گزارش و تحلیل

کارشناس اسرائیلی: حملات اصفهان، تجاوز مستقیم آمریکا و اسرائیل به ایران است

© AP Photo / Oded BaliltyA view of Jerusalem Old City seen from Mount of Olives, Wednesday, Dec. 6, 2017.
A view of Jerusalem Old City seen from Mount of Olives, Wednesday, Dec. 6, 2017. - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2023
اشتراک
بامداد یکشنبه 3 پهپاد به یکی از مجتمع‌های نظامی - صنعتی وزارت دفاع ایران در اطراف اصفهان حمله کردند. نیروهای امنیتی این مرکز با کمک "جنگ الکترونیک" و "پدافند هوایی" توانستند حملات این پهپادها را خنثی کنند. در جریان این حملات به کسی آسیب نرسید و تنها خسارات جزئی به سقف سالن تولید این مرکز وارد شد.
به گزارش اسپوتنیک، تاکنون هیچ سازمان یا کشوری مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است. ایران نیز تاکنون رسماً هیچ کشور یا سازمانی را مقصر این اتفاق ندانسته است. با این حال، تعدادی از رسانه های آمریکایی گزارش هایی را مبنی بر "دست داشتن اسرائیل با هماهنگی ایالات متحده" در این حملات منتشر کرده اند.
اما سوالی که اکنون مطرح می شود، آیا چنین ادعاهایی حقیقت دارند؟ در اسرائیل نسبت به این موضوع چه نظری وجود دارد؟
"سیمون سیپیس"، دکترای علوم سیاسی و روابط بین الملل، کارمند مؤسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو، در مصاحبه ای اختصاصی با اسپوتنیک فارسی، نظر خود را در مورد تمام این گمانه زنی ها به اشتراک گذاشت،
وی گفت:" واقعیت مشارکت اسرائیل در حمله اخیر به تاسیسات نظامی ایران نباید ادعایی تخیلی تلقی شود. دلایل وقوع این حادثه را باید در وضعیتی که اکنون اسرائیل در آن بسر می برد، جستجو کرد: این کشور در حال تجربه کردن بحرانی است که ناشی از خط مشی سیاسی بنیامین نتانیاهو می باشد، سیاستمداری جنگ خواه که به دنبال تشدید تنش نظامی است، موضوعی که تنها راه برای باقی ماندن در قدرت را در آن می بیند".
حمله به اصفهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2023
حمله به تأسیسات اصفهان، جزئیات و واقعیات
سیپیس افزود: "حمله به تأسیسات نظامی ایران در اصفهان باعث خشم، تنش و نارضایتی شدید جامعه اسرائیل از خصومت‌های ناگهانی و احتمال "انتفاضه خونین سوم" شد. 10 روز پیش و قبل از حمله به اصفهان، نیروهای مسلح اسرائیل عملیات نظامی غافلگیرانه ای را در شهر جانین انجام دادند که در نتیجه آن، شبکه بزرگی از تروریست ها که در حال تدارک حملات بودند، منهدم شد. در صورتی که دلیل و پیش زمینه ای برای تشدید درگیری با تشکیلات خودگردان فلسطین یا در بخش غزه وجو نداشت. حمله به ایران نیز می تواند حلقه‌ای از این زنجیره "عملیات به اصطلاح ویژه" باشد. بنابراین، اذهان عمومی در اسرائیل از این "لشکرکشی ناگهانی نظامی" تا حد زیادی خشمگین می باشد".
این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه به اسپوتنیک گفت: "متأسفانه، کل این سیاست ستیزه جویانه با نتایج بسیار مبهم انتخاباتی مرتبط است که در آنها "بنیامین نتانیاهو" با حمایت احزاب مذهبی راست گرای افراطی و به خصوص رهبران آنها "بتسازل اسموتریچ" و "ایتامار بن گویر"، پیروز شد. مذهبیان افراطی که خواستار خشونت، حل نظامی مسئله فلسطین، عدم پایبندی به توافقات با اردن، نقض شرایط موجود در قدس شرقی و جنگ با ایران هستند. این انتخابات شدیدترین شکاف تاریخ اسرائیل را در جامعه ایجاد کرده است. ما به دلیل چنین موضع گیری برخی از سیاستمداران که حتی بر سر برخی مسائل امنیتی در مقابل نظامیان اسرائیلی قرار گرفته اند، در آستانه وقوع "سومین انتفاضه خونین" هستیم".
سیپیس در بخش دیگری از صحبت های خود اضافه کرد: "بنابراین، با توجه به وجود چنین شعارهایی از سوی مقامات اسرائیلی، کاملاً مشهود است که ردپای این کشور در حمله به تأسیسات دفاعی ایران وجود دارد. البته توجه به این نکته ضروری است که اسرائیل هیچگاه در مورد عملیات ویژه خود در خاک ایران اعم از خرابکاری و انفجار در تاسیسات هسته ای و یا حذف برخی از نظامیان، سیاستمداران یا دانشمندانی که مستقیماً با برنامه هسته ای این کشور مرتبط هستند، تبلیغات، اعتراف و یا اظهارنظر رسمی نمی کند. بنابراین "مورد اصفهان" نیز از این قائده مستثنی نخواهد بود".
این کارشناس در عین حال خاطرنشان کرد که جامعه عمومی در اسرائیل از آنچه در ایران رخ داده ناراضی است، زیرا این موضوع می تواند نشانه ای از آغاز درگیری اسرائیل در یک مناقشه نظامی بزرگ و طولانی مدت با ایران باشد:
"برای ما اسرائیلی ها، اتفاقی که در اصفهان افتاد و اوضاع احتمالی متشنج با ایران، چشم انداز بسیار نامطلوبی است که اکثر مردم از آن حمایت نمی کنند. اگر پیشتر چند عملیات هدفمند با حذف برخی از مهندسان یا نظامیان ایرانی انجام می شد، اما اکنون موضوع حملات اصفهان، حمله آشکار به ایران محسوب می شود".
وی ادامه داد: "بله، رسانه های انگلیسی زبان در ایالات متحده در تلاش هستند تا اسرائیل را تنها مقصر این موضوع بدانند، اما همه اینها یک نمایش است. اسرائیل به تنهایی و بدون اخذ ضمانت های لازم از آمریکا، نمی توانست وارد چنین درگیری آشکاری با ایران شود. از طرفی ایالات متحده نیز به نوبه خود نمی توانست به طور مستقل عمل کند، زیرا آنها به تجهیزات و فن آوری های ویژه مانند پهپادهای شناسایی و تهاجمی که قادر به پرواز در فواصل طولانی و همچنین وجود تسلیحات نظامی کافی، نیاز داشتند. در عین حال اسرائیل تمامی این تجهیزات و امکانات را در اختیار دارد. بنابراین این عملیات به احتمال زیاد با همکاری این دو کشور انجام شده است".
سیپیس در ادامه اضافه کرد: "بنابراین، عملیات در کرانه باختری رود اردن، تنش در نوار غزه و این عملیات اخیر علیه ایران، همه اینها برای سیاستمدار جنگ خواهی که تازه به قدرت رسیده است، بسیار سودمند است. متأسفانه این واقعیت تلخی است که این دولت رادیکال رایت تنها با کمک جنگ و ترور می تواند قدرت را در دستان خود نگه دارد".
"سیمون سیپیس" همچنین خاطرنشان کرد که اسرائیلی‌ها از این 3 جبهه باز نظامی به شدت ناراضی هستند. به گفته وی هر هفته چندین تظاهرات در کشور علیه سیاست های نظامی گری دولت برگزار می شود، دولتی که کشور را به جز مناقشه های سنتی با فلسطینی ها و حزب الله، به صورت مستقیم به سمت یک درگیری نظامی تقریبا مستقیم با ایران سوق می‌دهد.
علاوه بر این، این کارشناس معتقد است، یکی دیگر از دلایل تشدید اقدامات اسرائیل علیه ایران، عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین است که اسرائیل از آن به عنوان یک فرصت استفاده می کند.
سیمون سیپیس توضیح داد: "ستاد کل اسراییل و ارتش به دقت رفتار روسیه در جبهه اوکراین مانند تاکتیک های جنگی روسیه، جنگ افزارهای مورد استفاده مسکو و درصد موفقیت آنها را زیر نظر دارند.
هرچه روسیه در اوکراین "لغزش" بیشتری داشته باشد، احتمال اینکه اسرائیل نوعی "عملیات نظامی ویژه" علیه ایران را آغاز کند، بیشتر می شود."
Сергей Цеков - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2023
سناتور روس: آمریکا در حملات پهپادی به تاسیسات اصفهان دست دارد
وی در ادامه گفت: "ستاد کل، اطلاعات و دولت اسرائیل همچنین وقایع رخ داده در سوریه را از نزدیک بررسی کردند. یادآوری می کنم که در سال 2014، زمانی که روسیه نیروهای خود را به سوریه آورده و در کنار بشار اسد، رژیم این کشور را نجات داد، ستاد کل اسرائیل متوجه شد که مسکو می تواند چنین اقدامی (کمک نظامی) را در رابطه با ایران به عنوان یک متحد نزدیک خود نیز انجام دهد. بنابراین، در آن زمان امکان حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران وجود نداشت، زیرا روسیه برای دفاع از ایران اقدام می کرد. اما اکنون و با درگیر شدن روسیه در "باتلاق اوکراین"، مسکو دیگر خود را درگیر جبهه سومی برای حمایت از ایران نخواهد کرد".
این کارشناس اسرائیلی در ادامه افزود: "وضعیت اوکراین نوعی فرصت برای اسرائیل است تا سخت تر و خشن تر عمل کند. روسیه درگیر عملیان نظامی در اوکراین است، آنها همچنین در سوریه نیز حضور نظامی دارند و جبهه سوم بالقوه برای مسکو، کمک نظامی به ایران در صورت آغاز جنگ با اسرائیل خواهد بود. اما روسیه به طور قطع خود را درگیر آن نخواهد کرد. بنابراین اسرائیل اکنون این فرصت را می بیند، زمانی که هیچ کشوری به حمایت از ایران نخواهد آمد، ایران تنها می ماند و حتی سوریه نیز به دلیل ضعف در اراءه کمک نظامی به ایران قادر به حمایت نخواهد بود. حتی احتمال مشارکت بالقوه چین در کنار ایران در رویارویی نظامی با اسرائیل نیز بسیار اندک است".
وی در پایان تاکید کرد: "بنابراین در روزها، هفته ها یا ماه های آینده شاهد تشدید درگیری بین آمریکا، اسرائیل و ایران خواهیم بود. شاید حتی حملات هوایی موشکی آغاز شوند و هواپیماهای اسرائیلی به هوا برخیزند. همه این موارد می توانند وارد فاز جدیدی از اقدامات فعال علیه برنامه هسته ای ایران شوند: بمباران گسترده 6 نیروگاه هسته ای ایران که نقشه مکان آن به طور قطع مشخص است و روی میز ستاد کل ارتش اسرائیل قرار دارد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала