گزارش و تحلیل

ایران نابینا هم باشد از چین تا عربستان در کار خویش بیناست

© Photo / IRNAرئیس جمهور چین و ولیعهد عربستان
رئیس جمهور چین و ولیعهد عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.12.2022
اشتراک
برخی باور دارند که نفوذ آمریکایی ها در لابی های قدرت چین بوده که چنین نتیجه ای داده است.
اسپوتنیک - چند روزی است عرب ها رهبر چین را دوره کرده اند و وی را وادار می کنند هر چه می خواهند بر علیه ایران امضا کند.
برخی باور دارند که چینی ها می دانند که چه قدر این مواردی که امضا می کنند برای ایران و مردم ایران توهین آمیز است و چه قدر می تواند در روابط رسمی و غیر رسمی فیما بین دو کشور تاثیر بگذارد اما چون می خواهند در حیاط خلوت آمریکا نفوذ کنند حاضر هستند هر قیمتی را که می شود بپردازند و باور دارند بعدا می توانند از دل ایرانی ها در بیاورند، و برخی دیگر باور دارند که رئیس جمهوری چین اصلا در جریان نیست که چه امضاهایی به عرب ها داده و فقط به اعتماد برخی مشاوران اش که مرید عربها هستند حاضر شده این کارها را انجام دهد.
سالهاست کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و مخصوصا عربستان سعودی و امارات عربی متحده تلاش داشته اند لابی های با نفوذ و قدرتمندی در چین ایجاد کنند و با پول پاشی فراوان بسیاری از افراد با نفوذ در چین را همراه خود کرده اند و طبیعتا اینها در جریان سفر رئیس جمهوری چین به عربستان سعودی تلاش کرده اند نهایت خوش خدمتی به عرب ها را انجام دهند.
حتی به حساب تخریب روابط استراتژیک چین و ایران.
ایران و چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2022
اولین واکنش ایران به اظهارات رییس‌ جمهور چین در عربستان
برخی دیگر باور دارند که نفوذ آمریکایی ها در لابی های قدرت چین بوده که چنین نتیجه ای داده و عملا آمریکایی ها برای اینکه روابط استراتژیک ایران وچین را تخریب کنند از عوامل نفوذی خود در ساختار قدرت چین بهره برده اند تا رئیس جمهوری این کشور را مجاب کنند هرچه می تواند موجب تخریب روابط فیما بین شود را امضا کند.
چون هر چه قدر بخواهیم کنکاش کنیم نمی توانیم دلیلی پیدا کنیم که چرا رئیس جمهوری چین حاضر شده مواردی را در بیانیه های مشترک با برخی کشورهای عربی امضا کند که حتی دیگر کشورهای عربی و حتی آمریکایی ها واروپایی ها حاضر نیستند امضا کنند.
سفر وی یک سفر دوجانبه و یا چند جانبه بود و نیاز نبود که وی بخواهد وارد مسایلی که مرتبط با ایران است بشود.
مثل جریان جزیره های ایرانی که علیرغم تلاش مذبوحانه امارات عربی متحده ولی نه آمریکا و نه کشورهای اروپایی تا به حال حاضر شده اند رای امارات را تایید کنند و یا جریان اتهام ایران به حمایت از تروریسم و یا متهم بودن متحدین ایران به تروریست بودن و یا فشار بر علیه ایران جهت تضعیف برنامه دفاعی این کشور و یا متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی دیگر کشورهای منطقه، مسایلی که حتی در اجلاس اخیر اتحادیه عرب که در الجزایر برگزار شد، حتی خود عرب ها هم حاضر نشدند با عرب های حوزه خلیج فارس در این موارد همراهی کنند و در بیانیه پایانی اجلاس همه این موارد که آنجا نیز عربستان سعودی به دنبال درج آن بود، حذف شد.
یعنی چینی ها تصور می کنند می توانند در آینده در کشورهایی که متحدین ایران حضور دارند فعالیت تجاری داشته باشند و متحدین ایران را تروریست بدانند؟
یکی از خروجی های بالقوه بازی های فوتبال در قطر به سادگی کافی است که حتی ساده ترین کارشناس چینی متوجه شود علیرغم همه تلاش های مذبوحانه آمریکا و متحدین اش در منطقه برای عادی سازی روابط با اسرائیل ولی ملت های منطقه همراه آنها نیستند و هنوز پرچم فلسطین دست همه ملت های منطقه بالا است.
محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2022
همکاری عربستان و چین بر روابط این کشور با آمریکا تأثیری نخواهد گذاشت
ببینید همین مراکش که سالها است با اسرائیل روابط پیدا و پنهان دارد وقتی که تیم ملی اش برنده می شود اولین کاری که بازیکنان می کنند پرچم فلسطین را بالا می برند.
این مسایل نشان می دهد که علیرغم همه تبلیغات سوء که بر علیه ایران انجام می شود در واقع ایران از خواست ملت های منطقه حمایت می کند و دلیل محبوبیت ایران در منطقه هم همین مساله است.
اگر چینی ها می خواهند در منطقه نفوذ پیدا کنند بدیهی است مجبور هستند که با ملت های منطقه تعامل کنند و در صورتی که موضعی ضد موضع ملت های منطقه بگیرند امکان حضور آنها در فضای اجتماعی منطقه امکان پذیر نمی باشد.
از چین تا عربستان که هیچ شما تا انتهای آفریقا هم بروید می بینید که همه ملت ها از همان چیزی حمایت می کنند که ایران از آن پشتیبانی می کند.
احتمال اش هم بسیار زیاد است که آمریکایی ها خواسته باشند از طریق عوامل خود کاری کنند که ملت های منطقه با چین بد شوند.
امروزه دو ابر شاهراه استراتژیک منطقه یعنی تنگه هرمز و تنگه باب المندب در اختیار ایران و متحدین ایران است و اینگونه نیست که کسی تصور کند می تواند در این منطقه تجارت داشته باشد ولی موضعی ضد ایرانی داشته باشد.
همچنین باید به این نکته توجه داشت که عمر تعداد زیادی از خانه های روستاها در ایران از برخی به اصطلاح کشورهای منطقه بیشتر است، حتی از برخی کشورها مانند آمریکا هم بیشتر است.
بماند که بسیاری از کشورهای عربی که در منطقه حضور دارند اختیارشان دست خودشان نیست و نباید تصور کرد که اینها می توانند بدون اجازه آمریکا قدمی بردارند.
الرئيس الصيني شي جين بينغ، إلى اليسار، يستمع إلى النشيد الوطني الصيني بجوار ولي العهد السعودي ورئيس الوزراء محمد بن سلمان في الرياض، المملكة العربية السعودية، 8 ديسمبر 2022.  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.12.2022
رهبر چین و پادشاه عربستان قرارداد همکاری استراتژیک امضا کردند
اینکه برخی در چین تصور کنند ممکن است با امضای چند بیانیه حالا دیگر درب این کشورها برای چین باز شود یک تصور ساده لوحانه بیش نیست.
شاید بد نباشد سخنان معروف ترامپ را یادآوری کرد که به شاه عربستان گفته بود اگر ما از شما حمایت نکنیم ظرف دو هفته باید بروی فارسی یاد بگیری.
ترامپ نگفته بود که باید بروید چینی یا روسی یا فرانسوی یا انگلیسی یا اسپانیایی یا آلمانی یا ترکیه یا... صحبت کنی، گفته بود فارسی.
خود همین عبارت ترامپ به خوبی نشان می دهد که آمریکایی ها هم به خوبی می دانند در این منطقه کدام کشور صاحب هژمونی وقدرت است.
یا شاید برخی به یاد داشته باشند همین که آقای عادل عبد المهدی نخست وزیر سابق عراق رفت با چین قرارداد دویست ملیارد دلاری طولانی مدت بست همکاری بست به یکباره خیابان های عراق توسط عوامل آمریکا بر علیه او به آشوب کشیده شد و وی را مجبور به استعفا کردند و توافق با چین را گذاشتند تو کشو.
اگر تا به امروز آمریکایی ها واکنشی به رفتارهای عربستان سعودی نشان نداده اند به این دلیل نمی باشد که آنها توان برخورد با شاهزاده محمد بن سلمان را ندارند، بیشتر به این دلیل بوده که می خواستند انتخابات کنگره با آرامش برگزار شود و بعد حساب عربستان سعودی را برسند.
اینگونه نیست که برخی تصور کنند چون سعودی ها با بایدن ودمکرات ها مشکل دارند می تواند هر کاری دلشان بخواهد انجام دهند، حکومت در آمریکا دارای یک ساختار عمیق معروف به Deep State است و این ساختار عمیق به هیچ وجه نافرمانی عربستان و دیگر حکومت های تحت سلطه غرب را نمی پذیرد.
فراموش نکنید هنوز که هنوز است سیاست و اقتصاد وامنیت عربستان کاملا در اختیار آمریکایی ها است وقطعا آمریکایی ها و غربی ها به هیچ وجه قبول نخواهند کرد فضای ورود دشمن اصلی اقتصادی خود یعنی چین به حیاط بازی آنها باز شود.
تصور اینکه با امضای بیانیه های پایانی دیکته شده توسط عرب ها حالا می توان در میان آنها محبوبیت ونفوذ پیدا کرد تصوری ساده لوحانه بیش نیست.
سفر شی جین پینگ رهبر  چین به عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.12.2022
عربستان و چین ۳۴ قرارداد سرمایه گذاری امضا کردند
اینها آنقدر اختیار ندارند که چنین کاری را انجام دهند.
چینی ها بد نیست توجه داشته باشند عربستان سعودی اگر در حد و قواره ای بود که خودش به تنهایی بخواهد با رئیس جمهوری چین نشست و برخواست داشته باشد به هیچ وجه نمی رفت رهبران چندین کشور دیگر را جمع کند، دلیل واقعی جمع کردن دیگر کشورهای عربی گذشته از فضاسازی برای مهمان چینی این بوده و هست که آنها به خوبی می دانند آمریکایی ها و غربی ها برای تأدیب آنها کاری کنند و به همین دلیل می خواهند بقیه را شریک جرم خود کنند تا فردا روزی اگر توسط آمریکایی ها مورد مواخذه قرار گرفتند بگویند فقط ما نبودیم که چنین کاری کردیم دیگران هم بودند.
کارشناسان چینی باید به رهبر چین اطلاع می دادند که حد اقل طی چند سال گذشته سعودی ها چندین بار چنین کاری را انجام داده اند ورهبران کشورهای مختلف را برای استقبال از روسای جمهوری دیگر کشورها جمع کرده اند و دیگر همه می دانند اینها می آیند عربستان سعودی هدیه های نفیس و پول بگیرند و بروند و اینگونه نیست که عربستان اختیار یا رهبری اینها را در دست داشته باشد.
به ضرس قاطع می توان گفت کارشناسان چینی که رهبر چین را دوره کرده بودند برای او توضح نداده اند که شرایط منطقه چگونه است و اینکه امضای این بیانیه های پایانی مانند آن می ماند که ایران بیاید و برود حقانیت استقلال تایوان را به رسمیت بشناسد و یا چین را متهم به رفتار تروریستی بر علیه ایگورها در این کشور کند و یا در اختلاف چین با برخی کشورهای شرق آسیا بر سر یک سری جزایر ورود کند و حق را به دیگران بدهد و از چین بخواهد که از جزایر خود عقب نشینی کند و این جزایر را به دیگران بدهد و یا اینکه حقانیت آمریکا در حضور در تنگه های استراتژیک شرق آسیا را به رسمیت بشناسد ویا چین را متهم کند که در حال دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر می باشد و...
امروزه منافع استراتژیک چین گروی رابطه استراتژیک با ایران است و نه کشورهای عربی و اگر در آینده جنگی که احتمالا آمریکا به دنبال آن است بر علیه چین راه بیافتد این فقط ایران است که می تواند کمک چین باشد و کشورهای عربی فورا پشت چین راخالی خواهند کرد.
بدیهی است که یک احتمال بسیار بزرگ هم اینجا وجود دارد و آن این است که آمریکایی ها از طریق متحدین خود تلاش دارند ابتدا روابط ایران با چین را تخریب کنند و بعد به سمت ضربه زدن به چین بروند.
طبق همه مطالعات مراکز گفتگو و مطالعات استراتژیک غرب تا وقتی که ایران و روسیه پشت چین هستند ضربه زدن به چین بسیار دشوار است واز سوی دیگر تا آمریکایی ها چین را نابود نکنند اقتصاد و قدرتشان در خطر است ولذا باید هر طور شده این پیوند را شکست و به نظر می آید آمریکایی ها از طریق عوامل نفوذی خود در حال انجام این پروژه می باشند.
هرچه باشد اتفاقات اخیری که رخ داده و بی توجهی چینی ها به احساسات ایرانی ها موجب آن شده که شرایط روابط مردم ایران با چین بسیار تحت تاثیر قرار گیرد.
چند صباح دیگر هم چینی ها مشاهده خواهند کرد که چگونه کشورهای عربی که تا دو سه روز پیش برای رهبر چین سفره های رنگین پهن کرده بودند به یکباره به دستور آمریکا مجبور می باشند موضع خود نسبت به چین را تغییر دهند و آنوقت است که چین هم اینها را از دست می دهد هم ایران را چون جلب اطمینان مجدد ایرانی ها بسیار بسیار دشوار خواهد بود و این همراهی های چین با دشمنان ایران تا سالهای سال در دل مردم ایران باقی خواهد ماند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала