- اسپوتنیک ایران  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه در تاریخ 24 فوریه عملیات ویژه در اوکراین را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین هدف از این عملیات را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند."

خصوصیات و عواقب خطرناک بمب کثیف چیست؟

© Flickr / Pierre J.بمب اتمی انفجار
بمب اتمی انفجار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2022
اشتراک
ژنرال ایگور کریلوف، رئیس نیروهای دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه گفت که کی یف در حال تکمیل کار بر روی ساخت یک "بمب کثیف" است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از کریلوف، وزارت دفاع روسیه اطلاعاتی در مورد برنامه های کی یف برای استفاده از "بمب کثیف" و مقصر دانستن مسکو در آن دارد. ژنرال ایگور کریلوف، رئیس نیروهای حفاظت رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه در یک نشست توجیهی در مورد تهدیدات علیه امنیت تشعشعات گفت: انفجار یک "بمب کثیف" منجر به آلودگی چندین هزار متر مربع از خاک خواهد شد.
بمب کثیف چیست؟
"بمب کثیف" نوعی سلاح کشتار جمعی است که در آن مواد رادیواکتیو با عناصر منفجره معمولی ترکیب می شود. موج انفجار از یک "بمب کثیف" کوچکتر از یک سلاح هسته ای است، و به طور سنتی به سلاح های نظامی اشاره نمی کند، بلکه به سلاح های تروریستی اشاره دارد، زیرا تشعشعات به کندی عمل می کنند و می توانند تعداد زیادی از مردم را کاملاً بدون توجه و بی هدف بکشند.
به گفته کارشناس نظامی کنستانتین سیوکوف، هیچ چیز جدیدی در طرح "بمب کثیف" وجود ندارد.عناصر رادیواکتیو در پرتابه قرار دارند. هر گونه مهمات شیمیایی مناسب است . مهمات خوشه ای هم مناسب است. طراحی ابتدایی است: پوسته، بار دفع کننده، ماده رادیواکتیو. پرتابه منفجر می شود، بار بیرون رانده، ماده رادیواکتیو را حمل می کند و در یک منطقه بزرگ به بیرون پرتاب می شود. همین. گزینه دیگر حمله با سیستم موشکی دوربرد به زباله های نیروگاه های هسته ای است.
گزینه سوم پراکندگی یک عنصر هسته ای با استفاده از هواپیما است. اما به عنوان یک تحریک مناسب نیست، زیرا هواپیما را می توان بر فراز قلمرو تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین سرنگون کرد.
به گفته کنستانتین سیوکوف، کارشناس نظامی، چرنوبیل را می توان نمونه ای از "بمب کثیف" نامید که ناخواسته ساخته شده است. به گفته وی، این نوع سلاح از نظر عواقب بدتر از بمب هسته ای کلاسیک است. نیمه عمر (به مدت زمانی گویند که ماده پرتوزا به نصف مقدار اولیهٔ خود بر اثر واکنش‌های پرتوزایی کاهش یابد) پس از یک انفجار هسته ای معمولی کوتاه تر است، به ترتیب، غیرفعال کردن مواد خطرناک سریعتر اتفاق می افتد. حتی شهرهایی مانند هیروشیما و ناکازاکی که آمریکایی‌ها بر روی آنها بمب‌های هسته‌ای انداختند، نسبتاً سریع بازسازی و مستقر شدند، در حالی که چرنوبیل هنوز توسط هاله‌ای شوم احاطه شده است.
با توجه به بولتن سلامت انسان Radiological Dispersal Device، همه چیز به عناصری در یک بمب کثیف بستگی دارد. کارشناسان امنیتی می گویند که آمریکیوم-241، کالیفرنیوم-252، سزیم-137، کبالت-60، ایریدیوم-192، پلوتونیوم-238، پلونیوم-210، رادیوم-226 و استرانسیم-90 را می توان برای ترور هسته ای انتخاب کرد. برای تکرار و مقیاس چرنوبیل، تروریست ها باید از استرانسیوم 90 استفاده کنند. اما در این صورت مهاجمان خودشان را نیز در معرض خطر بزرگی قرار می دهند. همچنین احتمال زیادی وجود دارد که کی یف، در شرایطی که همه ابزارها خوب هستند، به سرنوشت مجریان احتمالی این وظیفه اهمیتی ندهد. ناگفته نماند که او به سرنوشت شهروندان اوکراینی که خود را در منطقه آلوده می بینند اهمیت چندانی نمی دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала