گزارش و تحلیل

اوکراین، فریب سیگنال های فریبنده ناتو، آمریکا و اروپا را خورد

© Sputnik / Ramil Sitdikovکی یف
کی یف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2023
اشتراک
کارشناس: در واقع در ناتو و کشورهای عضو ناتو یک شکاف عمیقی بین این کشورها در خصوص پیوستن اوکراین به ناتو وجود دارد.
ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان چندین هفته است که در مورد تضمین های امنیتی با اوکراین و همچنین تماس با سایر متحدان ناتو، اتحادیه اروپا و "جی 7" گفتگو کرده اند.
رسانه‌ها به نقل از چهار مقام ناشناس نوشتند که گروه کوچکی از متحدان غربی در حال گفتگوهای "پیشرفته" و "لحظه آخری" برای نهایی کردن بیانیه ای در مورد تضمین های امنیتی اوکراین قبل از نشست سران ناتو در لیتوانی هستند.
به گفته یک منبع ناشناس ناتو، "هر کشور باید به طور دوجانبه با اوکراین، " تعیین تعهد" برای خود بکند. در اصل، این تضمینی برای اوکراین است که ما نیروهای مسلح آن‌ها را تجهیز می‌کنیم، از نظر مالی تأمین می کنیم، مشاوره و آموزش نظامی را به عهده می گیریم تا آنها توانایی بازدارندگی در برابر هرگونه تجاوز آینده را داشته باشند".
البته شایان ذکر است که بین اوکراین و ناتو اختلاف نظر وجود دارد. سلاح های غرب نه فقط به جبهه اوکراین نمی رسد، بلکه در سراسر جهان پخش می شود و به خود اروپا هم ضربه می زند.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2023
بایدن در پاسخ به سوالی درباره عضویت در ناتو، اوکراین را با روسیه اشتباه گرفت
اسپوتنیک با حسن هانی زاده، تحلیلگر سیاسی و رسانه ای ارشد و کارشناس مسایل خاور میانه و جهان عرب در باره این موضوع به گفتگو نشست.
اسپوتنیک: با توجه به عدم موفقیت اوکراین در جریان ضد حمله، در نشست سران ناتو از چه حمایتی از اوکراین می توان صحبت کرد؟
هانی زاده: در واقع در ناتو و کشورهای عضو ناتو یک شکاف عمیقی بین این کشورها در خصوص پیوستن اوکراین به ناتو وجود دارد، به دلیل اینکه اوکراین ظرفیت لازم برای عضویت در این سازمان را ندارد و از توانمندی نظامی تعریف شده در ناتو برخوردار نیست و به نظر نمی رسد که در شرایط فعلی کشورها و سران کشورهای ناتو در نشست آینده خودشان بتوانند به یک تفاهم کلی درباره پیوستن اوکراین به ناتو برسند.
از اینرو، الان از اوکراین به عنوان یک ابزار فشار از سوی ناتو علیه روسیه استفاده می شود. متأسفانه در طول سالهای گذشته، اوکراین و رهبران این کشور، فریب سیگنال های فریبنده ناتو، آمریکا و کشورهای اروپایی را خوردند و وارد جنگی شدند که در نهایت بازنده آن مردم اوکراین هستند.
به همین دلیل به نظر می رسد که الان اوکراین به عنوان یک اهرم فشار و کانونی برای ایجاد یک جنگ فرسایشی علیه روسیه به کار گرفته می شود، اما درنهایت آمریکا و ناتو تلاششان بر این است که جنگ را به سمت فرسایشی شدن هدایت بکنند و تلاش می کنند، ارتش روسیه را برای مدت طولانی درگیر بکنند تا ارتش روسیه را دچار فرسایش بکنند. بهرحال اوکراین الان مانند یک توپ فوتبالی است که در زمین ناتو قرار دارد و از آن استتفاد ابزاری می کنند و خیلی هم کشورهای ناتو برای پیوستن اوکراین به ناتو، حداقل در این شرایط جدی نیستند.
اردوغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2023
اردوغان: اوکراین شایسته عضویت در ناتو است
اسپوتنیک: آیا طرح پیوستن اوکراین به ناتو هم‌اکنون ممکن است و یا به آینده دوری موکول خواهد شد؟
هانی‌زاده: نشست سران ناتو قطعا در مورد اوکراین و پیوستن اوکراین به ناتو، تصمیمگیری نهایی نخواهد داشت و ممکن است به آینده موکول بشود، ولی تصمیم نشست سران ناتو به کمک بیشتر تسلیحاتی ناتو به اوکراین منجر خواهد شد.
اسپوتنیک: آیا شما با اقدامات مشابه ناتو در کشورها یا همسایگان خود آشنا هستید؟
هانی زاده: شرایط مشابهی وجود ندارد، ولی اوکراین اولین قربانی ماجراجویی کشورهای ناتوست. ضمن اینکه الان بسیاری از کشورهای عضو ناتو مخالف پیوستن اوکراین به این سازمان هستند و بهرحال در نشست آینده، تصمیماتی برای کمک نظامی به اوکراین صورت خواهد گرفت.
پس از نشست آتی سران در ویلنیوس، کشورهای ناتو قصد دارند یک توافق جامع در حمایت از اوکراین را اعلام کنند.
به نوشته رسانه ها، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایالات متحده و سایر کشورهای ناتو، پس از نشست آتی ناتو در ویلنیوس، قصد دارند توافق جامعی را اعلام کنند که شامل ایجاد ساختاری چندگانه برای حمایت از اوکراین است. به گفته منابع "فایننشل تایمز"، در چارچوب ساختار جدید، اعضای ائتلاف قادر خواهند بود تعهدات دوجانبه برای حمایت نظامی و مالی از کی‌یف را بر عهده بگیرند.
Russian Foreign Minister Sergey Lavrov  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2023
گفتگوی وزیر خارجه روسیه با همتای ترکیه ای در خصوص بازگرداندن فرماندهان "آزوف" به اوکراین
در حوزه نظامی، راه حلی که منبع نامبرده از آن صحبت می کند، فرمول غیر تعهدی برای ایالات متحده و ناتو برای کمک جمعی به اوکراین برای ادامه درگیری ها است. در واقع این بی مسئولیتی جمعی است. که در حال حاضر نیز همینطور عمل می شود، حتی بدون هرگونه کمیسیون چند منظوره ای‌.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود که اوکراین در جریان رویداد آتی به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درنخواهد آمد.
چندی پیش، رئیس جمهور لیتوانی، گیتاناس ناوسدا، گفت که اوکراین در اجلاس کنونی این ائتلاف در ویلنیوس، که در 11 تا 12 ژوئیه برگزار می شود، تضمین های امنیتی از تعدادی از کشورهای ناتو دریافت خواهد کرد. پیش از این، به نقل از منابعی بریتانیا، فرانسه و آلمان در حال کار بر روی بیانیه ای با اوکراین هستند که توافقنامه های موجود در مورد انتقال کمک ها را رسمیت می بخشد و شرایط را برای ارائه بلندمدت مالی و نظامی ایجاد می کند.
اواخر سپتامبر 2022، زلنسکی اعلام کرد که اوکراین درخواست پیوستن سریع به ناتو را اعلام کرده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، چنین رویه ای را نابهنگام خواند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، موضع این اتحادیه در مورد "سیاست درهای باز" را تکرار کرد، اما تاکید نمود که ائتلاف تلاش های خود را بر کمک نظامی به کی یف متمرکز خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала