گزارش و تحلیل

رسانه: ایالات متحده دموکراسی را به "اسب تروآ" تبدیل کرده است

© Sputnik / Ekaterina Chesnokovaامضای قانون دفاع از دموکراسی در هنگ کنگ از سوی ترامپ
امضای قانون دفاع از دموکراسی در هنگ کنگ از سوی ترامپ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2023
اشتراک
اوکراین، سوریه، لیبی - چه چیزی وجه مشترک آنهاست؟ پاسخ ساده است – مداخله آمریکا در سیاست داخلی آنها تحت عنوان دفاع از دموکراسی.
به گزارش اسپوتنیک، "حسین هريدى"، معاون پیشین وزیر امور خارجه مصر در مقاله ای برای روزنامه "الأهرام" چاپ مصر می نویسد:" در دسامبر 2008، جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا با باراک اوباما تماس گرفت. وی پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفته و اعلام کرد می خواهد با رئیس سیا ملاقاتی ترتیب دهد تا وی را در جریان برنامه های جهانی اطلاعاتی آمریکا قرار دهد. "مایکل هیدن" رئیس سیا راهی شیکاگو محل ستاد انتخاباتی اوباما شد. با توجه به مخفی بودن شدید این برنامه ها، بوش تصریح کرد که اوباما نمی تواند بیش از یک دستیار را در جلسه داشته باشد. "لئون پانه" که در سال 2009 جانشین هیدن به عنوان رئیس سیا شد، اوباما را هراهی می کرد. موضوع گفتگو، "برنامه‌ریزی برای تغییر رژیم و گسترش بی‌ثباتی در برخی مناطق جهان" بود.
در 20 ژانویه 2009، اوباما به قدرت رسید. تنها شش ماه بعد، او سخنرانی معروف خود را در تالار بزرگ تشریفات دانشگاه قاهره ایراد کرد. از 25 ژانویه تا 11 فوریه 2011 "انقلاب های رنگی" در مصر و سایر کشورهای عربی رخ داد. در همان سال 2011، ناتو به لیبی حمله کرد و ارتش آن را نابود نمود. و در سال 2014، تظاهرات گسترده علیه دولت طرفدار روسیه در کی یف برگزار شد. معترضان در میدان اصلی پایتخت اوکراین تجمع کردند. رسانه های آمریکایی و غربی از مقایسه این موضوع با تظاهرات میدان تحریر مصر در ژانویه و فوریه 2011 ابایی نداشتند. جالب است بدانید که در هر دو مورد، افرادی ناشناس از سلاح علیه نیروهای امنیتی استفاده کردند. تظاهرات در کی یف منجر به سقوط دولت اوکراین و فرار رئیس جمهور "یانوکوویچ" به خارج از کشور شد.
خانم نولاند به دنبال کری وارد روسیه شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2023
نولاند: حمله اوکراین به تأسیسات نظامی کریمه را مشروع خواند
در نتیجه، دولت روسیه مجبور شد تصمیم به الحاق کریمه بگیرد. مسکو منافع ژئواستراتژیک خود را دنبال می کرد. یکی از اهداف ناگفته رژیم جدید اوکراین، محاصره نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه بود. در این صورت مسکو دسترسی به دریای مدیترانه، کانال سوئز و تنگه جبل الطارق را از دست می داد.
سال2021. جو بایدن معاون سابق باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده شد. همراه با او، مقامات دولت اوباما وارد کاخ سفید شدند که هم در دوران "بهار عربی" و هم در دوران بحران سیاسی در اوکراین در دولت ریاست جمهوری آمریکا کار می کردند. و اولین تصمیم بایدن، انتصاب ویلیام برنز سفیر سابق آمریکا در روسیه به سمت رئیس سیا بود.
استقرار نیروها در مرز با اوکراین در سه ماهه آخر سال 2021 هشداری بود برای غرب مبنی بر اینکه روسیه آماده است تا در صورت امتناع از اجرای توافقات مینسک، از زور استفاده کند. در پاسخ، سرویس‌های ویژه آمریکا و بریتانیا شروع به انتشار اطلاعاتی به نقل از منابع آگاه کردند، مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین قصد دارد نیروهای خود را به سمت اوکراین بفرستد. در 24 فوریه 2022، مسکو آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را اعلام کرد. بدین ترتیب جنگ نیابتی بین روسیه، آمریکا و ناتو آغاز شد.
روسیه از آمریکا خواست تا اثرات حضور خود را از عراق، لیبی، افغانستان و سوریه پاک کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.07.2021
روسیه از آمریکا خواست تا اثرات حضور خود را از عراق، لیبی، افغانستان و سوریه پاک کند
هم در مورد "بهار عربی" و هم در مورد تغییر رژیم در اوکراین در سال 2014، شعار آمریکا یکی بود - برقراری دموکراسی. هیچ کس در مورد اهمیت دموکراسی بحث نمی کند. با این حال، افرادی که خواهان تغییرات در کشور خود هستند باید بدون دخالت اشخاص ثالث به آن دست یابند. غرب هیچگاه در از بین بردن ارتش های محلی دولتی تردید به خود راه نمی دهد، همانطور که در لیبی اتفاق افتاد. همچنان که غرب در سوریه از شبه‌ نظامیان حمایت می‌کرد که بیشتر آن‌ها، گروه‌های افراطی اسلام‌گرا بودند.
نمونه بارز آن حوادث سال 2013 در ونزوئلا پس از مرگ هوگو چاوز است. ایالات متحده معتقد بود که قدرت مشروع، رئیس جمهور نیکلاس مادورو نیست که توسط مردم انتخاب شده است، بلکه مخالفان هستند. اما از آنجایی که درگیری در اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه باعث افزایش سرسام‌آور قیمت نفت شد، درخواست‌هایی از واشنگتن برای گفتگو بین دولت مادورو و مخالفان مطرح شد.
جهان - از تایوان گرفته تا اوکراین، سوریه و لیبی - با نقشه های آمریکا مبنی بر حفظ سلطه جهانی ایالات متحده روبرو می شود. آمریکایی ها از نیروها و بلوک های بین المللی برای پیشبرد منافع خود استفاده می کنند. یا شاید آنها منتظرند تا کشورها در چارچوب منشور سازمان ملل متحد فرمول قابل قبولی برای همزیستی مسالمت آمیزی را ارائه دهند"؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала