نگاه ویژه اسپوتنیک

دوستیِ برادرانه روسیه با ایران

© Sputnik / Алексей Никольский /  مراجعه به بانک تصاویر دیدار وزرای امور خارجه ایران و روسیه در مسکو
دیدار  وزرای امور خارجه  ایران و روسیه در مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2023
اشتراک
طی چند دهه اخیر، خصوصا ده سال گذشته، به کرّات شاهد بد عهدی ها و دروغگویی های تروئیکای اروپایی و آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران بوده ایم.
در این مدت طرف غربی همواره با بهانه جویی های مختلف ضمن طفره رفتن از تعهداتش به جمهوری اسلامی به بهانه خروج یک طرفه و غیر قانونی آمریکا از توافق هسته ای، ضمن اجرای سیاست وقت کشی و نمایان کردن سراب در برابر ایران، از راهبرد اعمال فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران نیز بیشترین استفاده را میبرد، که البته ایران نیز با هوشیاری در برابر سیاست خائنانه غرب با اتخاذ تدابیری عملیاتی در مسیر تغییر مناسبات با غرب و تنظیم دیپلماسی متوازن و همسایه محور حرکت نمود.
کمتر ماهی طی این ده سال سپری شده که طرف غربی همصدا با آمریکا اقدام به اعمال سیاست های غیر قانونی تحریمی و یا اقدمات مداخله جویانه علیه ثبات و امنیت ملی ایران و یا بلوکه کردن اموال ودارایی های ایران در جهان ننموده باشد. حالا غربی ها با بهره گیری از عروسک خيمه شب بازی خودشان‌( زلنسکی) سناریوی جدیدی برای تخریب روابط ایران و روسیه را نیز در پیش گرفته اند، سناریویی که زلنسکی همچون گرگی در لباس میش، به ماموریت دروغ پراکنی علیه اتحاد ضروری ایران و روسیه می‌پردازد، جمله اخیر زلنسکی که حمایت از روسیه را ایستادن در کنار تاریکی تعبیر نموده بود دقیقا بر عکس است، به عبارتی امروز نماد شیطان و تاریکی زلنسکی و اربابان آمريکايی او هستند که طی ۹ سال ضمن نسل کشی روس تباران دونباس به ترویج همجنسگرایی و فاشیست پرداختند، امروز زلنسکی همچون افعی بیدار شده از خواب زمستانی، قصد تشويش اذهان عمومی مردم و اقدام ضد امنیت ملی ایران را طبق فرمان روسای آمريکايی اش دارد. پروژه جدیدی که غرب در ادامه تخاصم طولانی اش علیه ایران به بهانه اوکراین و البته ترس از نزدیکی ایران و روسیه در پیش گرفته است.
در کنار تمام اعمال سیاست های خصمانه غرب، البته همواره بوقچی ها و رسانه های وابسته به آنها با وارونه نشان دادن حقایق، در صدد تشویش افکار عمومی ملت ایران حرکت نموده و می نمایند، خصوصا انتشار برخی اخبار حمایتی از زلنسکی توسط عناصر غرب‌گرا با وجود انواع تهدیدات و توهین های زلنسکی علیه ایران،علاوه بر موارد فوق الذکر یکی دیگر از مصادیق رفتارهای ضد مردمی غرب در ایران دروغگویی و سیاست فریبکاری غرب در ایران بوده، به عبارتی تا کنون شاهد سرمایه گذاری کلان غرب در تکنولوژی های راهبردی و یا توسعه زیر ساخت های ایران و کمک به عمران و آبادانی و همچنین تلاش برای خودکفایی ایران از صنعت نفت و... نبوده ایم و حتی غربی ها به رهبری آمریکا به صورت روزانه در حال رصد و شناسایی منافذ تنفسی ایران برای اعمال هر چه بیشتر سیاست های تحریمی و نهایتا تسلیم کردن تهران بر مبنی خیالات خودشان هستند.
در کنار تمام این اقدامت خصمانه ، سیاست تحریم پولی وبانکی و تحریم های هوشمند علمی و یا تحریم دارویی ایران بخش دیگری از اوج رفتار ضد ایرانیِ غرب در برابر تهران در کنار اعمال سیاست همیشگی چماق و هویج بوده است.
غربی ها همچنینی همواره در صدد منزوی کردن تهران و اختلاف افکنی بین دوستان راهبردی تهران خصوصا روسیه نیز بوده و خواهند بود و از هر ابزاری برای نیل به این هدف استفاده می نمایند.
اما در کنار تمام رفتارهای خصمانه و ضد ایرانی غرب ، شاهد هستیم روسیه با تدوین سیاستِ کلان، توسعه همکاری مبتنی بر اصول همکاری متقابل، اعتماد و تشریک مساعی را با رفتاری کاملا صادقانه، حرفه ای و دوستانه با تهران ترتیب داده است.
مسکو همچنین در نظم جدید جهانی تهران را متحد خود قلمداد نموده و خصوصا طی یک دهه اخیر بیشترین سطح از همکاری را با تهران صورت داده ، در همین راستا هر چه مناسبات تهران – مسکو ، عمیق تر و همگرایانه تر حرکت می نماید، عناصر وابسته به غرب، در انتشار شایعات و اخبار کذب برای ایجاد اخلال در روابط تهران- مسکو، بیشتر تلاش می نمایند، عصبانیت غرب از تعمیق روابط ایران با روسیه صرفا با شایعه پراکنی و انتشار اخبار منفی عناصر و رسانه های غربگرا خلاصه نمی شود، بلکه رهبران تروئیکای اروپایی و ساکنان کاخ سفید در اظهار نظرهای علنی نیز خشم خود را از تعمیق دوستی های تهران- مسکو ابراز می نمایند که اخیرا چندین بار رئیس جمهور ، وزیر دفاع و وزیر خارجه آمریکا صریحا افشا کرده اند که شدیدا از تعمیق روابط همه جانبه تهران – مسکو خشمگین هستند.
بخشی از این خشمگینی غرب بیانگر تنظیم مناسبات برد- برد، و رفتار دوستانه صادقانه مسکو با تهران و راهبرد روسیه برای همکاری برای پیشرفت هر چه بیشتر ایران است.
در همین راستا به بخش کوتاهی از اقدامات زیرساختی روسیه در ایران به منظور رونق اقتصادی و اجرای سیاست های ضد تحریمی غرب ، که منجر به عصبانیت شدید غرب و آمریکا شده می پردازم:
1) همکاری تمام و کمال مسکو با تهران برای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای.
این رخداد یکی از بزرگترین دستاوردهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی برای ایران بود، و ایران برای نخستین بار با همکاری همه جانبه روسیه توانست به عضویت یک سازمان همه جانبه خصوصا امنیتی جهانی در آید، دقیقا در شرایطی که تحریم های تهران لغو نشده بود و عوامل غربگرای داخلی همواره تکرار می کردند تا زمانی که ایران با آمریکا تفاهم نکند و تحریم ها لغو نشود، تهران امکان عضویت در سازمانهای ویژه تجاری و امنیتی خصوصا شانگهای را نخواهد داشت، اما این رخداد با همکاری صادقانه روسیه با تهران رخ داد و بر جهانیان نمایان شد که روسها در تنظیم همکاری با تهران کاملا نگاه همگرایانه و دوستانه با ایران دارند.
نشست سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.05.2023
عضویت ایران در سازمان شانگهای نتیجه برد-برد برای تهران و منطقه است
2) اقدام روسیه برای عضویت ناظر و سپس دائم ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا
روز چهارشنبه ، 3 خرداد 1402 در حالی سومین نشست عمومی مجمع اقتصادی اوراسیا در روسیه برگزار شد، که طی همکاری مسکو با تهران، در سال 2017 فاز نخست همکاری تجاری اولیه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایجاد منطقه آزاد تجاری و لغو تعرفه ترجیحی تجارت با اعضای این مجموعه کلان تجاری که ابتکار عمل روسیه برای شکستن تحریم هاو سیاست های یکجانبه گرایانه تجای آمریکا بود، برای تهران بر داشته شد.
اکنون نیز در سال 2023 الکسی اورچکوف، معاون نخست وزیر روسیه در حاشیه اجلاس اقتصادی اوراسیای مسکو، خبر از تنظیم برنامه نهایی همکاری دائمی ایران با این اتخادیه مهم جهانی داد، مساله ای که نقش مهم و قابل توجهی در رونق اقتصادی و شکوفایی و افزایش قابل توجه تراز تجاری بین المللی ایران خواهد داشت.
سرگئی گلازیف، وزیر ادغام و اقتصاد کلان اوراسیا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2023
اظهارات مقام ارشد اتحادیه اقتصادی اوراسیا درباره احتمال عضویت دائم ایران در این سازمان + فیلم
3) چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402، روز بسیار مهمی برای ایران و کشورهای منطقه در نظم جدید جهانی بود، چرا که پس از حدود 23 سال یکی از مهمترین حلقه های مفقوده عملیاتی شدن راه گذر شمال- جنوب، با کمک روسیه رفع شد، به عبارتی با توافق و سرمایه گذاری نزدیک به دو میلیارد دلاری و پشتیبانی فنی و تجهیزاتی روسیه، مسیر 162 کیلومتری راه آهن رشت – آستارا، توسط روسیه در ایران ساخته خواهد شد و با تکمیل آن و همچنین تکمیل نقایص بنادر شمالی ایران در دریای کاسپین، فاز اصلی این کلان پروژه ترانزیتی جهانی، در ایران وارد فاز عملیاتی می شود و حداقل سالیانه بیست میلیارد دلار درآمد ارزی بیش از خام فروشی نفت را به تهران وارد خواهد نمود.
 پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2023
پوتین: روسیه امیدوار است آماده سازی اسناد کریدور حمل و نقل "شمال - جنوب" هرچه سریعتر تکمیل شود
مساله بسیار مهمی که طی بیش از بیست سال عناصر وابسته به غرب همواره از تحقق آن با روشهای مختلف ممانعت نمودند و حالا روسها با اثبات دوستی صادقانه خود برای ایران آنرا به مرحله عمل می رسانند.
علاوه بر سه مورد کلان فوق، صدها مورد دیگر از همکاری های امنیتی، سیاسی، اجتماعی، راهبردی روسیه با ایران برای مقابله با سیاست های مداخله جویانه غرب صورت گرفته که شرح آن از حوصله این مقاله خارج است.
در مجموع خشم غرب از تعمیق روابط ایران و روسیه به علت منافع ملت ایران از شکسته شدن تحریم ها و خنثی سازی شیطنت های ضد ایرانی جبهه غربی است و نشان از آن است که هر چه روابط تهران و مسکو در همه ابعاد تعمیق یابد، اثرات مثبت آن برای جامعه جهانی در نظم جدید جهانی و البته ایران بیشتر خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала