گزارش و تحلیل

خلاصه سخنرانی بایدن، آمریکا اول گور بابای بقیه

© AP Photo
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2023
اشتراک
وقتی روسای جمهوری صحبت می کنند معمولا به مسایل داخلی بسیار می پردازند چون به هر حال می خواهند موقعیت داخلی خود را تقویت کنند.
اسپوتنیک - آن هم رئیس جمهوری ای مانند بایدن که بر اساس آمار به صورت تاریخی نامحبوب ترین رئیس جمهوری آمریکا به حساب می آید و سابقه نداشته که رئیس جمهوری ای تا این حد آمار محبوبیت اش در دوره اول ریاست جمهوری اش پایین باشد.
اما نکته مهمی در سخنرانی روسای جمهوری آمریکا است که باید با روسای دیگر کشورهای جهان فرق کند و آن ادعای آمریکا مبنی بر رهبری جهان است.
دیگر آن لحن رهبری در سخنان روسای جمهوری آمریکا دیده نمی شود از زمانی که ترامپ در آمریکا به قدرت رسید این لحن رنگ خود را از دست داده است.
وقتی کشوری خود را رهبر می داند اصولا باید در صحبت هایش در باره منافع جمعی که آنها را رهبری می کند هم صحبت کند اما اگر به صحبت های اخیر بایدن توجه کنید می بینید که همان روندی که از زمان ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا اول است را به لحنی دیپلماتیک تر مطرح کرده است.
البته بماند که کهولت سن روی حافظه وی حتی در حال خواندن از نوشته هم تاثیر زیادی دارد.
وی در صحبت های خود درباره ایجاد شغل برای دو ملیون آمریکایی پس از بحران کویید صحبت کرد، این در حالی است که به صورت طبیعی پس از پایان دوره قرنطینه صدها هزار نفر که پس از شروع قرنطینه بیکار شده بودند به کارهای خود برگشتند و این ربطی به سیاست های دولت آقای بایدن نداشته ووی هنری در این زمینه نکرده.
عملا قوانین کار در ایالات متحده به نفع کارفرماست و کارگران به نوعی برده های حقوق بگیر کارفرما ها هستند وهر وقت کارفرما اراده کند می تواند آنها را بیکار کند و هیچ مسئولیتی در قبال آنها ندارد ودر دوران قرنطینه همین اتفاق افتاده بود و بعد از آن هم طبیعتا وقتی کار و کاسبی دوباره شروع شد آنها کارگران را دوباره جذب کردند.
تنها هنری که دولت آمریکا انجام داد این بوده که اروپا را به آتش کشید تا صنایع نظامی و نفت و گاز و... آمریکا رونق بگیرد وبه طبع آن مشاغل در آمریکا هم رونق بگیرد.
عملا برخی صنایع هستند که صنایع مادر به حساب می آیند و خوب طبیعتا اینها می توانند چرخه دیگر صنعت ها را راه بیاندازند.
به عنوان مثال وقتی درباره صنایع نظامی صحبت می کنید بحث فقط محدود به صنایع تسلیحات نیست بلکه بسیاری صنایع دیگر از ماشین سازی و معادن و فلزات و مواد شیمییایی تا صنایع الکترونیک و حتی صنعت پوشاک و مواد غذایی و... را شامل می شود.
آقای بایدن در صحبت های خود در باره اتفاقات خوبی که در ماه های گذشته برای آمریکایی ها رخ داده صحبت کرد اما درباره بلاهایی که آمریکا سر دیگر مردمان جهان آورده تا درون آمریکا شرایط اینگونه شود.
بایدن اوکراینی ها را ایرانی ها خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2023
گزارش و تحلیل
سخنرانی بایدن آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار نداد
وی درباره کاهش قیمت انرژی درون آمریکا نسبت به پیک قیمت ها صحبت می کند اما اشاره نمی کند که امروزه به آنهایی که به اصطلاح متحد آمریکا به حساب می آیند، مثل اروپایی ها، مجبور هستند گاز را نه برابر قیمتی که قبل از بحران اوکراین از روسیه می خریدند خریداری کنند و ایالات متحده به زور و حتی با تهدید آنها را وادار می کند که نفت و گاز گرانتر را از آمریکا بخرند و حتی در مواردی به لوله نورد استریم حمله تروریستی کرده اند تا گاز روسیه به اروپایی ها نرسد.
عملا می توان گفت این رونق اقتصادی که بایدن از آن صحبت می کند به حساب جیب متحدین اروپایی بوده و هست و فعلا آمریکا برای اینکه رونق اقتصادی داشته باشد در حال خالی کردن جیب متحدین خود است و معلوم نیست تا چه زمانی اینها بتوانند از پس انداز های خود برای رونق اقتصادی آمریکا هزینه کنند.
اگر آمریکا واقعا خود را رهبر کشورهای غربی می داند، نمی خواهم بگویم جهان، آقای بایدن باید حد اقل مقایسه ای نسبت به شرایط اقتصادی کشورهای متحد آمریکا و آمریکا می داشتند و توضیح می دادند سیاست های آمریکا در جهان و مخصوصا اروپا چه شرایطی را برای متحدین این کشور ایجاد کرده.
وی در حالی از جریان اوکراین صحبت کرده که هیچ اشاره ای به کارهایی که آمریکا در شرق اروپا انجام داده که موجب ایجاد بحران اوکراین گشته ننموده.
وی اشاره نکرده که اگر رفتارها و اقدامات آمریکایی ها و متحدین شان نبود، اگر مافیاهای فاسد اوکراین که پسر بایدن و زلنسکی و... عضو آنها هستند نبودند، اگر خودداری آمریکا از پایبندی به تعهدات بین المللی خود نبود، اگر تلاش آمریکا برای گسترش ناتو به شرق نبود، اگر اعمال تروریستی بر علیه شهروندان روس تبار اوکراین توسط عوامل آمریکا ونئو نازی ها نبود و... آیا باز هم روسیه مجبور می شد دست به عملیات ویژه برای دفاع از خود بزند؟
آقای بایدن در هیچ جا توضیح نداد که آزمایشگاه های آمریکایی تولید تسلیحات بیولوژیک در اوکراین چه کار می کردند.
آقای بایدن توضیح نداد که چرا به زلنسکی اجازه نمی دهد که بحران را به صورت دیپلماتیک حل کند و تلاش دارد تا آخرین اوکراینی با روسیه بجنگد.
آقای بایدن توضیح نداد چرا ده ها ملیارد دلار که می شد برای رفاه حال مردم آمریکا هزینه شود را هزینه مافیاهای متحد با پسرش در اوکراین کرده.
آقای بایدن توضیح نداد نابودی اقتصاد اروپا چه نفعی برای آمریکا دارد، که البته دارد، خیلی هم دارد، چون اتحادیه اروپا در واقع رقیب اقتصادی آمریکا به حساب می آید.
کاریکاتور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.12.2022
اعتراف مقامات اروپایی: اعتماد به آمریکا اقتصاد ما را فلج و غارت کرد
آقای بایدن درباره چین صحبت کرد و اظهار داشت که به رهبر چین گفته وی به دنبال رقابت است و نه درگیری با چین.
آیا دخالت در امور داخلی چین موجب رقابت می شود یا درگیری؟
آیا افزایش تنش های نظامی در تنگه تایوان موجب ایجاد رقابت اقتصادی می شود و یا اینکه شرق آسیا را به سمت درگیری نظامی می کشد؟
دقیقا همان سیاست هایی که آمریکا در شرق اروپا و اوکراین اتخاذ کرد تا زمینه راه افتادن یک جنگ در اوکراین را فراهم کند امروزه در شرق آسیا دارد پیاده می کند.
وی ادعا کرد که آمریکا در حال مبارزه با مسایل محیط زیستی و تروریسم و سلامت جهانی و نا امنی غذایی جهانی است.
با چه وقاحتی وی در این باره حرف می زند.
آیا وی می تواند انکار کند که بزرگترین مجرم در حق محیط زیست جهان وبشر طبق آمار مجامع بین المللی ایالات متحده آمریکا است و همین ایالات متحده بود که همه تلاش های مجامع جهانی و کشورهای جهان برای رسیدن به توافقنامه پاریس را پاره کرد؟
به تاریخچه پیدایش سازمان های معروف تروریستی برگردید، بیش از 90% سازمان های تروریستی رسما توسط سازمان های جاسوسی آمریکا ایجاد شده اند وبعد آمریکا مدعی مبارزه با آنها است، این دیگر چه جوکی می باشد؟
آمریکا نه فقط 90% سازمان های تروریستی معروف جهان را ایجاد کرده، بلکه در حال حاضر حامی 10% بقیه هم هست، که یکی از نمونه هایش سازمان مجاهدین خلق است که بیش از 17 هزار ترور رسمی در ایران انجام داده و هزاران انسان بی گناه را ترور کرده است.
معلوم نیست بایدن درباره چه سلامت جهانی و غذایی ای صحبت می کرد در حالی که ایالات متحده آمریکا بسیاری از کشورهای جهان را به گونه ای تحریم کرده که حتی نتوانند به غذا و دارو دسترسی داشته باشند.
ایران، سوریه، ونزولا، یمن، روسیه، کره شمالی و... لیست خیلی بلند است.
همین امروزه که ما داریم صحبت می کنیم صدها هزار زلزله زده در سوریه به دلیل تحریمهای موسوم به تحریم های سزار آمریکا از دسترسی به کمک های انسانی و غذا و دارو محروم هستند، بعد آقای بایدن به فعالیت های انسان دوستانه آمریکا افتخار می کند؟
زمین لرزه در مرز ترکیه و سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2023
داده نمایی
زمین لرزه در مرز ترکیه و سوریه + داده نمایی
مگر همین تحریم های آمریکا نبودند که هزاران کودک عراقی را از شیر خشک هم محروم کردند؟
مگر همین آمریکایی ها نبودند که از کانال سازمان ملل شیر خشک فاسد برای کودکان عراقی فرستادند تا درد و رنج مردم عراق را بیشتر کنند.
مگر همین تحریمهای آمریکا نیستند که دارو و غذا را از مردم یمن قطع کرده اند؟
مگر همین آمریکایی ها نبودند که برای تفریح مردم بیگناه افغانستان را ترور کردند؟
برایم جالب بود که بایدن در صحبت های خود جرئت نکرد درباره ایران حرفی به میان بیاورد چون می دانست حرفی ندارد بزند.
ایالات متحده آمریکا با خروج خود از برجام موجبات آن شد که جایگاه ایالات متحده به عنوان کشوری که می توان روی آن حساب باز کرد که تعهداتش را اجرا می کند نابود شود.
علیرغم اینکه بایدن وعده بازگشت به برجام را داده بود اما سنگ اندازی های آمریکا موجب آن شد که برجام با بن بست مواجه شود.
سندروم تحریم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2023
سندروم تحریمی - آمریکا تحریم شده ها را باز تحریم می کند+ کاریکاتور
ایالات متحده آمریکا با وضع تحریم های کذایی بر علیه ایران موجب آن شده که ایرانی ها از دریافت بسیاری از داروها محروم شوند که نمونه اش همان بحث دریافت واکسن های کرونا بود و امروزه هزاران شهروند ایرانی به دلیل تحریم های آمریکا ونبود تجهیزات پزشکی و دارو جان خود را از دست داده اند.
می دانید چرا درباره ایران صحبت نکرد؟
چون ایران موفق شده در همه زمینه ها همه توطئه های آمریکا راخنثی کند و بر عکس آمریکایی ها را در میدان شکست دهد.
امروزه ایران داروهای مورد نیاز خود را تولید می کند و علیرغم همه تحریم های آمریکا صادر کننده مواد غذایی و دارو و ... است.
علیرغم همه تحریم های آمریکا ایران موفق شده روی پای خود بایستد و تسلیحات دفاعی مورد نیاز خود را تولید کند و موازنه قدرت با آمریکا و متحدین آن ایجاد کند.
علیرغم همه تحریم های آمریکا ایران موفق شده در همه زمینه های علمی پیشرفت کند و در زمینه برنامه هسته ای خود از همه خطوط قرمز عبور کند و آمریکا هیچ کاری نمی تواند انجام دهد.
امروزه به دلیل همان سیاست های غلط آمریکا بر علیه ایران حتی بازگشت به توافق هسته ای نمی تواند ایران را در زمینه علوم هسته ای به عقب براند چون ممکن است تجهیزات را بگیرند اما علوم را نمی توانند از ایرانی ها بگیرند.
همین ایستادگی ایران موجب آن شده که بسیاری از کشورهای جهان امروزه از ایران الگو بگیرند تا در مقابل آمریکا بایستند و متوجه شوند که امکان همکاری با آمریکا وجود ندارد.
Ульянов - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2023
اولیانوف: برای اعلام مرگ برجام زود است
همین کارهایی که آمریکایی ها بر علیه ملت ایران، روسیه، سوریه، ونزولا و... انجام داده اند و تحریم های کذایی که راه انداخته اند موجب آن شده که بسیاری از کشورهای جهان به فکر بیافتند که باید فکری به حال خودشان کنند چون ممکن است همین بلاها سر آنها هم بیاید.
همین سیاست های دولت بایدن و ایالات متحده هست که موجب آن شده حتی متحدین عرب آمریکا به فکر راه و چاره ای برای دور شدن از آمریکا بیافتند وتلاش دارند تا فرصت هست به سمت بلوک جدید قدرت جهانی نزدیک شوند.
البته بسیاری از اروپایی ها هم دلشان می خواهد، اما جرئت عرب ها را ندارند.
سخنان بایدن نشان داد که سیاست تک قطبی پایان یافته و امروزه جهان باید به سمت سیاست چند قطبی برگردد تا موازنه بین المللی برقرار گردد و چه آمریکا بخواهد چه نخواهد این اتفاق خواهد افتاد و تنها راهی که در ذهن سیاستمداران خون آشام آمریکایی است این می باشد که خون همه متحدین خود را بمکند تا تا فقط خودشان زنده بمانند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала