باقری: ایران در معادله برجام طرف مدعی است و طرف‌ های غربی بدهکارند

© Photo / IRNAعلی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران
علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2023
اشتراک
معاون وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد که تهران همچنان در مذاکرات برجام جدیت دارد.
به گزارش اسپوتنیک، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات برجام در مصاحبه با شبکه Press TV اعلام کرد که تهران در مذاکرات برجام همچنان جدی می باشد و در معادله برجام ایران مدعی و طرف های غربی بدهکار می باشند.
شدت گرفتن تلاش برای احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2023
گزارش و تحلیل
شدت گرفتن تلاش برای احیای برجام
وی تاکید کرد: «در مورد ماجرای برجام نیز ایران عیناً به تعهدات خود عمل کرد و انتظار این را داشته و دارد که آنها هم چنین باشند. البته که ایران در برابر بی تعهدی آنها منفعل عمل نمی‌کند، با این حال آنچه که مهم است این نکته می‌باشد که ایران زیرِ تعهدات خود نمی‌زند. تجربه تاریخی برجام نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. در این رابطه باید توجه داشته باشیم که حتی اقدامات ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی‌اش نیز بر مبنای مفاد خودِ توافق برجام صورت گرفته و ایران در این زمینه نیز به تعهداتش در قالب برجام وفادار بوده است».
رئیس هیات ایرانی در مذاکرات برجام خاطر نشان کرد: «در این چهارچوب ایران در معادله برجام طرفِ مدعی است و طرف‌های غربی بدهکارند. با این همه، تجربه برجام چند مؤلفه مهم را برای کشورمان به همراه داشت. اول اینکه ما به هیچ وجه نباید به دشمن اعتماد کنیم. این یک سرفصل اساسی در سیاست خارجی ایران است اما مساله برجام آن را مورد تاکید قرار داد. نکته دوم عدم اتکا به بیگانه است».
باقریدر عین حال افزود: «موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها که در دولت کنونی کشورمان از ابتدا ادامه پیدا کرد و تا به امروز ادامه دارد، در چارچوب خطوط قرمز کشورمان و با هدف استیفای منافع و حقوق ملت ایران ادامه دارد و ایران همواره در قالب آن جدیت داشته است. ایران همچنان در این مذاکرات جدیت دارد».
معاون وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه دولت ایران سرنوشت کشور را به برجام گره نزده است، خاطر نشان کرد: «با این حال، مذاکرات بخش مهم سیاست خارجی دولت را شکل داده و شکل می‌ دهد و هیچ اهمال و کوتاهی در مسیر مذاکرات را از سوی دولت کشورمان مشاهده نمی‌ کنیم و خودِ آقای رئیس جمهور به صورت جدی پیگیر مساله مذاکرات است».
این دیپلمات در مورد علت به نتیجه رسیدن مذاکرات تا کنون یادآور شد: «طرف مقابل بعضاً همچون قبل بهانه‌ هایی واهی می‌ آورد و به دنبال مباحثی خارج از دستور کار است. ایران بارها اعلام کرده که در چارچوب توافق گذشته حاضر به انجام مذاکرات است».
سرگئی  لاوروف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2023
لاوروف: غرب با بی توجهی به برجام اشتباه بزرگی را مرتکب شده است
رئیس هیات ایرانی در مذاکرات وین در عین حال تصریح کرد: «در حال حاضر که من سخن می‌ گویم، ایران تعاملات خود را با طرف‌های مقابل به طرق مختلف ادامه می‌ دهد و مذاکرات به بخش‌های مختلف تقسیم شده و به پیش برده می‌ شود. من امیدوارم که روند تلاش‌ها و هم افزایی‌ها در مسیر مذاکرات، به نتایج مثبتی نیز ختم شود».
باقری همچنین در این مصاحبه با اشاره به «تلاش قدرت‌های نوظهور برای ایجاد سازوکارهای بین‌المللی چند جانبه قدرت آفرینِ» در جهت جلوگیری از یکه تازی و قلدری غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها تاکید کرد: «در این فضا قدرت‌های غربی اقدامات زیادی را در دستورکار خود قرار داده و می‌دهند تا با این روند جدید مقابله کنند که البته به نظر من جنگ اوکراین خود نمودی عینی از همین مساله است».
معاون سیاسی رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با تاکید بر اینکه جهان درحال حاضر در حال گذار به سمت نظمی جدید که «وجود نگاه عدالت محور» یکی از شاخصه های آن می باشد، اظهار کرد: «در این راستا، ما در رایزنی‌هایی که با روسیه و چین داریم، این نکته را مشاهده می‌کنیم که مساله ایجاد نظمی عدالت محور در نگاه آنها نیز وجود دارد».
سنای آمریکا می خواهد از همکاری هسته ای روسیه و ایران جلوگیری کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2023
سنای آمریکا می خواهد از همکاری هسته ای روسیه و ایران جلوگیری کند
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала