نکات مهم در کنفرانس مطبوعاتی لاوروف درباره امنیت اروپا

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2022
اشتراک
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره امنیت اروپا گفت که روابط سابق روسیه و غرب دیگر بازسازی و احیا نخواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، لاوروف گفت: "اگر زمانی و در مقطعی از زمان، همسایگان غربی ما <...> و شرکای سابق به طور ناگهانی علاقه مند شوند که به نحوی کار مشترک در مورد امنیت اروپا را احیا و بازسازی کنند، در این بازسازی و احیا توفیق حاصل نخواهد شد زیرا احیا یعنی بازگشت به چیزی که قبلا بود. اما کسب و کارها دیگر به حالت معمول سابق خود نخواهند بود. "
وزیر خارجه روسیه لاوروف در پاسخ به سوال یک روزنامه نگار امریکایی گفت: ما چندین بار صحبت کردیم، از جمله شخص پوتین، و من گفتم که هرگز تماس ها را قطع نمی کنیم. آن زمان بود که [اولاف] شولز [صدر اعظم آلمان] می خواست به آنجا بیاید - لطفاً بیایید. [امانوئل] ماکرون [رئیس جمهور فرانسه] می خواست بیاید - لطفا. تماس تلفنی برقرار کنید - هرکسی که درخواست مکالمه تلفنی می کند، چنین فرصتی پیدا می کند و رئیس جمهور ما بدون محدودیت زمانی با همه ارتباط برقرار می کند."
احتمال درگیری نظامی ناتو با روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2022
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
کمک های نظامی سرسام آور ناتو به اوکراین
خود امریکایی ها ده بار به ما گفتند: فقط این باید یک کانال کاملا محرمانه باشد، ما نباید آن را اعلام کنیم تا کسی چیزی نداند، تا جدی باشد، تا این کانال تحت هیچ تبلیغات خارجی و دسیسه های اطلاعاتی و غیره نباشد ما موافقت کردیم . اما به محض اینکه آنها به آنکارا رسیدند، فوراً فاش شد، نمی دانم از کجا - از کاخ سفید، از وزارت خارجه - اما لو رفت."
وی تاکید کرد: وقتی ما متهم هستیم که مدام درخواست مذاکره برای به دست آوردن زمان برای جمع آوری نیروهای اضافی برای عملیات ویژه نظامی می کنیم، این هم مضحک است و هم ناخوشایند، زیرا مردم دروغ می گویند، آشکارا دروغ می گویند. هرگز درخواست مذاکره نکردیم، اما همیشه گفته‌ایم که اگر کسی علاقه‌ای به راه‌ حل مذاکره دارد، آماده شنیدن آن هستیم."
به طور مثال، رئیس وزارت خارجه روسیه به یاد آورد که چگونه در ماه مارس اوکراینی ها از آنها خواستند به آنها گوش دهند و پس از چندین دور مذاکره، سندی حاوی اصول حل و فصل را به طرف روسی تحویل دادند. از جمله این اصول، تضمین امنیت اوکراین از طریق احترام به وضعیت غیر بلوک آن بود، یعنی به ناتو نمی‌پیوندد، از طریق احترام به وضعیت غیرهسته‌ای خود، یعنی [ولادیمیر] زلنسکی دیگر نخواهد گفت که دست برداشتن از تسلیحات هسته ای در سال 1994 اشتباه بود. و تضمین امنیت اوکراین از طریق ارائه ضمانت های برای آن به صورت دسته جمعی نه از سوی ناتو، بلکه از سوی پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، آلمان نیز ذکر شد. به ترکیه اشاره شد."
لاوروف گفت: "ما با این موافق بودیم. ما آماده بودیم با آنها بر سر اصولی که خودشان مطرح کردند مذاکره کنیم، اما اجازه انجام این کار را نداشتند، زیرا جنگ هنوز ثروت سازی کافی برای کسانی که بر آن نظارت دارند به ارمغان نیاورده بود. ، که آن را انجام می دهند، اما در درجه اول این ایالات متحده و البته بریتانیا هستند که این کار را انجام می دهند.
لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی خود پاسخ داد: "من نسبت به جان انسان‌ها، به ویژه جان انسان‌ها که در نتیجه خصومت‌ها و آسیب به زیربنا‌های غیرنظامی از بین می‌رود، ابراز تاسف و نگرانی می‌کنم. اما بیایید همه این مسائل را بدون استانداردهای دوگانه و صادقانه در نظر بگیریم." این سوال از روزنامه نگاران که چگونه او با تخریب زیرساخت های غیرنظامی در اوکراین ارتباط دارد.
وی خاطرنشان کرد که رسانه ها و سیاستمداران غربی کمتر به مرگ غیرنظامیان در درگیری های افغانستان، عراق، سوریه و لیبی توجه کرده اند.
"موقعیت های بسیار جدی تری وجود دارد که هیچ کس به آنها توجهی نکرد، از جمله رسانه های محترم... هیجانی که اکنون در محافل سیاسی غرب در حال رخ دادن است و رسانه ها سعی در تحمیل آن دارند - خب، آن را با آنچه در زمان ایالات متحده اتفاق افتاد مقایسه کنید. عراق را بمباران کرد... وقتی کرکوک در عراق و رقه در سوریه را با خاک یکسان کردند - ده ها جسد درطی چند هفته روی زمین رها شده بودند."
به گفته وی، این تصور به وجود می آید که "تبلیغات غربی تنها زمانی باعث نگرانی می شوند که افرادی که با غرب بیعت کرده اند و غرب می خواهد از آنها به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف ژئوپلیتیک و نظامی خود استفاده کند. در این مورد اوکراینی مستثنی نیستند."
وقتی غرب اعراب را در همان عراق، لیبی، در سوریه یا افغانستانی ها را در افغانستان کشت، من چنین نگرانی برای مردم غیرنظامی به خاطر ندارم. یعنی معلوم می‌شود که این مردم دسته دوم، سوم، چهارم بودند . اما اوکراینی‌ها، که واقعاً "از نوادگان رومی های باستان" هستند، همانطور که خودشان می‌گویند، ظاهراً از طریق نهادها و ساختارهای غربی مستحق حمایت ویژه هستند.
"دیکته کردن قیمت‌ها به بازار توسط کسانی که چندین دهه از آزادی بازار، آزادی رقابت دفاع کرده‌اند... البته این یک تحول جالب از رویدادها است که از جمله موارد بسیار قدرتمندی است. این پیام بلندمدت به همه دولت‌ها، بدون استثنا، این است که مردم، باید به این فکر کنید که چگونه از ابزارهای تحمیلی غرب در سیستم جهانی‌ شدن فاصله بگیرید."
لاوروف افزود: "از آنجا که غرب می تواند فردا شما را دوست نداشته باشد - دیگر روسیه را دوست ندارد- چین در حال تبدیل شدن به هدف تحریم‌هاست و هر کشوری می‌تواند کشور بعدی باشد".
لاوروف روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در مورد این بیانیه گفت: آمریکایی ها در توسعه بیشتر اتحاد آتلانتیک شمالی به کشورهایی مانند لهستان و کشورهای بالتیک که روس هراس ترین و نژادپرستانه ترین مواضع را اتخاذ می کنند، تکیه می کنند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بر لزوم گسترش ساختار ناتو در منطقه از دریای سیاه تا دریای بالتیک تاکید کرد. در عین حال، کشورهایی مانند فرانسه و آلمان در حال محو شدن در پس زمینه هستند.
وی خاطرنشان کرد که در لهستان، حتی قبل از شروع عملیات ویژه نظامی ، مفهوم سه دریا در حال ترویج بود و قابل توجه است که بلینکن این منطق را انتخاب کرد.
Генсек альянса Йенс Столтенберг во время выступления в Брюсселе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2022
استولتنبرگ می گوید گفتگوی ناتو و روسیه کارساز نیست
آنچه آنتونی بلینکن گفت از نقطه نظر اینکه چه کسی در ناتو موسیقی سفارش می دهد بسیار آشکار است. این ایده از سه دریا، از دریای سیاه تا دریای بالتیک برای ایجاد حلقه ای علیه فدراسیون روسیه، در اصل ایده لهستانی بود. لاوروف گفت که این ایده توسط کشورهای بالتیک حمایت می شود و به عنوان مفهومی برای احیای عظمت لهستان ترویج می شود.
"[آنتونی] بلینکن [وزیر امور خارجه ایالات متحده] مدتها پیش، یک بار تماس گرفت، و او تماما نگران آن دسته از شهروندان آمریکایی بود که محکوم شده اند و یا در زندان ما هستند. اگرچه او به خوبی می داند که برای بررسی این موضوع خاص رئیس‌ جمهور در ژوئن 2021 در ژنو، ما توافق کردیم که یک کانال کاملاً متفاوت، یک کانال بین سرویس‌های ویژه ایجاد کنیم. این کانال کار می‌کند و امیدوارم نتایجی در آنجا حاصل شود."
ما بیانیه مشترکی از سوی رؤسای جمهور [روسیه و ایالات متحده] در ژوئن 2021 داریم مبنی بر اینکه جنگ هسته ای را هیچکس نمی تواند برنده شود، بنابراین نباید آن را آغاز کرد. بیانیه مشابهی از سوی پنج کشور هسته ای وجود دارد، گفتیم ما حاضریم پا را فراتر بگذاریم و بگوییم که نه تنها نباید جنگ هسته ای را آغاز کرد بلکه هرگونه جنگ بین قدرت های هسته ای نیز غیرقابل قبول است، حتی اگر کسی تصمیم بگیرد که آن را از راه های متعارف شروع کند، خطر تبدیل شدن به یک جنگ هسته ای وجود دارد. جنگ بسیار بزرگ خواهد بود.
عملیات در اوکراین
وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که آمریکا و ناتو مستقیماً در درگیری در اوکراین دخالت دارند. آنها نه تنها سلاح تهیه می کنند، بلکه پرسنل نظامی را برای کی یف در بریتانیا، آلمان، ایتالیا و سایر کشورها آموزش می دهند.
لاوروف در پاسخ به سوالی درباره حملات روسیه به زیرساخت‌های اوکراین، خاطرنشان کرد که ارتش در حال از کار انداختن آن دسته از تأسیسات انرژی است که به کشورهای غربی اجازه می‌دهد "اوکراین را با سلاح‌های مرگبار برای کشتن روس‌ها پمپاژ کنند".
من در رابطه با جان انسان‌ها، به‌ویژه جان انسان‌ها که در نتیجه درگیری های نظامی و آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی از دست می روند، ابراز تأسف و نگرانی می‌کنم. اما بیایید همه این مسائل را بدون استانداردهای دوگانه و صادقانه بررسی کنیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала