرد ضدامنیتی، ضد بشری، و تنش آفرینی در نظام‌ بین‌الملل را هویدا می‌نماید، گردیده است.
به عبارتی، ساعاتی قبل از نشست ویلنیوس، مسئله روند الحاق سوئد به ناتو به حاشیه رفته و اختلافات شدید اعضاء در مسئله هزینه‌های بی سرانجامِ صدها میلیارد دلاری حمایت از اوکراین و عدم شفافیت در نحوه‌ این هزینه‌کَردها و بی‌اطلاعی برخی از اعضای ناتو از سرنوشت میلیاردها دلار پول اعطایی به رژیم زلنسکی و مهم‌تر از همه مسئله‌ی بسیار مهمِ قاچاق تسلیحات اروپایی و آمریکایی اعطا شده از ناتو به اوکراین در بازار سیاه تسلیحاتی اروپا و جهان و بازگشت این سلاح‌ها در چرخه ناامن سازی اروپا مورد توجه و اختلافات اساسی با رژیم کی یف قرار گرفته است.
در همین راستا ذکر چند نکته بسیار ضروری است:
1. پس از حدود بیش از پانصد روز از بحرانِ آمریکائی اوکراین، امروز برخی از سران ناتو به این واقعیت رسیده‌اند که حمایت‌های بی‌شمار لجستیکی، تسلیحاتی، اطلاعاتی، مستشاری، تبلیغاتی و ... آنها به اوکراین همچون بومرنگی، در مسیر بازگشت علیه اروپا و ایجاد چرخه ضدامنیتی علیه کشورهای اروپائی قرار گرفته و گروه‌های متعدد تبهکاران بین المللی و حتی جنبش‌های مردمی ضددولتی اروپائی به این تسلیحات دسترسی پیدا کرده‌اند که نمونه اخیر آن‌را در آشوب‌های فرانسه و کشف ده‌ها قبضه سلاح سبک و نیمه‌سنگین از معترضان فرانسوی که جزو تسلیحات ارسالی به اوکراین بود، می‌توانیم نام ببریم.
2. نکته‌ی مهم دومی که براختلافات اعضای ناتو دامن زده است؛ فشار بی‌وقفه امریکا بر سایر اعضای ناتو برای تامین هزینه‌های طولانی شدهِ بحران اوکراین و همزمان افزایش نفوذ و قدرت آمریکا در ناتو و تبدیل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به یک مجموعه‌ی تحت‌امر و در خدمت منویات آمریکا است.
3. این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که برخی از اعضای ناتو شدیداً از وابستگی هرچه بیش‌تر این سازمان به آمریکا و کاهش قدرت توان امنیتی اعضا نگران هستند چرا که دنباله‌روی محض امنیتی اروپا از آمریکا در بحران اوکراین، ضمن آن‌که منجر به تقلیل قابل توجهی در ذخائر استراتژیک نظامی و حتی اتمام مهمات کاربردی دفاعی اعضای ناتو گردیده، منجر به افشای نقاط ضعف ارتش‌های اروپائی و البته آمریکا در میدان عملیات مستقیم و حقیقی نظامی در برابر روسیه گردیده است.
4. به عبارتی، امروز تحلیلگران نظامیِ دنیا ، در میدان عمل، بر ناتوانی و شکست کامل توان رزم زرهی، توپخانه‌ای و پدافندی ناتو در یک جنگ واقعی در برابر روسیه صحه گذاشتند و معتقدند ماشین نظامی ۳۱ کشور ناتو در برابر ماشین نظامی روسیه در سطح بسیار پائین‌تری قرار دارد. در این میان، انتشار بی وقفه تصاویر و ویدئوهای متعدد از انهدام تانک‌های لئوپارد آلمانی و توپ‌های خودکششی هویتزر و حتی هدف‌گیری و انهدام سامانه پدافندی پاتریوت و رهگیری موشک‌های طوفان سایه انگلیسی توسط روس‌ها، عملاً تمامی پروپاگاندای تبلیغاتی غرب که با سیاست (بازدارندگی و بازاریابی) تسلیحاتی اعضای ناتو سال‌ها در جهان فریاد زده می‌شد، امروز در میدان عمل با برتری کامل روس‌ها به یک چالش بزرگ تبدیل شده و از نظر امنیتی منجر به ایجاد یک گَپ حفاظتی نیز برای ناتو گردیده، مسئله‌ای که اگر در این میدان حقیقی، ناتو وارد نبردی مستقیم با روسیه نمی‌شد این حقیقت برای جهانیان آشکار نمی‌گردید و البته همین نکته بر کاهش بازار تسلیحاتی اروپائی و از دست دادن و ریزش خریداران سلاح از اروپا هم تاثیرگذار خواهد بود.
5. در کنار موارد فوق الذکر طولانی شدن بحران اوکراین و پخش تسلیحات قاچاق شده‌ی ناتو از اوکراین به سراسر جهان و نقش مستقیم رژیم کی‌یف و برخی دلالان اسلحه همزمان با اصرار و پافشاری آمریکا بر ادامه روند بحران اوکراین نیز برای برخی از اعضای ناتو غیرقابل قبول است. در همین راستا یادآوری می‌نمایم که؛ "ایلوا یوهانسون"، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، در تاریخ ۲۰/۰۴/۱۴۰۲، در گزارشی هشدار دهنده، آماری تکان‌دهنده از روند قاچاق این تسلیحات اعطایی ناتو از اوکراین به اروپای شرقی و مرکزی و نگرانی‌های فزاینده آن‌را داد. "ینس استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو و "یانا چرنوچوا"، وزیر دفاع جمهوری چک و همچنین "یورگن استوک"، دبیر کل پلیس اینترپل و البته " اسکات ریتر"، یکی از افسران‌ بلندپایه اطلاعاتی آمریکایی نیز به کرات گزارشات و هشدارهایی از این پدیده قاچاق سازمان‌یافته ناتو از اوکراین به سراسر جهان را داده‌اند که بر طبق شواهد، این سطح از هماهنگی در قاچاق تسلیحات قطعاً با نظارت، اطلاع و همکاری رژیم زلنسکی رخ می‌دهد.
کی یف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2023
گزارش و تحلیل
اوکراین، فریب سیگنال های فریبنده ناتو، آمریکا و اروپا را خورد
6. در کنار این موارد تاکنون گزارشات متعددی از سوء‌استفاده‌های مالی زلنسکی، همسرش و مقامات ارشد امنیتی و نظامی اوکراینی نیز منتشر شده و ردپاهای پررنگی از همکاری هانتربایدن فرزند جوبایدن نیز در این دلالی اسلحه، انسان،مواد میکروبی و.. نیز مشهود است. همانطورکه طبق اسناد کشف شده از لابراتورهای سلاح‌های میکروبی در اوکراین، برخی از این لابراتورها تحت مدیریت شرکت‌های خانوادگی بایدن بوده‌اند.
7. تجربه حضورنیروهای ناتو در عراق ، افغانستان، لیبی و.. نیز علاوه بر کشتار میلیون‌ها تَن از شهروندان بی‌دفاع عراقی، افغانی،لیبیایی، منجر به تشکیل بازارهای پرسود قاچاق و فروش اسلحه بود؛ به عبارتی، ارتباط مافیای بزرگ و بین‌المللی مواد مخدر در افغانستان و ناتو منجر به دسترسی سوداگران مواد مخدر به مدرن‌ترین تجهیزات نظامی ناتو هم شد که در همین راستا در تاریخ ۲۴/۰۲/۱۳۹۴، علی مویدی، رئیس وقت پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجای جمهوری اسلامی ایران، خبر از کشف بیش از هزاروچهارصد قبضه سلاح که تماماً اسلحه‌های سازمانی ناتو بود، داد. این تنها یکی از صدها مورد کشفیات سلاح‌های سازمانی ناتو از قاچاقچیان مواد مخدر بود. همچنین در برخی از عملیات‌های تروریستی گروه‌های تجزیه‌طلب که علیه امنیت ملی ایران چه در سیستان و بلوچستان و چه در کردستان دست به اقدامات تروریستی می‌زنند؛ سلاح‌ها و مهمات آمریکائی و ادوات ناتو کشف شده است.
8. به‌عبارتی می‌توانیم تصریح نمائیم که؛ امروز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هم در عرصه گسترش به شرق، تهدیدی برای همه کشورهای جهان است و هم در عرصه‌ی توزیع مشکوک سلاح‌هایش برای گروه‌های مافیایی، چراکه این حجم از خروج تسلیحات ناتو و ورود به بازار سیاه اسلحه نمی‌تواند سهوی و بدون اطلاع مقامات ناتو باشد.
9. اعلام رسمی روز جمعه ۱۶/۰۴/۱۴۰۲، بایدن رئیس جمهور آمریکا، به جنایتِ تحویل مهمات ممنوعه خوشه‌ای به اوکراین و اعتراف او به پایان تقریبی مهمات ارسالی به اوکراین نیز مسئله‌ی بسیار مهمی است که بر اختلاف اعضای ناتو در ادامه مسیر تنش‌آفرینی آمریکا در اوکراین و بی‌نتیجه‌گی این نبرد افزوده است.
10. به عبارتی، پس از شش ماه تبلیغات سنگین بلندگوهای رسانه‌ای غرب و وعده‌های دهان پر کن پیروزی اوکراین در ضدحمله علیه روسیه، سران اروپائی شاهد پوشالی بودن این وعده‌ها بوده‌اند و اکنون نیز غالب تحلیلگران مستقل معتقدند که شانس اوکراین و ناتو در ادامه حملات به روسیه، جز تلفات نظامی و بی‌حیثیتی ناتو، دستاورد دیگری ندارد و اصرار آمریکا برای ادامه این تنش‌آفرینی علاوه بر کسب منافع مالی نکات متعدد دیگری نیز نهفته است.
در مجموع امروز به تعبیر مقامات اروپایی مانند فرانسواآسلینو، رهبر حزب اتحادو جمهوری خواه خلق فرانسه، رژیم زلنسکی پادوی آمریکا برای منافع شبکه مافیایی امریکایی است، البته این قبیل اعترافات مقامات اروپایی هر روز در حال گسترش است و بیانگر آن است که با دنباله دار شدن بحران اوکراین و عدم تمایل امریکا به حل مسالمت آمیز این تراژدی ، چهره واقعی باند زلنسکی، نئونازی های آزوف و دلالان آمریکایی هر روز بیشتر بر جهانیان آشکار می گردد وادامه دنباله روی غرب از آمریکا در این بحران دستاوردی جز یک بازی باخت- باخت و حاصل جمع صفر و البته تعمیق بحران های هویتی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی برای کشورهای اروپایی و اعضاء ناتو خروجی دیگری نخواهد داشت حتی با اعزام فرماندهان نئونازی های زندانی آزوف توسط ترکیه به میدان جنگ و گسیل افسار گسیخته تسلیحات، بازنده این نبرد ناتو وهمراهان آنها خواهند بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала