گزارش و تحلیل

مضرات حذف ایران از کمیسیون مقام‌ زن

ایران
ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2022
اشتراک
واقعیت این است که ایالات متحده آمریکا در استراتژی بزرگ خود در قبال جمهوری اسلامی ایران محورهایی را برای مقابله با ایران پایه ریزی کرده، یکی از آنها بحث تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی در عرصه بین المللی است.
روز 2 نوامبر، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، کامالا هریس، گفت که مقامات ایالات متحده قصد دارند با شرکای خود برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد همکاری کنند.
کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد مسئول حفظ استانداردها برای حمایت و ارتقای حقوق زنان است و همچنین در حال تدوین پیشنهادهایی برای اجرای صحیح آنها است. این کمیسیون متشکل از 45 کشور عضو سازمان ملل است که برای یک دوره 4 ساله انتخاب می شوند. نمایندگی ایران در کمیسیون در سال 2026 به پایان می رسد.
از سوی دیگر پولیتیکو روز گذشته در گزارشی از بی رغبتی همپیمانان آمریکا برای حذف ایران از این کمیسیون خبر داد و رای دهی علیه ایران را تحت فشار شدید آمریکا دانست.
آقای دکتر مجتبی جلال زاده، کارشناس مسائل بین الملل، سیاست آمریکا و سیاست خارجی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
در گام دیگر ایالات متحده آمریکا در سیاست خارجی خود علیه جمهوری اسلامی ایران شاهد این هستیم که تلاش دارد تا عضویت جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک کشور مستقل در کمیسیون حقوق زن سازمان ملل متحد تعلیق و یا سلب حق رای آزادانه کند یا حتی سلب عضویت قانونی از ایران داشته باشد.
واقعیت این است که ایالات متحده آمریکا در استراتژی بزرگ خود در قبال جمهوری اسلامی ایران محورهایی را برای مقابله با ایران پایه ریزی کرده، یکی از آنها بحث تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی در عرصه بین المللی است.
مخالفت تعدادی از شرکای آمریکا با تلاش واشنگتن برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2022
مخالفت تعدادی از شرکای آمریکا با تلاش واشنگتن برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل
در دوره ترامپ شاهد اعمال سیاست هایی بودیم که در تلاش بود تا جمهوری اسلامی ایران را ابتدا در خاورمیانه و سپس در سطح جهان منزوی کند.
رئیس جمهور بعدی، بایدن، نیز اگرچه در کارزارهای انتخاباتی خود سخن از تغییر در سیاست‌های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران داشت اما در باطن شاهد مواضعی مشابه بودیم.
آقای دکتر مجتبی جلال زاده همچنین بیان کرد:
اینکه آیا آمریکایی ها می توانند چنین اقدامی را انجام دهند یا خیر؟ باید پاسخ داد در طول چهل سالی که از انقلاب اسلامی گذشته آمریکایی ها هر زمان توانستند در هر یک از سازمان ها و نهادهای بین‌المللی تلاش کردند تا جمهوری اسلامی ایران را به نوعی از ترکیب عضویت آن سازمان کنار بگذارند یا موانعی را برای ایران ایجاد کنند؛ در شماری از موارد ناکام ماندند برای مثال بزرگترین ناکامی آنها عدم توانایی در فعال سازی مکانیسم ماشه توسط ترامپ در برجام علیه ایران بود اما در این خصوص ممکن است در چهارچوب فشار حداکثری موفق شوند تا لغو عضویت ایران یا حق رای ایران را در این کمیسیون انجام دهند باید ببینیم تا چه اندازه این کمیسیون و اعضای آن تحت تاثیر و نفوذ آمریکایی ها هستند.
کارشناس مسائل بین الملل، سیاست آمریکا و سیاست خارجی ایران مضرات این اقدام آمریکا علیه ایران را اینگونه برشمرد:
با توجه به اینکه در روابط بین‌الملل پس از جنگ جهانی دوم تغییرات گسترده‌ای به وجود آمده باعث شده تا نهادگرایی یا وزن نهادهای بین المللی بیش از گذشته یعنی نسبت به پیش از پایان جنگ سرد فزونی یابد، قطعا سلب عضویت ایران به لحاظ دیدگاه‌های بین‌المللی به ضرر جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، اما این موضوع تغییر نمی کند که زنان همواره در جمهوری اسلامی ایران و در تاریخ ایران بزرگ نقش تعیین کننده و تاثیرگذاری داشتند اینکه آمریکایی ها بخواهند با استفاده از ابزار زنان بر جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورند جدید نیست.
وی افزود:
آمریکایی‌ها همواره از ابتدای انقلاب تاکنون تلاش کردند تا با موضوعاتی نظیر مسائل هسته ای، مسائل موشکی و توان نظامی و بحث حقوق بشر بر ایران فشار بیاورند، اکنون نیز با توجه به شرایط داخلی در ایران و اعتراضاتی که در ابتدا با یک موضوع قشری یعنی قشر زنان شکل گرفت و در ادامه به بحث معیشتی و صنفی پیوند خورد و در برخی موارد نیز حمایت آمریکا در قسمتی از اعتراضات را شاهد بودیم که به ناآرامی کشیده شد چند نکته را متبادر می کند، در ابتدا برخورد و استاندارد دوگانه ای است که غربی ها با مسائل ایران دارند، طی هفته های گذشته فرانسه نیز شاهد حوادث گوناگونی بوده و برخورد قهری و خشن پلیس فرانسه یک امر نکوهیده اما در چارچوب سیاست های خوب غرب مطرح می‌شود اما همان برخورد پلیس با دوز کمتر یا بیشتر داخل ایران به عنوان یک عامل ضد انسانی تلقی می شود.
دوم اینکه آمریکایی ها در ابتدا باید وضعیت زنان در ایران را با وضعیت زنان در منطقه ای که ایران در آن قرار گرفته مقایسه کنند و مشاهده می‌شود وضعیت زنان به مراتب در ایران نسبت به برخی از کشورها بهتر است و نباید از یاد ببریم چهل سال از عمر جمهوری اسلامی ایران می گذرد و چهل سال برای انقلابی که تمامی پارادایم های حاکمیت پیشین را تغییر می‌دهد و مناسبات منطقه‌ای را در خاورمیانه متفاوت می کند، عمر زیادی نیست و آنچه امروز شاهد آن هستیم به نوعی تمرین دموکراسی هست.
 هیلاری کلینتون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2022
هیلاری کلینتون: دولت آمریکا فعلاً نباید با ایران بر سر هیچ چیزی، از جمله توافق هسته‌ای مذاکره کند
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала