آمریکا: ایران امکان "بازگشت متقابل به برجام" را از بین برد

© Sputnik Screenshotند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.12.2022
اشتراک
وزارت امور خارجه آمریکا می گوید، اقدامات ایران پس از به نتیجه رسیدن نسبی توافقات برای بازگرداندن برجام، امکان بازگشت سریع متقابل را دور از دسترس کرده است
به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس، رئیس سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در نشست خود با خبرنگاران اعلام کرد که دولت آمریکا معتقد است که مقامات ایرانی "امکان بازگشت سریع دوجانبه" واشنگتن و تهران به اجرای برجام را از بین برده اند.
در این نشست از پرایس خواسته شد درباره ویدئوی منتشر شده از جو بایدن که در آن توافق هسته ای با ایران را عملا "مرده" خواند، توضیح دهد. این دیپلمات گفت:" مطمئناً، ایران امکان بازگشت سریع متقابل به پایبندی به برجام را از بین برد. آنها این فرصت را در ماه سپتامبر از بین بردند".
به گفته وی، "در آن زمان همه طرفها به جز ایران با بازگرداندن توافق هسته ای موافقت کردند. در حال حاضر، مدتی است که برجام از دستور کار ما خارج شده است. زمانی فکر می‌کردیم در آستانه بازگشت متقابل به برجام هستیم، اما ایران به توافقی که در جریان مذاکرات مورد بحث قرار گرفت و مورد تایید همه طرف‌های دیگر بود، پشت کرد".
وی گفت: "تمرکز ایالات متحده از سپتامبر بر حفظ آزادی های اساسی مردم ایران و مقابله با مشارکت نظامی عمیق ایران با روسیه بوده است".
پرایس در عین حال تاکید کرد که واشنگتن آماده است هر گونه اقدامی را برای جلوگیری از ظهور سلاح های هسته ای در تهران بررسی کند، اما دیپلماسی را در این زمینه ترجیح می دهد.
وی افزود:" تعهد رئیس جمهور بایدن و دولت فعلی مبنی بر اینکه ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت، پابرجاست. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی مؤثرترین و پایدارترین راه برای دستیابی به این هدف است و تضمین می‌کند که ایران برای همیشه از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع می‌شود. در عین حال، ما طیف گسترده ای از ابزارها را برای این کار داریم، هیچ یک از گزینه های ممکن را از آن حذف نمی کنیم".
پرایس در پاسخ به سوالی در مورد آمادگی آمریکا برای بازگشتن به برجام در صورت تمایل ایران به پایبندی به توافقات، گفت:" در حال حاضر این فقط یک حدس است. در حال حاضر موضوع فعالی نیست، زیرا ایران بارها نشان داده است که آماده بازگشت متقابل به پایبندی به برجام نیست".
به گفته وی، یک سال و نیم گذشته نشان داده است که "ایران نتوانسته و شاید هرگز نتواند به سمت بازگشت سریع به پایبندی به برجام پیش برود".
پرایس اضافه کرد:" چندین بار فکر می‌کردیم به توافق نزدیک هستیم، همچنین دیگر کشورهای دنیا، اتحادیه اروپا، سایر اعضای 5+1 نیز به همین صورت. ولی ایران به یک باره همه چیز را زیر پا گذاشت".
توافقنامه برجام در مورد برنامه هسته ای ایران در سال 2015 به منظور "غلبه بر بحران توسعه هسته ای" این کشور توسط "پنج" کشور دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان امضا شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی ایالات متحده در سال 2018 تصمیم گرفت از این توافق خارج شود. جو بایدن، رهبر کنونی آمریکا، بارها تمایل خود را برای بازگرداندن واشنگتن به توافق هسته ای تهران اعلام کرده است. از آوریل 2021، روسیه، بریتانیا، آلمان، چین، آمریکا و فرانسه در وین در حال مذاکره با ایران برای بازگرداندن برجام به شکل اولیه آن هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала