گزارش و تحلیل

"دولت پنهان" مسئول قتل و کشتار در اوکراین است

© AP Photo / Virginia Mayoرسانه: فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه خواهند داد
رسانه: فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه خواهند داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2022
اشتراک
غرب آشکارا و بی شرمانه وعده های خود را زیر پا می گذارد.
اسپوتنیک به نقل از مجله امریکن کنسرواتیو: از همان آغاز درگیری در اوکراین، رسانه‌های عمده، سیاستمداران و سازمان‌های غیردولتی تحت کنترل در ایالات متحده و اروپای غربی متفق القول بودند: اقدامات نظامی روسیه در شرق اوکراین تحریک نشده و موجه نیست، به این اقدام تجاوزکارانه باید پایان داده شود. اما یک مشکل وجود دارد: همه این تبلیغات یک دروغ محض است.
دولت پنهان - دولت و نخبگان سیاسی، جامعه اطلاعاتی و تشکیلات نظامی - برای دهه‌ها روسیه را تهدید و تحریک می‌کردند و ناتو را به سمت مرزهایش سوق می ‌دادند. برای دیدن این کار، لازم نیست روسیه را دوست داشته باشید. سوال اساسی همیشه این است: روس ها ناتو را در مرز خود به عنوان یک اقدام تجاوزکارانه و تهدیدی برای امنیت ملی خود تلقی می کنند. و ما این را مدتهاست می دانیم.
در سال 1990، همزمان با آغاز فروپاشی اتحاد شوروی، جیمز بیکر، وزیر امور خارجه ایالات متحده، متعهد شد که ناتو تا مرز روسیه پیشروی نخواهد کرد. این وعده گفته کلیدی برای خروج نیروهای شوروی از آلمان شرقی و متحد شدن این کشور بود. این تعهد همچنین فروپاشی آرام و بدون خونریزی اتحاد شوروی را تضمین کرد.
تا سال 1990، کمتر از 50 سال از حمله آلمان نازی به روسیه نگذشته بود. روس ها نه تنها جان 25 تا 35 میلیون از افرادی را که در جنگ جهانی دوم کشته شد، بلکه بسیاری از تهاجمات دیگر را که باعث مرگ، غم و رنج هموطنان شان شد، به خوبی به یاد دارند. آمریکایی هایی که هرگز تهاجم خارجی را تجربه نکرده اند، تصوری از چنین وحشتی ندارند. شاید در آن شرایط، وزیر امور خارجه بیکر کار درستی انجام داد و روس ها را آرام کرد. اما قبل از اینکه مذاکره کنندگان فرصتی برای نفس کشیدن داشته باشند، تشکیلات ایالات متحده از طریق ناتو و اتحادیه اروپا شروع به شکستن قول خود کردند. زمانی که روسیه در یک رکود اقتصادی شدید قرار داشت، آنها در حال توسعه طرحی برای گسترش ناتو به مرزهای روسیه بودند.
سربازان آمریکایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2022
در آمریکا از خطر وقوع درگیری تمام عیار بین ناتو و روسیه سخن گفتند
این نقض بی شرمانه و آشکار وعده های غرب بود. در اوایل سال 1997، جورج کنان در مقاله ای در نیویورک تایمز هشدار داد: "در پایان سال 1996، به نوعی، در جایی تصمیم گرفته شد که ناتو را تا مرزهای روسیه گسترش دهیم ... شاید هنوز برای ابراز عقیده ای دیر نشده باشد که معتقدم فقط نظر من نیست: گسترش ناتو مرگبارترین اشتباه سیاست آمریکا از زمان پایان جنگ سرد خواهد بود.
یک سال بعد، در ماه مه 1998، پس از رای سنای ایالات متحده برای گسترش ناتو، کنان در مصاحبه ای با توماس فریدمن از نیویورک تایمز دوباره به نخبگان سیاسی غربی هشدار داد: "روس ها به تدریج واکنش منفی از خود نشان خواهند داد... محافظت از تعدادی از کشورها به عهده گرفتیم، اگرچه ما هیچ منبع و قصدی برای انجام این کار به وجه جدی نداریم."
هشدارهای کنان نادیده گرفته شد. و در سال 1999، ناتو عملیات نظامی را علیه صربستان، متحد روسیه از زمان جنگ جهانی اول آغاز کرد. در روسیه، این یک توهین حساب شده و هشداری بود که ناتو هر طور که بخواهد رفتار می کند. پس از بمباران صربستان، شرکت آمریکا و ناتو در جنگ‌ها و تخریب عمدی یوگسلاوی، افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و همچنین تعدادی از کشورهای آفریقایی، آمریکای مرکزی و جنوبی از توجه رهبری روسی دور نماند.
در سال 1990، زمانی که بیکر به روسیه قول داد که ناتو از مرزهای آلمان متحد خارج نخواهد شد، کاردینال دولت پنهانی ویلیام برنز بود که به عنوان معاون او خدمت کرد. در سال 1995، او به عنوان مشاور سفارت ایالات متحده در مسکو نوشت: "اینجا تقریباً همه جا خصومت همه نسبت به گسترش زودهنگام ناتو احساس می شود."
در سال 2008، وی به عنوان سفیر ایالات متحده در روسیه، به کاندولیزا رایس گزارش داد: "ورود اوکراین به ناتو برای نخبگان روسیه روشن‌ ترین خط قرمز است. من کسی را پیدا نکردم که اوکراین را در ناتو چیزی جز چالش مستقیم با منافع روسیه ببیند. اما حتی او که قبلاً مدیر سیا در زمان بایدن بود، نتوانست از تجربیات گسترده خود استفاده کند.
Президент РФ Владимир Путин на VI саммите Совещания по взаимодействию и мерам доверия в Азии, Астана - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2022
پوتین: غرب بسیار ماهرانه "فتیله" طرح تجزیه روسیه را بالا برد
در سال 2013، ویکتوریا نولند لاف زد که از زمان پایان جنگ سرد، ایالات متحده بیش از 5 میلیارد دلار برای حمایت از گروه های "جامعه مدنی" طرفدار غرب در اوکراین هزینه کرده است. در سال 2014، ایالات متحده یک کودتا را در این کشور، همسایه و دوست چند صد ساله روسیه، تسهیل کرد و حتی مستقیماً سازماندهی کرد. دولت پنهان نمی توانست چنین دوستی را تحمل کند.
در سال 2015، جان میرشایمر، استاد دانشگاه شیکاگو، در یک سخنرانی در مورد مشکلات ناشی از بحران اوکراین که در سال 2014 توسط ایالات متحده تحریک شده بود، هشدار داد.
پس از تلاش‌های دیپلماتیک متعدد برای رسیدگی به خطرات ناشی از اوکراین، که اکنون غیردوستانه و توسط ناتو مسلح شده است، روسیه همانطور که کنان، برنز و دیگران پیش ‌بینی کرده بودند، عمل کرد. مسکو از جدایی طلبان محلی روسی زبان حمایت کرد و امنیت کریمه را که به مدت 300 سال مرکز نیروی دریایی روسیه بود، تامین کرد. آیا روس ها فراتر رفتند؟ خیر، آیا آنها یک جنگ تمام عیار را آغاز کردند؟ خیر.
در 6 ژوئن 2022، پروفسور جان میرشایمر ​​در سخنرانی خود فهرستی طولانی از اقدامات تحریک آمیز ایالات متحده و ناتو ارائه کرد. بسیاری از این تحریکات در گزارش سال 2019 شرکت رند با عنوان "توسعه روسیه" بیان شد. شرکت رند یک اندیشکده دولت پنهان است که در سال 1948 تأسیس شد. این مرکز اکثر مداخلات خارجی را در دوران معاصر سازمان داده است. آمریکا به دلیل سازماندهی بیشتر مداخلات خارجی ایالات متحده در دوران معاصر. اما حتی رند نیز نسبت به تشدید خصومت ها هشدار می دهد. گزارش آن فهرستی از مداخله عمدی ایالات متحده در کشورهای مستقل همسایه روسیه برای آسیب رساندن و تحریک روسیه است. ایالات متحده به دنبال دامن زدن به خصومت بین اوکراین و روسیه به هر قیمتی بود. سیاستمداران آمریکایی به چه چیزی امیدوار بودند؟ آنها می دانستند که روس ها چه واکنشی نشان خواهند داد. برای سال‌های متمادی، اوکراین عملاً به عضویت ناتو درآمده است و فقط از نظر نام بی‌ طرف است. پس از مینسک 2015، آنها به اذیت کردن خرس ادامه دادند تا زمانی که خرس به آنها حمله کرد. آیا این کار منافع آمریکا را تامین می کند؟ این سوالات بی پاسخ ماند. نخبگان ایالات متحده وانمود می کنند که نمی دانستند چه اتفاقی خواهد افتاد، اما آنها باید پاسخگوی مرگ و ویرانی ناشی از سیاست های خصمانه شان باشند. کارشناسان جدی پیشتر هشدار داده بودند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала