عضویت ایران در سازمان شانگهای نتیجه برد-برد برای تهران و منطقه است

© POOL /  مراجعه به بانک تصاویر نشست سازمان همکاری شانگهای
نشست سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.05.2023
اشتراک
آشوک ساجنهار: الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای یک نتیجه برد-برد برای گروه های اوراسیا و همچنین تهران در چند جبهه خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، جایشانکار، وزیر امور خارجه هند در نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای روز جمعه گفت که پیشرفت قابل توجهی در درخواست عضویت ایران و بلاروس حاصل شده است. وی همچنین گفت که تحت ریاست جمهوری هند، سازمان همکاری شانگهای تلاش های "بی سابقه ای" در ارتباط با شرکای گفتگوی سازمان همکاری شانگهای و ناظران انجام داده است.
سفیر سابق هند به اسپوتنیک گفت که الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای یک "نتیجه برد-برد" برای گروه های اوراسیا و همچنین تهران در چند جبهه خواهد بود.
سفیر آشوک ساجنهار، نماینده سابق دهلی نو در قزاقستان، سوئد و لتونی، گفت که ایران یک بازیگر بسیار مهم و یک قدرت مهم در منطقه است.
وی خاطرنشان کرد: از لحاظ فرهنگی، تهران به دلیل میراث مشترک و پیوندهای تمدنی با سایر کشورهای سازمان همکاری شانگهای مانند هند، نفوذ خود را فراتر از مرزهای خود اعمال کرده است.
ساجنهار گفت که از نظر اقتصادی، ایران نه تنها یک بازار منطقه ای قابل توجه با جمعیت نسبتاً زیادی (تقریباً 90 میلیون نفر)، بلکه دارای ذخایر عظیمی از منابع انرژی مانند نفت و گاز طبیعی است.
ساجنهار گفت: ایران از نظر سیاسی، روابط خوبی با سایر کشورهای سازمان همکاری شانگهای دارد و افزود که "موقعیت استراتژیک" ایران "منافع زیادی" برای سایر اعضای سازمان همکاری شانگهای خواهد داشت زیرا "ارتباطات منطقه ای" را تقویت می کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد که ایران یک مرکز برای کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال جنوب است، یک ابتکار اتصال با حمایت مسکو که روسیه را از طریق آسیای مرکزی به ایران و هند متصل می‌کند.
ساجنهار خاطرنشان کرد: ضمنا هند در حال توسعه بندر چابهار است که نه تنها روابط تجاری دهلی نو با کشورهای آسیای مرکزی را تقویت می کند، بلکه به کمک رسانی به افغانستان صرف نظر از دولت آنجا کمک می کند.
آنیل تریگونایات، سفیر سابق هند در اردن، لیبی و مالت، سفیر هند در اردن، لیبی و مالت، گفت که ایران "قدرت مهم منطقه ای آسیایی" است و اگر اصول منشور سازمان همکاری شانگهای را دنبال کند، به امنیت و ثبات منطقه کمک خواهد کرد.
سازمان همکاری شانگهای "پتانسیل قابل توجهی" برای تغییر معادلات جهانی دارد
تریگونایات با اشاره به اینکه چندین کشور دیگر از خلیج فارس و منطقه گسترده تر نیز به دنبال "ارتباط نزدیک" با سازمان همکاری شانگهای هستند، اظهار داشت که گروهی که مقر آن در پکن است، "پتانسیل قابل توجهی در تغییر معادلات چندجانبه و چند قطبی جهانی" دارد.
ساجنهار گفت که این گروه از زمان آغاز به کار در سال 2001 به پایین ترین سطح خود رسیده است. اما نقش آن در شرایط ژئوپلیتیک کنونی و در بحبوحه اختلافات فزاینده بین غرب و روسیه و چین اهمیت یافته است.
این سازمان 40 درصد از جمعیت جهان را دارد و کشورهای بیشتری قرار است به این گروه بپیوندند یا تمایل خود را برای عضویت در این گروه نشان داده‌اند. از نظر تولید ناخالص داخلی (برابری قدرت خرید)، کشورهای سازمان همکاری شانگهای نزدیک به 50 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند. این دیپلمات سابق هندی خاطرنشان کرد: این می تواند به شکل بسیار مهمی به صلح، ثبات و امنیت کمک کند.
سازمان همکاری شانگهای می تواند به "تغییر" ساختار حکومتی در افغانستان کمک کند
ساجنهار گفت که سازمان همکاری شانگهای می تواند تاثیرگذارترین گروه چندجانبه باشد که بر تغییر در افغانستان تأثیر می گذارد.
کشور آسیای مرکزی تحت یک بحران انسانی بدتر شده است که به دلیل مسدود شدن بودجه فدرال افغانستان در موسسات مالی مستقر در ایالات متحده ایجاد شده است. واشنگتن، طالبان* را به عدم پایبندی به تعهدات خود در زمان امضای توافقنامه دوحه در سال 2020 متهم کرده است.
در مورد اینکه سازمان همکاری شانگهای چگونه می تواند به بهبود وضعیت در افغانستان کمک کند، با توجه به اینکه کشورهای سازمان همکاری شانگهای با این کشور مرز مشترک دارند، ساجنهار ایجاد یک "دولت فراگیر" را نام برد که به حقوق زنان و اقلیت ها احترام گذاشته و اجازه استفاده از خاک افغانستان را نمی دهد. توسط گروه های تروریستی که همه آنها هر از گاهی توسط کشورهای سازمان همکاری شانگهای مطرح شده است.
ساجنهار گفت: "اگر سازمان چندجانبه یا جهانی وجود داشته باشد که بتواند در تغییر ساختار حکومتداری در افغانستان نقش داشته باشد، فکر می کنم سازمان همکاری شانگهای است." من فکر می‌کنم که رفاه افغانستان تا حد زیادی به کمک و همکاری کشورهای همسایه که تقریباً همه آنها بخشی از سازمان همکاری شانگهای هستند، وابسته است."
طالبان- * این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала