گزارش و تحلیل

بمب کثیف اوکراین بیشتر از صدام حسین جان مردم را خواهد گرفت

© Photo / Public domain/National Nuclear Security Administration/Nevada Site Officeاحتمال استفاده اوکراین از بمب کثیف
احتمال استفاده اوکراین از بمب کثیف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2022
اشتراک
وزارت دفاع فدراسیون روسیه با هشدار درباره آمادگی اوکراین به انجام تحریک با "بمب کثیف" گقت که آنها در مرحله نهایی ایجاد "بمب کثیف" هستند.
وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام کرد که کار طرف اوکراینی برای ایجاد "بمب کثیف" در مرحله نهایی است.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اگر اوکراین یک "بمب کثیف" را منفجر کند، ایزوتوپ های رادیواکتیو در فاصله 1500 کیلومتری در جو پخش می شوند و می توانند لهستان را پوشش دهند.
بمب کثیف نوعی سلاح انفجاری است که در آن از یک انفجار غیرهسته‌ای برای پراکندن مواد پرتوزا و آلایش هسته‌ای محیط استفاده می‌شود. اگر چه در بمب کثیف از انفجار هسته‌ای استفاده نمی‌شود اما به دلیل آلودن محیط به مواد رادیواکتیو گاه جزو سلاح‌های هسته‌ای به‌شمار می‌رود.
کارشناسان ایرانی در گفت و گو با اسپوتنیک نظر خود را بیان کردند.
سید عبدالمجید زواری، مدیر اندیشکده روابط بین الملل گفت که استفاده از بمب هسته ای در اوکراین علامت ناچارگی طرف درگیر جنگ و ممکن پایان وجود چند کشور باشد:
بمب کثیف سلاحی است که که در قالب یک انفجار عادی، منطقه را به مواد رادیواکتیو و تشعشعات هسته ای آلوده می کند. در حقیقت این بمب را به نوعی می توان بمبی هسته ای در مقیاس کوچک تر تلقی کرد که اگرچه در مقایسه با بمب های هسته ای قدرت تخریب کمتری دارد و جز سلاح های کشتار جمعی محسوب نمشود، اما به صورت موردی و محدود می تواند نیروهای دشمن را در مناطق مورد نظر زمین گیر و خسارت های قابل توجهی را به آنها تحمیل کند.
در مورد ادعاهای مطرح شده در مورد احتمال استفاده اوکراین از بمب های کثیف، با توجه به وجود تاسیسات مختلف هسته ای اوکراین قطعاً این کشور به لحاظ فنی امکان ساخت و تهیه اینگونه بمب ها را خواهد داشت. همچنین با توجه به حملات سنگنین موشکی روسیه به اوکراین، این احتمال وجود دارد که کی یف با استفاده از این تاکتیک بخواهد تا حدودی روند جنگ را به نفع خود تغییر دهد. با این حال با توجه به پیامدهای گسترده استفاده از اینگونه بمب ها و آلودگی های وسیعی که در مناطق مختلف ایجاد می کند دولتمردان اوکراینی در تصمیم خود در استفاده از این نوع سلاح ها باید با احتیاط بیشتری عمل کنند. چرا که با توجه به تجربه انفجار چرنویل، این احتمال وجود دارد که تشعشعات هسته ای علاوه بر منطقه مورد منازعه، به مناطق و کشورهای دیگر از جمله طرفین غیر درگیر در جنگ و حتی مناطق خودی هم سرایت کند.
بمب اتمی انفجار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2022
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
خصوصیات و عواقب خطرناک بمب کثیف چیست؟
در حقیقت با توجه به پیامدهای مهیب این نوع سلاح ها، استفاده از این نوع بمب ها توسط هر یک از طرفین درگیر در جنگ، می تواند به عنوان آخرین گزینه یا یکی از آخرین گزینه ها در شرایط فوق بحرانی که امکان مقابله با دشمن از طریق هیچ یک از شیوه های متعارف نیست مورد توجه قرار گیرد.
دکتر عماد آبشناس، پژوهشگر مطالعات خاورمیانه مرکز مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز درباره احتمال استفاده از "بمب کثیف" توسط اوکراین به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:
با توجه به اینکه امروز مشاوران زلنسکی و دستور دهندگان آمریکا و انگلیس هستند هیچ بعید نیست که اوکراین این کار را انجام دهد.
ما دیدیم که در سوریه این کار را کردند و در جاهای دیگر هم این کار را کردند به هر حال وقتی که ایشان می بینید که حمایت بی چون و چرای کشورهای غربی را در مجامع بین المللی دارد به خودش این جسارت را می دهد که از این تسلیحات استفاده کند.
زلنسکی ظاهرا در صدد است که این نوع تسلیحات را استفاده کند، مانند استفاده داعش از تسلیحات شیمیایی در سوریه که آن زمان تلاش کردند آن را گردن دولت سوریه بیندازند. احتمال دارد که آن سیاست را در پیش بگیرد یعنی علیه مردم خودشان استفاده کند و بعد بیندازند گردن روسیه یا اینکه بخواهد علیه مردم شهرهای ازاد شده و ملحق شده به روسیه از این تسلیحات استفاده کند.
آبشناس درباره بمب کثیف افزود: چندین سال است که آزمایشگاههای اسرائیل و آمریکا در اوکراین تاسیس شده است برای اینکه بمب های کثیف شیمیایی یا بیولوژیک تولید کنند، مخصوصا بمب های بیولوژیک که روی نژادهای خاصی از انسانها تاثیر می گذارد و گزارش هایی هم بر این مبنی بود که روسیه موفق شده بود که این آزمایشگاهها را پیدا کند و شورای امنیت با فشار آمریکا حاضر نشد که این بحث را مطرح کند.
اعلام شرط به رسمیت شناختن مقامات جدید در افغانستان از سوی روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2022
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
درخواست وزارت امور خارجه روسیه از کی یف برای توقف تحریکات "بمب کثیف"
وی تاکید کرد که اوکراینی ها بهر حال این فناوری را دارند. اکنون بیم آن می رود که اوکراینی ها بخواهند از این تسلیحات استفاده کنند و مردم را آلوده کنند. البته بستگی دارد به اینکه نوع بمب کثیفی که می خواهند استفاده کنند چیست؟ می خواهند از اورانیوم ضعیف شده استفاده کنند از این بمب؟ ما دیدم که اسرائیلی ها در جنوب لبنان از این بمب ها استفاده کردند و حتی پایگاه سازمان ملل در شهر قانا را با این بمب ها هدف قراردادند و صدها نفر یا همان جا کشته شدند و یا بعدا به دلیل آلودگی با این مواد جان خود را از دست دادند و سازمان ملل هم با فشار آمریکا سکوت کرد در حالی که مردم به پایگاه سازمان ملل پناه گرفته بودند ولی آنجا را مورد هدف قرار دادند.
آبشناس با یادآوری جنگ عراق علیه ایران گفت: از طریق آلمان و کشورهای غربی مواد را به عراقی ها منتقل کردند و عراقی ها علیه مردم ایران استفاده کردند و الان هم ایران شکایاتی علیه آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا در مجامع حقوقی مطرح کرده است که آنها این مواد و تسلیحات را در اختیار صدام حسین قرارداده اند. تا الان که بیش از 30 سال از پایان جنگ ایران و عراق می گذرد میلیون ها ایرانی به خاطر آسیب هایی که از همین تسلیحات و حمله عراق علیه ایران دیده بودند، الآن دارند زجر می کشند و بسیاری جان خودشان را از دست دادند. در عراق هم کردهای عراق در شهر حلبچه با همین مواد قتل عام شدند و بسیاری از آنها برای سالیان طولانی با تاثیرات این مواد دست و پنجه نرم کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала