شمخانی: درگیری در اوکراین نتیجه سیاست های آمریکا است + ویدئو

شمخانی
شمخانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2023
اشتراک
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نشست گفتگوی امنیت منطقه ای از سیست های آمریکا انتقاد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، که در پنجمین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان روز چهارشنبه در مسکو آغاز به کار کرد با انتقاد از سیاست های منطقه ای آمریکا تاکید کرد:" اوضاع در عراق و ایجاد و پیدایش گروه تروریستی دولت اسلامی و همچنین درگیری های اوکراین، نتیجه سیاست های غلط و خودخواهانه آمریکا می باشد".
در این اجلاس که با سخنرانی نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه آغاز شد، دبیران و مشاوران و نمایندگان نهادهای امنیت ملی کشورهای روسیه، ایران، هند، چین، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، و ترکمنستان شرکت کرده اند.
شمخانی با اشاره به تأثیرگذاری مستقیم شرایط امنیتی در افغانستان بر همسایگان این کشور گفت: "ایجاد امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در افغانستان اولویت اصلی ما است".
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به تلاش جمعی همسایگان به تنهایی نمی تواند زمینه ساز ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان باشد، راه برون رفت از چرخه معیوب ناامنی - بی ثباتی را اراده و اقدامات ملموس هیات حاکمه سرپرستی افغانستان و سایر بازیگران داخلی آن دانست.
شمخانی تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران بدون ورود به چگونگی تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان، معتقد است تحمیل هر نوع نظام سیاسی با توسل به دخالت خارجی یا تقابل داخلی حاصلی جز تشدید بی ثباتی و ناامنی نخواهد داشت.
وی با اشاره به تلاش مستمر آمریکا برای تبدیل افغانستان به سکویی برای ترویج ناامنی و تروریسم گفت:" نباید اجازه داد ناامنی که همواره بلای جان افغانستانی ها بوده با مداخلات فرامنطقه‌ای تبدیل به بلای مشترک تمام مردم منطقه شود".
دبیر شورای امنیت ملی کشورمان تصریح کرد:
"کسانی که در ویرانی افغانستان بیشترین نقش را داشته اند، اکنون نیز بیش از همه در تامین هزینه‌های بازسازی زیرساخت های اقتصادی افغانستان مسئولیت دارند و نباید اجازه دهیم از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند".
در این نشست همچنیندبیر شورای امنیت روسیه نیکلای پاتروشف در سخنانی گفت:" امروز مقامات کابل هنوز میوه‌های هرج و مرج به جا مانده از آمریکایی‌ها را درو می‌کنند و اوضاع در حوزه های اجتماعی-اقتصادی به سرعت رو به زوال است".
به گفته وی، آنچه در اکنون در حال رخ دادن است به این دلیل بوده که ایالات متحده و انگلیس و همچنین متحدان آنها به جای ارسال کمک های مالی برای نیازهای بشردوستانه، "دارایی های افغان ها را مسدود می کنند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала