گزارش و تحلیل

چرا ناتو قراضه های خود را به اوکراین می فرستد

© Photo / 6º Regimento de Cavalaria BlindadoПервый выстрел танка Leopard 1A5 BR 6-го бронекавалерийского полка
Первый выстрел танка Leopard 1A5 BR 6-го бронекавалерийского полка - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2023
اشتراک
تحلیل رسانه ها بر این مبنا است که قرار است در فصل بهار عملیات نظامی سرنوشت سازی توسط روسیه اجرا شود و غربی ها در حال آماده سازی اوکراین برای مقابله با این عملیات هستند.
اسپوتنیک - رسانه های غربی هیاهوی بسیار آنچنانی درباره تسلیحاتی که قرار است ناتو برای اوکراین ارسال کند راه انداخته اند و این ‍ذهنیت را در ذهن مخاطب تداعی می کنند که قرار است این تسلیحات معادلات میدان را به هم بزند، در حالی که چنین نیست.
تحلیل اکثر این رسانه ها بر این مبنا است که قرار است در فصل بهار عملیات نظامی سرنوشت سازی توسط روسیه اجرا شود و غربی ها در حال آماده سازی اوکراین برای مقابله با این عملیات هستند.
اما کارشناسان نظامی نظر دیگری دارند.
طبق اطلاعات منتشر شده به دلیل فساد موجود در اوکراین عموما شخصیت های سیاسی ارشد این کشور تلاش دارند با سوء استفاده از شرایط موجود وخون مردم اوکراین جیب های خود را پر کنند و شاید جریان های برکناری های اخیر وترور شخصیت های عالیرتبه سیاسی در این کشور را بتوان گواهی این ماجرا دانست.
از سوی دیگر کشورهای غربی هم به هیچ وجه تمایل ندارند تا سلاح های استراتژیک و مهم خود را به اوکراین تحویل دهند چون به خوبی می دانند روسیه آنها را نابود خواهد کرد و ممکن است به یکباره به خود بیایند و ببینند همه زرادخانه هایشان خالی از سلاح است.
طبق آمار امروزه تولید ذخایر موشک و خمپاره ای روسیه معادل سه برابر کل تولید جهانی است.
تانک Leopard  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2023
واکنش سفارت روسیه به تصمیم برلین برای تامین تانک
یعنی روسیه آنقدر تسلیحات مورد نیاز دارد تا به راحتی بتواند کل سلاح هایی که ناتو به اوکراین می دهد را نابود کند.
پس واقعیت ماجرا چیست و جریان تانک های لئوپارد که این همه هیاهو درباره آنها راه افتاده چیست؟
سری تانک هایی که قرار است تحویل اوکراین شود از سری اول تانک های لئوپارد می باشد که مربوط به دهه شصت قرن سابق میلادی است یعنی چیزی حدود شصت سال قدمت دارد.
اگر نخواهیم نام قراضه را بر آنها بگذاریم نمی دانیم چه عنوانی برای آنها باید استفاده کنیم.
برخی کشورهای همجوار اوکراین که چنین تانک هایی را در اختیار دارند تلاش دارند به بهانه تحویل این تانک ها به اوکراین تانک های جدید تری از کشورهای غربی دریافت کنند و به قول معروف زرنگی کنند، تانک کهنه بدهند وتانک نو تحویل بگیرند و عملا تسلیحات خود را جدید کنند.
برخی دیگر هم به دنبال آن هستند که یک فضاسازی سیاسی راه بیاندازند که دارند از اوکراین در مقابل روسیه حمایت می کنند.
البته هدف اصلی این است که این تسلیحات را تحویل دهند واین تسلیحات نابود شود و کشته ها در اوکراین بیشتر شوند تا جامعه جهانی را با افزایش تعداد کشته ها در اوکراین بر علیه روسیه تحریک کنند.
جالب اینکه قرار است این تانک ها را تحویل دهند اما هنوز معلوم نیست تسلیحات مربوط به تانکها چه می شود.
طبق برخی منابع زلنسکی با اسرائیلیها تماس داشته واز آنها خواسته که تسلیحات مربوط به این تانک ها را در اختیار اوکراین قرار دهند.
Немецкий основной боевой танк Leopard 2 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2023
آلمان با ارسال تانک های لئوپارد 2 به اوکراین موافقت کرد
البته اسرائیلی ها به خوبی می دانند اگر چنین کاری کنند چه عواقبی ممکن است در انتظارشان باشد.
ولی خوب هیچ بعید نیست که آنها هم دست به چنین ماجراجویی ای بزنند مخصوصا که امروزه تعداد زیادی سرباز اسرائیلی به عنوان داوطلب در اوکراین حال جنگ بر علیه روسیه هستند.
مشکل اصلی اسرائیلی ها و دیگر کشورهای غربی در این است که آنها به خوبی می دانند به دلیل وجود فساد گسترده در اوکراین احتمال زیادی دارد بخش های زیادی از این تسلیحات که برای اوکراین ارسال می شود به دست مخالفان آنها بیافتد و اوکراینی ها به جای اینکه این تسلیحات را در جنگ استفاده کنند به حزب الله لبنان و انصار الله یمن و مبارزین فلسطینی و یا حتی گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده و... بفروشند.
حتی برخی باور دارند که دلیل اصلی برکناری تعداد زیادی از وزرا و اعضای دولت زلنسکی به همین دلیل هم بوده و هیچ بعید نیست که در جنگ آتی که ممکن است میان اسرائیل و جبهه مقاومت راه بیافتد و یا آمریکایی ها در منطقه با آن مواجه باشند به یکباره از تسلیحات خودشان بر علیه خودشان استفاده نشود.
مضاف بر همه اینها بسیاری کارشناسان باور دارند این جنون آمریکایی در مقابله با روسیه در نهایت به سود چین تمام خواهد شد چرا که آمریکایی ها مجبور خواهند بود بخش اعظم تسلیحات انبارهای خود و متحدینشان راخالی کنند و روسیه مانند سابق همه آنها را منهدم خواهد کرد و زمانی که آنها می خواهند به مقابله با چین بپردازند انبارهایشان خالی خواهد بود، مخصوصا که چین در حال فعالیت حد اکثری برای پر کردن انبارهای خود از مدرن ترین تسلیحات و آماده شدن برای جنگ احتمالی غرب بر علیه این کشور است.
مضاف بر همه اینها برای اولین بار پس از پایان جنگ جهانی دوم آلمان رسما به شکل غیر مستقیم وارد جنگ جدیدی می شود و قرار است آلمان و فرانسه و ژاپن تولید تسلیحاتی خود را به شکل فزاینده ای افزایش دهند.
با توجه به تقویت موج نئونازیسم در اروپا علیرغم اینکه امروزه بحث اتحاد فیما بین کشورهای غربی ذیل چتر ناتو وجود دارد اما همین که آمریکا مقداری ضعیف شود احتمال اینکه آلمانی ها و ژاپنی ها به فکر انتقام از آمریکا بابت هفتاد سال ظلم و ستم که به آنها روا داشته خواهند افتاد و آنوقت این دو همچنین دوباره به فکر خواهند بود با بازگرداندن اقتدار نظامی خود اقتدار اقتصادی خود را بر جهان تحمیل کنند.
اشتباه نکنید آنچه امروزه در آلمان می گذرد بیش از اینکه بحث حمایت از اوکراین باشد بحث تلافی نابودی نازی ها توسط روسیه در جنگ جهانی دوم است، کینه ای است که برخی آلمان ها بیش از هفتاد سال است در دل پنهان کرده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала