قمی: داعش به نیابت از آمریکا در منطقه حضور دارد + ویدئو

© Sputnik
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2023
اشتراک
اختصاصی
پنجمین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای روز چهارشنبه با حضور دبیران و مشاوران و نمایندگان نهادهای امنیت ملی کشورهای روسیه، ایران، هند، چین، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، و ترکمنستان در مسکو آغاز به کار کرد.
به گزارش اسپوتنیک، در این نشست نمایندگان کشورهای منطقه پیرامون مسائل و مشکلات افغانستان و همچنین راه حل های منطقه ای در جهت ایجاد ثبات و امنیت در این کشور و مقابله با تروریسم به بحثو تبادل نظر پرداختند.
خبرنگار اختصاصی اسپوتنیک ایران در حاشیه این نشست در صحبت هایی کوتاه با آقای "حسن کاظمی قمی"، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در کابل در مورد موضوعات جاری نشست گفتگو کرد:
کاظمی قمی در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت داعش پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان گفت:" نقشی که داعش در افغانستان در حال حاضر ایفا می کند، همان نقشی است که نظامیان اشغالگر آمریکایی به بهانه دولت سازی و ایجاد امنیت در افغانستان داشتند. امروز داعش مورد حمایت آمریکا و متحدانش است. چیزی که در حال حاضر در افغانستان به چشم می آید، گسترش حرکت ها و ساختارهای تروریستی از جمله داعش می باشد.".
وی در ادامه افزود:" نظامیان آمریکایی به صورت از پیش طراحی شده از افغانستان خارج شدند، البته آنها به طور قطع در این کشور به شکست و ناکامی رسیده بودند، اما در هر حال دست از شرارت های خود برنداشته و کماکان با هدف بی ثبات کردن افغانستان، به مداخله در امور این کشور ادامه می دهند. در واقع آمریکایی ها فرار نکردند که این کشور را به صاحبان خود تسلیم و موجبات سازندگی و آبادانی افغانستان را به وجود آورند".

کاظمی قمی: آمریکا به بهانه وجود تروریسم در منطقه، در پی ایجاد پایگاه های نظامی خود در کشورهای آسیای میانه است.

این دیپلمات ایرانی اضافه کرد:" امروز داعش به طور قطع مورد حمایت آمریکا و متحدان آن به خصوص انگلیس قرار دارد. پیدایش موضوع داعش خراسان که یکی از نگرانی های کشورهای آسیای میانه نیز می باشد، سیاستی است که آمریکا در این منطقه دنبال کرده و به بهانه وجود تروریست ها و ناامنی در منطقه، سعی در متقاعد کردن کشورها برای ایجاد بنگاه های نظامی خود در خاک آنها می کند. طبیعتا با حضور نظامیان آمریکایی در این منطقه بر حجم بحران های موجود نیز افزوده شده و این موضوع به نوعی خوابی است که آنها برای روسیه و چین نیز دیده اند".
شمخانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2023
شمخانی: درگیری در اوکراین نتیجه سیاست های آمریکا است + ویدئو
کاظمی قمی در مورد چشم انداز همکاری ها در چارچوب نشست گفتگوی امنیت منطقه ای گفت:" در حال حاضر این واقعیت وجود دارد که داعش دشمن مردم افغاستان و دیگر ملت های منطقه است. با این حال، حاکمان افغان در تلاش برای مقابله با این گروه تروریستی هستند. جمهوری اسلامی ایران نیز به نوبه خود در این زمینه در حال یاری و کمک به افغانستان برای تقابل با داعش به عنوان یکی از ابزارهای آمریکا و متحدانش در منطقه، می باشد. از این رو، اجلاس امروز در مسکو به این دغدغه ها و نگرانی ها خواهد پرداخت. تمامی کشورهای شرکت کننده تلاش دارند که که به ایجاد ثبات و سازندگی در افغانستان کمک کرده و با پدیده داعش به صورت دسته جمعی مقابله کنند. ابتکار همکاری های منطقه ای می تواند به حکمرانان افغان جهت ایجاد دولتی که نماینده همه مردم و تشکل های افغان باشد، کمک کند. دولتی که موجب ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان و تاثیرگذاری در منطقه خواهد شد. امیدوارم که این اجلاس به اهداف از پیش تعیین شده رسیده و اهتمام نمایندگان به صلح و ثبات در افغانستان منتهی شود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала