گزارش و تحلیل

چرا بایدن مرگ قطعی برجام را اعلام نمی کند؟

© AFP 2023 / Win McNameeجو بایدن، رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2022
اشتراک
چند روز پیش فردی که مدعی بود ایرانی است به بایدن نزدیک شد و از او خواست مرگ برجام را اعلام کند، اما بایدن علیرغم مشکلات کهولت سن ولی حواسش آنقدر جمع بود که تن به خواسته این به ظاهر ایرانی ندهد.
البته بماند که در حال حاضر بسیاری توسط دشمنان ملت ایران توسط عربستان سعودی و اسرائیل اجیر شده اند تا در محافل مختلف حضور پیدا کنند و به عنوان ایرانی و نماینده ملت ایران خود را معرفی کنند و بعد هیاهو راه بیاندازند.
عموما هم اکثر اینها غیر ایرانی هایی هستند که فارسی خوب بلد هستند و خود را به عنوان ایرانی جا می زنند وخوب کسی هم نیست که بروند درباره آنها احراز هویت کند.
البته بماند برخی وطن فروشان و ول گرد ها که رفته اند وطن و ناموس خودشان را به دشمن فروخته اند و حاضر هستند هر کاری که می شود برای چند ده دلار انجام دهند تا نام شب شان تامین گردد، وگر انه هیچ ایرانی واقعی ای این قدر بی شرف نیست که دوره گردی راه بیاندازد و ببیند ملت ایران چه زخم هایی دارند تا روز آن زخم ها انگشت بگذارد.
بگذریم به هر حال ملت ایران آنقدر مقتدر و توانمند هستند که تحت تاثیر اعمال این مزدوران قرار نگیرند و با اقتدار و توامندی خود به قول معروف تو دهن اینها بزنند.
پاسخ آقای بایدن به این خانم هم در واقع به دلیل اقتدار ایران بوده وهست و نه به دلیل اینکه بایدن تمایلی ندارد که با آنها همراهی کند.
چه بسا که حتی خود آمریکایی ها سناریو سازی کرده اند و چنین فردی را پیدا کرده اند تا بیاید از بایدن چنین سوالی کند و بایدن چنین جوابی را بدهد و بگوید "مرده اما تا مطمئن نشده ایم که قطعی مرده اعلام نمی کنیم".
روسیه به هرگونه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس رای مخالف خواهد داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.12.2022
اولیانوف: آمریکا با تصمیم گیری درباره توقف مذاکرات برجام غیر مسئولانه عمل می کند
واقعیت امر این است که در صورت اعلام مرگ برجام مقصر اول و آخر این ماجرا ایالات متحده آمریکا به حساب خواهد آمد.
گو اینکه شاید بسیاری انتقادات به برجام وجود داشته باشد اما نفس رسیدن به یک توافق دیپلماتیک برای حل یک بحران بین المللی می توانست الگویی برای حل بقیه اختلافات فیما بین کشورهای مختلف جهان تلقی گردد و احتمالا در صورتی که برجام موفق می شد آمریکا می توانست این اطمینان را مثلا به کره شمالی بدهد که کشور قابل اعتمادی است و می توان روی توافق با آن حساب باز کرد و اختلافات آمریکا با کره شمالی از طریق توافق دیپلماتیک حل و فصل گردد.
همچنین در صورتی که اعتبار آمریکا به دلیل خروج از برجام و دیگر معاهدات بین المللی توسط ترامپ خدشه دار نشده بود احتمالا امروزه روسیه هم مجبور نمی شد دست به عملیات ویژه خود در اوکراین بزند و امروزه شرق اروپا و کل اروپا و جهان درگیر بحران اوکراین نمی شدند.
آمریکایی ها به خوبی می دانند در صورتی که برجامی وجود نداشته باشد حد اقل اتفاقی که رخ می دهد ایران همین همکاری بند داری که فراتر از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای با آژانس بین المللی انرژی هسته ای دارد را متوقف خواهد کرد و برنامه هسته ای ایران به اوج خود خواهد رسید.
تنها راه باقیمانده برای آمریکا هم ورود به یک جنگ تمام عیار با ایران خواهد بود که بعید به نظر می رسد جهان امروزه تحمل چنین جنگی را در منطقه خاورمیانه داشته باشد، چون احتمالا این جنگ فقط میان ایران و آمریکا نخواهد بود.
با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ توافقی میان ایران و عربستان سعودی وجود ندارد و با توجه به حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه هایی در اطراف ایران یعنی ایران همه پایگاه های آمریکایی در منطقه را هدف مشروع برای خود خواهد دانست وکل منابع انرژی در منطقه خلیج فارس در خطر نابودی خواهند بود و با توجه به این ماجرا می توان گفت قیمت انرژی در جهان به قیمت های جنونی افزایش پیدا خواهد کرد.
بسیاری از کشورهای منطقه که امروزه بر طبق جنگ بر علیه ایران می کوبند احتمالا به عصر ما قبل تاریخ بر خواهند گشت چون همه زیربناهای این کشورها ممکن است هدف مشروع ایران قرار گیرد و نابود شود.
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.12.2022
آمریکا: ایران امکان "بازگشت متقابل به برجام" را از بین برد
تنها متحد استراتژیک آمریکا در منطقه، یعنی اسرائیل، دور از جنگ نخواهد بود و هزاران موشک از همه طرف به سمت اسرائیل پرتاب خواهد شد.
با توجه به لابی یهودی ها در آمریکا می توان تصور کرد که در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد دیگر دمکرات ها و بایدن باید حد اقل برای هشت سال برای کاخ سفید از دور دست تکان دهند.
البته گو اینکه به دلیل ناکامی های زیاد بایدن احتمال اینکه اینها در انتخابات آتی شکست بخورند هم بسیار زیاد است.
مضاف بر همه اینها می توان تصور کرد همکاری های ایران و چین از همه لحاظ به اوج خود برسد، مخصوصا در زمینه مسایل نظامی.
در باره ایران هم باید گفت آمریکایی ها همه برگه های فشارشان بر علیه ایران را سوزانده اند و دیگر برگه فشاری ندارند تا بر علیه ایران رو کنند و به قول ضرب المثل معروف ایرانی سر ایرانی ها که زیر آب (تحریم های اقتصادی) هست چه یک وجب چه صد وجب، فرقی به حال آنها نخواهد کرد، یا باید توافقی باشد که اینها را از این شرایط خارج کند یا بگذارد همه اش خراب شود.
با توجه به همه این شرایط و ده ها مساله دیگر به نظر می رسد هنوز آلزایمر آقای بایدن آنقدر تاثیر گذار نباشد که وی متوجه نباشد لاشه برجام هم برای آمریکا و منطقه حیاتی است وبه همین دلیل می باشد که هنوز مدام برای ایران پیغام و پسغام می فرستند و همچنین اروپایی ها را جلو فرستاده اند تا ایران را راضی کنند آمریکا را دوباره در برجام بپذیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала