حمله به تأسیسات اصفهان، جزئیات و واقعیات

حمله به اصفهان
حمله به اصفهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2023
اشتراک
حساب‌های کاربری اسرائیلی در فضای پس از حادثه اصفهان و آذرشهر، فرصت را برای پیگیری عملیات روانی خود مناسب دیدند.
به گزارش اسپوتنیک با استناد به منابع رسانه‌ای ایران، درحالی که در دقایق اولیه انتشار اخبار حادثه اصفهان، گمانه‌زنی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در اوج خود قرار داشت، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در اقدامی دقیق و به موقع جزئیات حادثه را طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد.
در اطلاعیه وزارت دفاع ایران اعلام شد: "شامگاه شنبه (28 ژانویه) یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان مورد حمله ناموفق ریزپرنده‌ها قرار گرفت که یکی از آنها با اصابت پدافند هوایی مجتمع و دو فروند دیگر در تله های پدافندی گرفتار و منفجر شدند.
این حمله ناموفق شامگاه هشتم بهمن ۱۴۰۱ حوالی ساعت ۲۳:۳۰ صورت گرفت که با پیش بینی ها و تمهیدات پدافندی حمله ریزپرنده ها با موفقیت دفع شده است. این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشته و آسیب جزیی به سقف کارگاه وارد شده که به فضل الهی خللی در تجهیزات و ماموریت های مجموعه ایجاد نکرده است".
در این رابطه فرسودگی و نشت لوله عامل آتش سوزی واحد تولید روغن موتور آذرشهر اعلام شده بود. محمد هنر، مدیرکل بحران آذربایجان شرقی ایران در این خصوص توضیح داده گفت: "عامل آتش سوزی واحد تولید کارخانه روغن موتور شهرک سلیمی آذرشهر فرسودگی لوله روغن مشعل به مخزن بوده که نشتی اتفاق افتاده در نتیجه موجب شعله ور شدن آتش شده است.
عباس مقتدایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2023
گزارش و تحلیل
نماینده اصفهان: اقدامات اسرائیل بدون پاسخ نمی ماند
این حریق ساعت ۹:۳۵ دقیقه شب گذشته آغاز و حدود یک و پانزده دقیقه بامداد امروز به طور کامل مهار شد که در ساعات بعدی لکه زدایی آتش نیز انجام شد. شهرک صنعتی شهید سلیمی یک شهرک صنعتی بوده که واحدهای مختلف صنعتی، معدنی و شیمیایی در آن مستقر بوده و در گذشته نیز چند مورد آتش سوزی به دلیل سهل انگاری در این منطقه اتفاق افتاده است.
این آتش‌سوزی به طور کامل مهار شده و تلفات جانی نداشته و با اطمینان عرض میشود که آتش سوزی یاد شده ارتباطی به موضوعات دیگر ندارد".
به دنبال شنیده شدن صدای افنجار در اصفهان، شایعاتی در گروه های تلگرامی و شبکه های اجتماعی مبنی بر بروز انفجار در استان همدان منتشر شده بود. همچنین پیگیری و بررسی «ایرنا» از مسوولان استان البرز حاکی از آن است که هیچگونه اقدام خرابکاران و یا حادثه ای در اماکن عمومی و صنعتی این استان رخ نداده است. بر اساس اعلام مسوولان البرز دشمن با فرافکنی و نشر اخبار کذب و نادرست سعی در برهم زدن آرامش عمومی و تشویش اذهان مردم دارند.
در گزارش فوق الذکر آمده است که همزمانی این حمله ناموفق با حادثه ای در آذرشهر آذربایجان شرقی، بنای خط تبلیغی رسانه های معاند را بر این نهاد که نوعی پیوستگی میان این رویدادها ایجاد کنند و با انعکاس شایعات متعدد برای بزرگنمایی و ناامن جلوه دادن شرایط در استانها اقدام کنند.
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.12.2022
سردار باقری: جوسازی امروز در مورد استفاده از پهپاد‌های ایرانی در اوکراین، بخشی از جنگ روانی دشمن است
البته با اقدام به موقع و سریع در اطلاع رسانی از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و انعکاس تصاویر رسانه های داخلی از محل وقوع حمله ناموفق ریزپرنده ها به یکی از صنایع دفاعی اصفهان، پروژه بزرگنمایی و گره زدن حادثه در کارخانه روغن موتور در آذرشهر تبریز و خبرسازی های کذب درباره وقوع انفجار در برخی استانهای دیگر مانند البرز و همدان در همان ساعات اولیه با شکست روبرو شد.
حساب‌های کاربری اسرائیلی در شبکه‌های اجتماعی که فضای پس از حادثه اصفهان و آذرشهر را مناسب دیده بودند، بهترین فرصت را برای پیگیری عملیات روانی خود به دست آورده بودند و در همین راستا تا ساعت‌ها پس از اطلاع‌رسانی دقیق درباره حوادث اصفهان و آذرشهر نیز اقدام به انتشار شایعات مختلف کردند.
نشر حداکثری اخبار جعلی و عملیات روانی از سوی اسرائیلی‌ها و جریان ضدانقلاب پس از وقوع حوادث در ایران موضوع جدیدی نیست. پیش از این هم در موارد متعددی این خط عملیات روانی از سوی حساب‌های کاربری اسرائیلی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به ثبت رسیده است.
مواردی چون شنیدن صدای انفجار، شایعه ترور فرماندهان سپاه، فعال شدن پدافند هوایی و از این قبیل همگی موضوعاتی است که طی دفعات متعدد جریان عملیات روانی اسرائیل سعی در خبرسازی دروغ و تولید اخبار جعلی در آن داشته است.
دکتر محمدباقر قالیباف  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.01.2023
قالیباف: در صورت اقدام علیه سپاه، ارتش های اروپا را "گروه تروریستی" اعلام می کنیم
یکی از نکات بارزی که در این خط رسانه‌ای و عملیات روانی وجود دارد، انتخاب زمان مناسب برای آن است، به طوری که عمدتا چنین عملیات روانی از سوی اسرائیل ‌ها در ساعات نیمه شب صورت می‌گیرد تا رسانه‌های داخلی دسترسی محدودتری به منابع خبری برای پیگیری اصل ماجرا داشته باشند، ترفندی که با حضور به موقع مسئولان اطلاع‌رسانی دستگاه‌های مختلف در موارد اخیر در صحنه اطلاع‌رسانی دقیق، کارکرد خود را از دست داده است.
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران اعلام کرده بود که شامگاه شنبه یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان مورد حمله ناموفق ریزپرنده‌ها قرار گرفت که یکی از آنها با اصابت پدافند هوایی مجتمع و دو فروند دیگر در تله های پدافندی گرفتار و منفجر شدند. این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشته و آسیب جزیی به سقف کارگاه وارد شده که به فضل الهی خللی در تجهیزات و ماموریت های مجموعه ایجاد نکرده است.
در این حمله از سه فروند ریزپرنده از نوع کوادکوپتر پیشرفته مجهز به بمبلت استفاده شد و عوامل حفاظت پیرامونی مجموعه پس از شنیدن صدای کوادکوپترها با تجهیزات در اختیار از جمله سلاح و سامانه‌های جنگ الکترونیک اقدام به مقابله با این پرنده‌ها کردند که موفق به ساقط کردن یک فروند از آنها ‌شدند.
یک فروند از این کوادکوپترها حین مقابله، لینک ارتباط GPS خود را در اثر جمینگ از دست ‌داد و همین موضوع منجر به سقوط آن و برخوردش با سقف سوله ‌شد. گفتنی است که یک فروند دیگر از این کوادکوپترها که در حین عملیات مقابله آسیب کمتری دیده در اختیار نیروهای حفاظتی مستقر در مجموعه قرار گرفته است.
وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2023
واکنش وزارت امور خارجه روسیه به حمله هواپیماهای بدون سرنشین به تاسیسات نظامی در ایران
شایان ذکر است که به‌ دنبال اظهارات میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین و پذیرش تلویحی مشارکت این کشور در حمله به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان، کاردار اوکراین به وزارت امورخارجه برای توضیح پیرامون ادعاهای مطرح شده از سوی پودولیاک، احضار می‌شود.
مشاور رئیس جمهور اوکراین دیروز با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در توئیتر با اتخاذ رویکرد کینه توزانه‌ای مشابه آنچه از سوی محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم اسرائیل مطرح شده بود، از مشارکت کیف در اقدام علیه مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان خبر داد. تا کنون هیچ ‌یک از مقامات رسمی اوکراینی اظهارات پودولیاک را رد یا تایید نکرده‌اند.
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء در ایران اعلام کرد که "دشمنان خبیث ملت ایران هر کاری که می‌توانستند، علیه ملت ایران انجام داده‌اند و گزینه‌های تهدید دشمن با مقاومت ملت ایران به شکست انجامیده است".
گفتنی است، در وزارت امورخارجه روسیه روز 30 ژانویه (دوشنبه) در بیانیه‌ای تاکید شد که مسکو به شدت حمله پهپادی اخیر به تاسیسات نظامی در ایران را که می‌تواند پیامدهای غیر قابل پیش‌بینی داشته باشد، محکوم می‌کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: "ما هر گونه اقدام تحریک‌آمیزی را که به‌طور بالقوه می‌تواند به تشدید غیر قابل کنترل تنش‌ها در یک منطقه نه چندان آرام منجر شود، به شدت محکوم می‌کنیم. چنین اقدامات مخربی می‌تواند پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی برای صلح و ثبات در خاورمیانه داشته باشد".
گنبد آهنین غزه فلسطین اسرائیل حیفا آشدود تل آویو حمله حماس ارتش - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.06.2022
استقرار سامانه راداری ارتش اسرائیل در خاورمیانه
در ساعات ابتدایی روز یک‌شنبه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران از حمله ناموفق به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در استان اصفهان خبر داد و اعلام کرد که این حمله هیچ گونه تلفات و خسارات چندانی نداشته است.
وزارت دفاع ایران در بخش دیگری از این اطلاعیه با تاکید بر اینکه این حمله ناموفق تلفات جانی نداشته است، درباره میزان آسیب واردشده به این مرکز نظامی، اعلام کرده است: این حادثه آسیب جزیی به سقف کارگاه وارد کرده و خللی در تجهیزات و ماموریت‌های مجموعه ایجاد نکرده است.
برخی رسانه‌ها پس از وقوع این حمله مدعی شدند که حمله پهپادی به تاسیسات نظامی اصفهان منجر به وقوع یک انفجار بزرگ و خسارات جدی به آن شده است اما پایگاه خبری – تحلیلی دیفنس اکسپرس که در زمینه امور نظامی متخصص است با استناد به تصاویر ماهواره‌ای جدید گزارش داد که هیچ آسیب قابل مشاهده‌ای پس از این حمله در تاسیسات نظامی اصفهان دیده نمی شود. و اما یک مقام آمریکایی در این باره گفت که اسرائیل در این حمله دست داشته است.
و اما آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز 30 ژانویه (دوشنبه) وارد شهر تل آویو می شود. به نوشته روزنامه "هاآرتص"، بلینکن در این سفر در مورد بسیاری از موضوعات سیاسی از جمله موضوع هسته ای ایران، تلاش های نتانیاهو برای پیشبرد توافق عادی سازی روابط با عربستان سعودی و تقویت روابط بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین در سایه بحران عمیق، رویدادها و تنش های امنیتی، گفت وگو خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала