توافق وزیران خارجه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران درباره ادامه تماس های چهارجانبه

© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر سرگئی لاوروف، حسین امیرعبداللهیان، فیصل مقداد و مولود چاووش اوغلو وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه
سرگئی لاوروف، حسین امیرعبداللهیان، فیصل مقداد و مولود چاووش اوغلو وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2023
اشتراک
وزرای خارجه فدراسیون روسیه، سوریه، ترکیه و ایران با ادامه تماس‌های سطح بالا و مذاکرات فنی در قالب چهارجانبه موافقت کردند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد وزرای خارجه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران موافقت کردند که به معاونان خود دستور دهند تا نقشه راه را برای پیشبرد روابط بین آنکارا و دمشق تهیه کنند.
سرگئی لاوروف، حسین امیرعبداللهیان، فیصل مقداد و مولود چاووش اوغلو وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه امروز چهارشنبه در مسکو دیدار کردند. این گفتگوها در شرایط انجام تلاش هایی برای عادی سازی روابط و رفع تناقضات بین دمشق و آنکارا انجام شد.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: "وزرا به صورت اساسی و صریح در مورد مسائل مربوط به احیای روابط بین دولتی سوریه و ترکیه در ابعاد مختلف گفتگو کردند."
در بیانیه منتشره آمده است: "شرکت کنندگان همچنین موافقت کردند که به معاونان وزیر امور خارجه دستور دهند تا نقشه راه پیشبرد روابط ترکیه و سوریه را با هماهنگی کار وزارتخانه های دفاع و سرویس های ویژه چهار کشور تهیه کنند".
نشست وزیران  خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه در مسکو  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2023
نشست وزیران خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه در مسکو
طرفین همچنین توافق کردند که تماس‌های سطح بالا و مذاکرات فنی را در قالب چهارجانبه در دوره آتی ادامه دهند.
علاوه بر این، شرکت کنندگان در نشست بر تعهد خود به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن تاکید کردند.
وزارت امور خارجه افزود: بر ضرورت افزایش کمک های بین المللی به سوریه از جمله در راستای بازگشت داوطلبانه، ایمن و شرافتمندانه سوری ها به سرزمین خود و بازسازی پس از جنگ در این کشور تاکید شد.
در ماه دسامبر، روسیه میزبان اولین مذاکرات وزرای دفاع ترکیه و سوریه در 11 سال گذشته بود. در سال 2011 جنگ داخلی در سوریه آغاز شد. ترکیه که قبل از این درگیری روابط نزدیکی با دمشق داشت، طرف مخالفان بشار اسد رئیس جمهور سوریه را گرفت. از آن زمان تاکنون روابط ترکیه با سوریه بغرنج بوده است. اما اخیراً هر دو طرف و همچنین برخی رسانه ها از احتمال عادی سازی تدریجی روابط دو کشور صحبت می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала