گزارش و تحلیل

درگیری در اوکراین در حقیقت امر کی شروع شد؟

© Sputnik / Alexey Maishev /  مراجعه به بانک تصاویر Военнослужащий ВС РФ в южном секторе специальной военной операции на Украине
Военнослужащий ВС РФ в южном секторе специальной военной операции на Украине - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2022
اشتراک
کارشناس ژاپنی: آنچه در اوکراین اتفاق می افتد "درگیری نظامی پوتین" نیست. عملیات ویژه روسیه - یک اقدام دفاعی است.
اسپوتنیک به نقل از رسانه ژاپنی جی بی پرس (JB Press)، ایوائو اوساکی (Iwao Osaki) دکتر علوم سیاسی، کارشناس در امور روابط ژاپن و روسیه نوشت: درگیری نظامی در اوکراین تنها بخشی از یک درگیری استراتژیک گسترده تر بین روسیه-بلاروس و اوکراین-ناتو است. این برخورد هم جنبه اقتصادی و هم عقیدتی را تحت تأثیر قرار می دهد و ماهیت وجودی دارد. یک گام اشتباه - و جنگ هسته ای بین روسیه و غرب ممکن است رخ دهد که در نتیجه آن بشریت نابود خواهد شد.
این اوخر بسیاری از سیاستمداران، رسانه ها و کارشناسان در ژاپن، ایالات متحده و اروپا "آرمان های لیبرال غرب" و "واقعیت های امروز جامعه بین المللی" را با هم اشتباه گرفته اند.
گویی تحت هیپنوتیزم، این شعار را سر می دهند که "رئیس جمهور ولادیمیر پوتین یک درگیری یک طرفه را برای گسترش قلمرو روسیه به راه انداخته است و اوکراینی های بی گناه برای دفاع از میهن خود می جنگند. روسیه در 24 فوریه ناگهان بدون هیچ دلیل موجهی وارد اوکراین شد. این کشور بدی است که باید مجازات شود." و اکثریت روس ها در عملیات ویژه نظامی "اقدامی برای دفاع از سرزمین مادری و آزادی مردم روسیه" را می بینند. چرا؟
ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2022
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
پوتین گفت که اتحاد مجدد با دونباس باید زودتر اتفاق می افتاد
ملاحظات جدی وجود دارد مبنی حاکی از اینکه مرحله نظامی کنونی درگیری اوکراین از 16 فوریه 2022 آغاز شده است، یعنی حتی قبل از اینکه روسیه عملیات ویژه خود را آغاز کند.
به عنوان مثال، ژاک باود (Jacques Baud)، رئیس سابق جهت گیری سیاسی برای عملیات های حفظ صلح سازمان ملل متحد و یکی از شرکت کنندگان در برنامه های کمک ناتو به اوکراین، مقاله ای با عنوان "وضعیت نظامی در اوکراین" در خبرنامه شماره 27 مرکز اطلاعات و تحقیقات فرانسه منتشر کرد. وی یادآور شد که بلافاصله پس از سرنگونی یانوکوویچ در فوریه 2014، دولت جدید زبان روسی را از وضعیت زبان دولتی محروم کرد و سرکوب وحشیانه ای را علیه مناطق روسی زبان در شرق و جنوب اوکراین مانند اودسا و ماریوپل انجام داد.
در ماه مه 2014، جمهوری های خودخوانده روسی زبان دونتسک و لوهانسک یک همه پرسی بر خلاف توصیه رئیس جمهور پوتین برگزار کردند. دولت اوکراین عملیات ضد تروریستی گسترده ای را علیه دونباس آغاز کرد و در دِبالتسوه متحمل شکست کامل شد. در فوریه 2015، دومین توافقنامه مینسک امضا شد.
تمام "توافق‌های مینسک" توافق‌نامه‌های آتش‌بسی هستند که خودمختاری در داخل اوکراین را پیش‌بینی می‌کنند. هیچ صحبتی از جدایی و استقلال جمهوری های دونتسک و لوهانسک وجود نداشت. ژاک باود خاطرنشان می کند که تا 23 - 24 فوریه 2022، ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا هرگز آثاری از حضور نیروهای روسی در دونباس ثبت نکرده اند. و سرویس‌های ویژه روسیه و اروپایی می‌دانستند که نیروهای اوکراینی حتی در اوایل سال 2021 برای حمله به دونباس آماده می‌ شدند.
در 24 مارس 2021، رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی دستور بازگرداندن کریمه را صادر کرد و انتقال نیروها به جنوب را آغاز کرد. همزمان چند تمرین نظامی ناتو بین دریای سیاه و بالتیک برگزار شد. پس از آن، مسکو تمرینات نظامی خود را برگزار کرد. در اکتبر 2021، اوکراین، با نقض توافقنامه مینسک، حمله پهپادی را در دونباس انجام داد.
ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2022
زلنسکی درباره به رسمیت شناختن کریمه و دونباس: می توان مصالحه کرد
در 11 فوریه 2022، جلسات آلمان، فرانسه، روسیه و ایالات متحده در سطح مستشاران بدون نتیجه پایان یافت و اوکراین تحت فشار ایالات متحده از اجرای توافقات مینسک خودداری کرد. و سپس، در 11 فوریه، رئیس جمهور بایدن گفت که "پوتین تصمیم گرفته است وارد اوکراین شود و در 16 فوریه حمله ای را انجام خواهد داد."
در 13 فوریه، نماینده مأموریت نظارت ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد: اخیراً برخی از کشورهای شرکت کننده تصمیم گرفته اند که ناظران آنها ظرف چند روز اوکراین را ترک کنند. و در همان روز، یک مقام عالی رتبه LPR نیز گفت: "خروج ناظران از ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا یک معنا دارد - اوکراین و غرب به زودی تحریکات گسترده ای را آغاز خواهند کرد."
از 16 فوریه، مأموریت نظارتی ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا آغاز یک گلوله باران گسترده جمهوری ها توسط نیروهای مسلح اوکراین را ثبت کرده است. ژاک باود، افسر سابق سرویس اطلاعات استراتژیک سوئیس، معتقد است که دونباس در 16 فوریه در واقع وارد وضعیت درگیری نظامی شد، زمانی که تعداد گلوله‌ باران ها از 300 تا در روز فراتر رفت.
پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه در 16 فوریه گفت: "تمام جهان شاهد آغاز عملیات نظامی دولت اوکراین در دونباس بوده است."
در 17 فوریه، موسسه روزنامه نگاری نظامی و صلح آمیز (IWPR) اعلام کرد: "ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، دانمارک و آلبانی ناظران خود را از اوکراین خارج کردند و هلند ناظران خود را به قلمرو تحت کنترل دولت کی یف منتقل نمود."
تجزیه و تحلیل نقشه ها نشان می دهد که از 17 فوریه، نیروهای مسلح اوکراین قبل از مداخله روسیه سرسختانه به هر دو جمهوری پیشروی می کردند.
در 21 فوریه، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، نبنزیا، به شورای امنیت سازمان ملل گفت که اوکراین 120 هزار سرباز را در مرز با دونباس مستقر کرده است.
زلنسکی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2022
زلنسکی گفت "مینسک - 3" وجود نخواهد داشت
رئیس جمهور پوتین مجبور بود انتخاب دشواری کند: رساندن کمک نظامی به دونباس و ایجاد مشکلات بین المللی برای روسیه، یا ایستادن و تماشای قتل عام جمعیت روسی زبان. در 21 فوریه، به درخواست دوما -پارلمان روسیه، مسکو استقلال دو جمهوری را به رسمیت شناخت و قرارداد دوستی و کمک با آنها را امضا کرد. در 23 فوریه، هر دو جمهوری از روسیه کمک نظامی خواستند. پوتین در 24 فوریه به ماده 51 منشور سازمان ملل استناد کرد که کمک های نظامی متقابل را بر اساس معاهدات دفاعی پیش بینی می کند.
بنابراین می بینیم که مرحله نظامی درگیری از 16 فوریه آغاز شد و نه در 24 فوریه و اوکراین آن را آغاز کرد.
چرا رئیس جمهور پوتین در درگیری اوکراین مداخله کرد؟
دلیل عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین نه تنها این بود که مسکو نمی‌توانست کنار بماند، زمانی که رژیم زلنسکی با خشم مردم روسی زبان در دونباس را با توپخانه نابود می‌کرد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2022
پوتین عملیات نظامی در دونباس را اقدامی ضروری خواند
از سال 2008، ایالات متحده روسیه را نادیده گرفته است، زیرا این کشور استدلال می کرد که عضویت اوکراین در ناتو کاملا غیرقابل قبول است. از سال 2014، ایالات متحده و ناتو سالانه 10 هزار سرباز اوکراینی را آموزش می داد و نیروهای مسلح اوکراین را به ارتشی با استانداردهای ناتو با جدیدترین سلاح ها تبدیل می کرد. علاوه بر این، در داخل اوکراین، دسته های نئونازی به شکنجه و قتل عام روس ها ادامه دادند. نه تنها توسط سازمان‌های دولتی و دادگاه‌ها، بلکه توسط کل جامعه اوکراین، عادت ایجاد خاموشی در مورد جنایات علیه روس‌ها در کشور ایجاد شد.
همچنین لازم به یادآوری است که رئیس جمهور زلنسکی همچنان گفته بود که کریمه را از روسیه پس می گیرد. به یاد بیاوریم که در سال های 1991 و 1994 همه پرسی در کریمه برگزار شد که در آن اکثریت مردم به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه رای دادند.
پیشرفت اوکراین تنها در چارچوب همکاری با روسیه و اروپا امکان پذیر است. اما در سال 2014 آمریکا موفق شد به زور رژیم این کشور را تغییر دهد. اگر مقامات جدید کی یف پس از "انقلاب" خود به سرکوب و کشتار جمعیت روسی زبان ادامه نمی دادند، الحاق کریمه، درگیری در دونباس و مداخله نظامی روسیه رخ نمی داد. اما ایالات متحده می خواست موضع مسکو را تضعیف کند تا "عدالت مطلق" خود را در سراسر جهان گسترش دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала