گزارش و تحلیل

افقهی: ایران در کنار سوریه با ۸۳ کشور جهان مبارزه کرد

© AFP 2023 / George Ourfalianآخرین سفیر آمریکا در سوریه: بشار اسد، روسیه و ایران برندگان این جنگ هستند
آخرین سفیر آمریکا در سوریه: بشار اسد، روسیه و ایران برندگان این جنگ هستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.05.2023
اشتراک
یک کارشناس مسائل خاورمیانه: در راستای مبارزه با تروریسمی که آمریکا، اسرائیل و برخی از کشورهای جنوب خلیج فارس پای آنها را به این منطقه باز کردند، ایران با سوریه همکاری های عالی داشت که موجب شد جلوی سرنگونی دولت سوریه گرفته شود.
سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران پس از یک دهه درگیری و ناآرامی در سوریه به دمشق سفر کرد و با همتایش بشار اسد دیدار و گفتگو کرد.
در این سفر ۱۴ سند راهبردی امضا شد، که یکی از آنها برنامه جامع همکاری های بلند مدت ایران و سوریه بود صبح امروز رئیس جمهور ایران با اعضای محور مقاومت سوریه نیز دیدار و گفتگو کرد.
آقای دکتر سید هادی سید افقهی، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
سفر رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران به سوریه را از سه منظر می توان تعریف کرد، منظر اول روابط میان دو کشور ایران و سوریه است، این روابط دیرینه است هم به لحاظ تاریخی، هم به لحاظ راهبردی و هم به لحاظ شراکت در مقابله با رژیم صهیونیستی و تقویت محور مقاومت و حمایت از مردم فلسطین.
سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.05.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
ابعاد و پیامدهای سفر آقای رئیسی به سوریه

منظر دوم در راستای مبارزه با تروریسمی است که آمریکا، اسرائیل و برخی از کشورهای جنوب خلیج فارس پای آنها را به این منطقه باز کردند در این راستا نیز با سوریه همکاری های عالی داشتیم که موجب شد جلوی سرنگونی دولت سوریه گرفته شود، منظر سوم موقعیت ژئوپلتیکی سوریه در غرب آسیا و منطقه است، که به سبب دریای مدیترانه از شرایط قابل توجهی برخوردار است.
وی افزود:
تمامی اشتراکات جمهوری اسلامی ایران و سوریه موجب شده تا روابط دو کشور روز به روز پیشرفت کند.
البته که در دوران پهلوی، شاه رابطه خوبی با حافظ اسد نداشت چرا که حافظ اسد گرایش به اتحاد جماهیر شوروی داشت و شاه کاملاً سر سپرده آمریکا بود اما پس از انقلاب روابط ایران و سوریه تغییر کرد و دو کشور به دلیل اشتراکات خود در ایدئولوژی و رویکرد های سیاسی به یکدیگر نزدیک شدند.
آقای دکتر سید هادی سید افقهی، ضمن تاکید بر اهمیت تشکیل محور مقاومت در منطقه ی خاورمیانه بیان کرد:
بخش دیگر این سفر ابعاد منطقه ای دارد پس از شکل گیری محور مقاومت توسط سردار سلیمانی سوریه یک حلقه طلایی و حلقه وصل در این محور محسوب می‌شود، سوریه از سویی با رژیم صهیونیستی در حال مبارزه است و از سوی دیگر خود توسط گروهک های تروریستی مورد تهاجم قرار میگیرد ما در این معادلات و موازنات به طور کامل در کنار سوریه بودیم و توان بازدارندگی محور مقاومت را با همکاری سوریه، الحاق حزب الله و پس از خروج رژیم بعث از عراق، همراهی عراق تکمیل کردیم‌.
این منظومه آمادگی برای ورود به نظم نوین جهانی و چند قطبی را تمرین می کند، اکنون همگان آمادگی پذیرفتن نظم نوین چندقطبی را دارند و درگیری اوکراین می تواند سکوی پرشی برای ورود به این نظم محسوب شود، جهان در آستانه تحولی جدی است و ما نیز باید جایگاه خود را در این نظم تعریف کنیم.
اکنون حتی مکرون هم ساز نظم جدید را می زند و در کنار چین علیه آمریکا مواضع تند گرفت و معتقد بود که باید با پول ملی مبادلات تجاری انجام شود همگان اکنون چمدان های خود را برای قطار نظم نوین جهانی میبندند.
چین، روسیه و ایران که ابر قدرت منطقه است قطعاً در یکسو قرار می گیرند و همسویی بی نظیر ایران با سوریه هم برای مبارزه با آمریکا و هم برای تقویت محور مقاومت بسیار اهمیت دارد، این همگرایی هنوز در عراق رخ نداده و عراق کماکان تحت تسلط آمریکایی‌ها است چندین پایگاه مهم توسط آمریکایی ها در عراق به وجود آمده و قدرتی که برای همگرایی با سوریه داریم با عراق نداریم، ما در سوریه جشن پیروزی گرفتیم و در کنار سوریه مقابل ۸۳ کشور مبارزه کردیم.
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا همچنین اظهار داشت:
تلاش آمریکا همواره بر این بود که دیواری میان ملت های منطقه ایجاد کند و رابطه ی ما با عراق، ما با سوریه و ما با لبنانی‌ ها را خدشه دار کند، در این راستا کشورهای عرب خلیج فارس مانند عربستان، امارات و قطر نیز با رسانه ‌های پر پوشش خود به این موضوع دامن میزدند.
رئیسی و اسد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2023
رئیسی در دیدار با اسد: سوریه با وجود تهدیدها و تحریم‌ها پیروز شد

پس از آشتی ایران و عربستان سعودی شرایط منطقه تغییر کرده، شرایط در یمن متفاوت شده و بحث کاهش محاصره ها و تبادل اسرا مطرح شده، حتی احتمال گفتگوهای یمنی_یمنی جدی‌ تر شده، شرایط در لبنان نیز به دلیل بحث ریاست جمهوری پیچیده شده، شرایط دموکراسی در لبنان و عراق مشابه یکدیگر است ابتدا احزاب پشت ‌پرده با یکدیگر توافق می‌کنند و سپس دموکراسی توافقی شکل می گیرد.
ما باید از این پیروزی حداکثر بهره برداری را داشته باشیم، اکنون ایران و سوریه در دو فضا حرکت می کنند، یکی فضای پیروزی سوریه و شکست آمریکا و دوم فضای آشتی عربستان با سوریه و ایران، زمانی که ما با عربستان آشتی کردیم امواج این آشتی و اثرات این بهبود روابط به یمن، لبنان، سوریه و عراق رفت و این کشور ها نیز آرامش را احساس کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала