گزارش و تحلیل

سورپرایز دوم جو بایدن - اف-16 در آسمان اوکراین

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر اختلافات قابل توجهی بین بایدن و زلنسکی به وجود آمده است
اختلافات قابل توجهی بین بایدن و زلنسکی به وجود آمده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2023
اشتراک
تحویل جنگنده های اف-16 به کی یف سوالات متعددی برمی انگیزد.
اسپوتنیک به نقل نشریه "المصری الیوم" چاپ مصر می نویسد: هفته گذشته نشست سران کشورهای عضو گروه 7 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ژاپن، ایتالیا، آلمان و کانادا) در هیروشیما ژاپن برگزار شد. جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در این نشست از بسته کمک نظامی 1.2 میلیارد دلاری جدید به اوکراین خبر داد. به این ترتیب مجموع حمایت نظامی آمریکا از کی یف از مرز 23.24 میلیارد دلار عبور کرده است.
بسیاری از کشورها امیدوار بودند که درگیری نظامی که اکنون در دومین سال خود است، سرانجام پایان یابد - به دلیل درگیری روسیه و اوکراین، جهان از تورم، افزایش قیمت ها، بیکاری و بدهی عمومی بالا، رنج می برد. بنابراین تصمیم جو بایدن برای تامین جنگنده های نسل چهارم اف - 16 به اوکراین که پیشرفته ترین جنگنده های جهان با برد بیش از چهار هزار کیلومتر است، دومین شگفتی بزرگ شد. ولودیمیر زلنسکی مدت‌هاست که آنها را از آمریکا می‌خواهد و حتی به بایدن قول داده است که از اف-16 برای حمله به روسیه استفاده نکند تا آن نیز به نوبه خود با سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی پاسخ ندهد.
چرا اوکراین جنگنده F-16 می خواهد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2023
اسپوتنیک توضیح می دهد
چرا اوکراین جنگنده F-16 می خواهد؟
زمانی که کارشناسان امکان استفاده از این جنگنده های پیشرفته توسط کی یف را تجزیه و تحلیل کردند، سوالات زیادی مطرح شد.
اول: آیا فرودگاه های اوکراین می توانند جنگنده های اف-16 آمریکایی را قبول کنند؟ آیا ارتقای باندها زمان می برد؟ بنابراین، احتمال دارد که اف-16 ها از فرودگاه های خارج از اوکراین به پرواز دربیایند.
دوم: آموزش خلبانان اوکراینی در اف-16 چقدر طول می کشد؟ جواب معمولی - از سه تا چهار ماه. اوکراین قبلا هرگز به جنگنده های غربی مسلح نشده بود و از میگ های شوروی علیه هواپیماهای مدرن روسیه استفاده می کرد. در نتیجه، "ضد حمله" برنامه ریزی شده باید تا پایان تابستان به تعویق بیفتد.
سوم: آیا کی یف می‌تواند از اف-16 استفاده کند؟ مسکو بر حریم هوایی اوکراین تسلط پیدا کرده است و به پرواز در آمدن جنگنده های آمریکایی دشوار خواهد بود.
چهارم: اوکراین چگونه کار دفاع هوایی را سازماندهی می کند؟ چگونه از هواپیمای جدید خود در برابر جنگنده‌های سوخوی روسیه و موشک‌های هایپرسونیک کینژال محافظت ‌کند؟ روسیه چندی پیش با استفاده از سامانه موشکی مافوق صوت کینژال موفق به آسیب رساندن یا انهدام سامانه دفاع هوایی پاتریوت آمریکایی در کی یف شد. ضربه محکمی بود. صبح روز بعد از انهدام یا آسیب رسانی به سامانه پدافند هوایی پاتریوت، یک فروند هواپیمای C-130 آمریکایی حامل 70 تا 80 تکنسین، مهندس و متخصص آماده بررسی این حادثه ظاهر شد.
پنجم: کی یف با مشکلاتی در زمینه لجستیک و هماهنگی مدل‌های غربی تجهیزات نظامی با سلاح‌هایی که از قبل در اختیار ارتش اوکراین است، مواجه شد. آیا اوکراین می تواند در سه تا چهار ماه آینده، بر این مشکلات غلبه کند تا اف-16 ها مورد حمله سامانه های پدافند هوایی دوست قرار نگیرند؟
ششم: آیا آمریکا این واقعیت را می پذیرد که جنگنده اف-16 ممکن است به سرنوشت سیستم دفاع هوایی پاتریوت دچار شود؟ پاسخ: واشنگتن می خواهد اف-16 را در شرایط جنگی واقعی علیه دشمن سنتی خود - روسیه آزمایش کند! گفته می شود که آمریکا حتی از انهدام سامانه پدافند هوایی پاتریوت سود برده است، زیرا نقاط ضعف آن را تشخیص داده. با اف-16 نیز همین اتفاق خواهد افتاد. بهتر است در نبردهای اوکراین نواقص و مشکلات آن برملا شود تا در نبرد مستقیم بین روس ها و آمریکایی ها.
اما تحلیلگران معتقد اند که واشنگتن با این حال از این امر می ترسد که اگر روس ها اف – 16 را ساقط کنند، شان و حیثیت شان از بین خواهد رفت.
در هر صورت تصمیم جو بایدن تمام دنیا را تکان داد. این امر نشان می دهد که درگیری نظامی در اوکراین ادامه خواهد داشت. امیدها برای پایان دادن به عملیات نظامی از بین رفت. اوکراین، اگر تصمیم به راه اندازی یک "ضد حمله" داشته باشد، نه قبل از پایان تابستان. اما جمهوری های خلق لوهانسک و دونتسک و همچنین مناطق زاپوروژیه و خرسون بخشی از فدراسیون روسیه شدند. زمستان سال گذشته روس ها موفق به تقویت خط دفاعی شدند. اکنون آنها می توانند هرگونه "ضد حمله" احتمالی اوکراین را دفع کنند. تصرف آرتیوموفسک پس از 224 روز درگیری شدید روحیه ارتش روسیه را بالا برد. برعکس، نیروهای اوکراینی آن را از دست دادند.
نویسنده: سمير فرج، کارشناس مسایل راهبردی مصر.
جنگنده  F-16  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2023
مامور اطلاعاتی انگلیس هدف واقعی از تحویل جنگنده های F-16 به کی یف را اعلام کرد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала