گزارش و تحلیل

آیا آشتی دمشق و آنکارا می تواند امنیت منطقه را تامین کند؟

© Sputnikنشست وزیران خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه در مسکو
نشست وزیران  خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه در مسکو  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2023
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، شهر مسکو امروز چهارشنبه میزبان نخستین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه بود.
سرگی لاوروف، حسین امیرعبداللهیان، فیصل مقداد و مولود چاووش اوغلو وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه امروز چهارشنبه در مسکو دیدار کردند. این گفتگوها در شرایط انجام تلاش هایی برای عادی سازی روابط و رفع تناقضات بین دمشق و آنکارا انجام شد.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که وزرای خارجه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران موافقت کردند که به معاونان خود دستور دهند تا نقشه راه را برای پیشبرد روابط بین آنکارا و دمشق تهیه کنند.
وزارت امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که وزرا به صورت اساسی و صریح در مورد مسائل مربوط به احیای روابط بین دولتی سوریه و ترکیه در ابعاد مختلف گفتگو کردند.
سرگئی لاوروف، حسین امیرعبداللهیان، فیصل مقداد و مولود چاووش اوغلو وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2023
توافق وزیران خارجه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران درباره ادامه تماس های چهارجانبه
پیرامون نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه، آقای دکتر حسین رویوران، کارشناس خاورمیانه و علوم سیاسی در کشورهای عربی، استاد دانشگاه تهران به خبرنگار اسپوتنیک گفت:
دیدار وزاری خارجه چهار کشور، یک گام جدیدی در گسترش تفاهم میان این کشورها برای حذف بحران سوریه است. سابق بر این مسئولین امنیتی و وزاری دفاع این کشورها دیدار می کردند و امروز وزاری خارجه با یکدیگر دیدار داشتند.
این اجلاس قطعا گامی در جهت حل بحران در سوریه است، چرا که اصلی ترین دو عنصر یعنی سوریه و ترکیه و با حضور وزرای خارجه ایران و روسیه گفتگو کردند. همه این کشورها تاکید بر یکپارچگی ملی سرزمینی سوریه داشتند و در عین حال دغدغه های ترکیه را هم تا حدی شنیدند و همه این ها کمکی است تا به صورت جدی یک راه حلی برای بحران در سوریه ایجاد شود.
به هر حال ترکیه در داخل خاک سوریه نیرو دارد. ترکیه از گروه های معارض در سوریه حمایت کرده است و تفاهم بین دو دولت بسیاری از این مسائل را می تواند برطرف کند و به این بحران پایان دهد.
حسین رویوران افزود:
بحران سوریه از سال 2011 تا الان ادامه داشته است و امنیت کل منطقه را با مخاطره جدی روبرو کرده است. گروه های تروریستی از سوریه به عراق، به اردن و لبنان و همچنین به خود ترکیه و به ایران وارد شدند و عملیات انجام دادند و این نشان می دهد که حل بحران سوریه یعنی خدمت به امنیت منطقه به صورت کامل است. بحث تنها امنیت داخلی سوریه نیست.
در حال حاضر امنیت کشورها به همدیگر ارتباط مستقیمی دارد. حتی روسیه که فاصله زیادی با سوریه دارد اما متاثر از این مسئله می شود، چرا که برخی از تروریست های که به سوریه آمده اند از کشورهای مختلف از جمله: عراق، ایران، روسیه ، ازبکستان و پاکستان به سوریه آمده اند. لذا حل این بحران و از بین بردن و به عبارتی خشکاندن بحران در سوریه خدمتی به امنیت ملی تک تک کشورهای منطقه است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2023
عبداللهیان در مسکو: به دستیابی ترکیه و سوریه به راه‌حل سیاسی امیدواریم
آقای دکتر مانی محرابی، تحلیلگر و عضو هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران نیز پیرامون این نشست بیان کرد:
این دیدار پیش از هر هیچ بار دیگر به جامعه جهانی یادآوری کرد حل مسائل منطقه تنها با دستان کشورهای منطقه قابل حل است و دخالت های بیگانگان به وخیم تر شدن اوضاع ختم خواهد شد.
مانی محرابی افزود:
به طور قطع همکاری چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در وهله نخست سوریه و در وهله دوم منطقه را ایمن تر خواهد کرد زیرا در سال های گذشته و با دخالت کشورهای بیگانه، سوریه تبدیل به یکی از بحرانی ترین نقاط جهان شده بود و برخی از کشورهای منطقه نیز به صدور بحران از سوریه به سایر کشورها می پرداختند. از این رو امنیت سوریه به معنای امن تر شدن کل منطقه خواهد بود.
- آیا بعد از توافق و دیدار وزرای ۴ کشور در مسکو امکان اخراج آمریکایی ها و مزدورانش از سوریه قوی تر می شود؟
مانی محرابی: عموما نیروهای مزدور آمریکایی در بخش های شمالی سوریه مستقر هستند و پس از نزدیک شدن سیاست های ترکیه و سوریه به همدیگر می‌توان امیدوار بود که اشغال بخش هایی از خاک سوریه توسط آمریکا به زودی پایان یابد. البته این مسئله نیازمند جدیت سایر کشورها در احترام به تمامیت ارضی سوریه می باشد و با توجه به این مسئله که روابط عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران نیز رو به بهبودی رفته شاید شاهد حمایت عربستان سعودی از تمامیت ارضی سوریه نیز باشیم که این امر موجب فشار بر نیروهای آمریکایی خواهد شد زیرا تنها حامی خود در میان کشورهای اسلامی را از دست خواهند داد.
- نقش ایران برای آشتی دمشق با آنکارا را چطور ارزیابی می کنید و عادی سازی روابط سوریه با ترکیه چه ارزشی برای مقابله با سلطه طلبی آمریکا در منطقه دارد؟
مانی محرابی: تهران همواره رابطه حسنه ای با آنکارا داشته و دو کشور حتی در مقاطعی که اختلافاتی در باب مسائل مختلف داشتند نیز اصل دوستی و همسایگی را رعایت کرده اند. از این رو یک اعتماد متقابل و با ارزش در رابطه ایران و ترکیه برقرار می باشد. نمود این اعتماد را در ایجاد مثلث ایران، روسیه و ترکیه شاهد بوده ایم.
قطعا در نشست چهار جانبه اخیر نیز سابقه روابط امنیتی و دیپلماتیک ایران و ترکیه سهم قابل توجهی در تحقق اهداف از پیش تعیین شده داشته است.
درگیری های سیاسی میان ترکیه و سوریه سبب یک خلا قدرت در بخش هایی از خاک سوریه شده بود که قدرت گیری برخی گروهک های تروریستی مورد حمایت آمریکا و حتی حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه شده بود. اما همکاری آنکارا و دمشق به تدریج سبب از بین رفتن این خلا قدرت، سامان دادن به امنیت مناطق مورد ذکر و نهایتا کاهش قدرت گروهک های تروریستی و نیروهای آمریکایی خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала