اولیانوف: آمریکا با تصمیم گیری درباره توقف مذاکرات برجام غیر مسئولانه عمل می کند

© AP Photo / Lisa Leutnerروسیه به هرگونه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس رای مخالف خواهد داد
روسیه به هرگونه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس رای مخالف خواهد داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.12.2022
اشتراک
اختصاصی
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پاسخ به سول خبرنگار اسپوتنیک گفت: ظاهراً ایالات متحده تصمیم به توقف مذاکرات در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران (برجام) گرفته است، این یک موضع غیر مسئولانه است.
اسپوتنیک: ند پرایس اخیراً در یک نشست خبری گفت که دولت آمریکا معتقد است که "مقامات ایران به معنای واقعی کلمه امکان بازگشت سریع دوجانبه واشنگتن و تهران به اجرای برجام در مورد برنامه هسته ای ایران را از بین بردند." پیش بینی شما در این مورد چیست؟
اولیانوف در کنفرانس مطبوعاتی سازماندهی شده توسط گروه رسانه ای "روسیا سگودنیا"("روسیه امروز") گفت: اطلاعاتی به بیرون درز کرد که بایدن حتی قبل از انتخابات کنگره، یعنی در 4 نوامبر، در یکی از جلسات ماقبل انتخاباتی، در پاسخ به سوال یکی از رای دهندگان، تایید کرد که توافق هسته ای مرده است، اما ایالات متحده نمی خواهد اعلام کند. این حرف ها پخش شد و به نظر می رسد که آمریکایی ها واقعا تصمیم گرفتند که حداقل مذاکرات را متوقف کنند، به نظر من در شرایطی که به معنای واقعی کلمه چند قدم تا پایان باقی مانده این یک رفتار کاملا غیر مسئولانه است و نباید این روند را به بهانه های ساختگی قطع شود".
نماینده دائم روسیه افزود:

مسائل بسیار جدی مطرح است. مسائل منع گسترش تسلیحات هسته ای از جمله برای خود آمریکایی ها بسیار حاد است. و اگر مذاکرات وین بطور مثبت پایان نیابد، خطر تشدید تنش افزایش می یابد، به طور قابل توجهی افزایش می یابد، که ممکن است غیرقابل کنترل و بر اساس اسفناک ترین سناریوها شود. آمریکایی ها، اتفاقا، اسرائیلی ها و همسایگان، گاهی اوقات اخباری در اینباره پخش می کنند که گزینه نظامی منتفی نیست. اکنون یک فرصت واقعی برای جلوگیری از همه اینها با چند تلاش آسان دیپلماتیک وجود دارد.

اگر اظهارات منتشره در رسانه‌ها [درباره اظهارات ند پرایس] واقعاً منعکس کننده روحیه طرف آمریکایی باشد، این بسیار ناراحت کننده و نگران کننده است. اما من می خواهم امیدوار باشم که این آخرین حرف آمریکایی ها نباشد، اگرچه تا کنون همه چیز نشان می دهد که آنها قصد بازگشت به مذاکرات را ندارند.
شایان ذکر است که توافقنامه در مورد برنامه هسته ای ایران (برجام) در سال 2015 به منظور "غلبه بر بحران توسعه هسته ای" این کشور توسط "پنج" کشور دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان امضا شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی ایالات متحده در سال 2018 تصمیم گرفت از این توافق خارج شود. جو بایدن، رهبر کنونی آمریکا، بارها تمایل خود را برای بازگرداندن واشنگتن به توافق هسته ای تهران اعلام کرده است. از آوریل 2021، روسیه، بریتانیا، آلمان، چین، آمریکا و فرانسه در وین در حال مذاکره با ایران برای بازگرداندن برجام به شکل اولیه آن هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала