گزارش و تحلیل

سرمایه گذاری ۴۰‌میلیارد دلاری روسیه در حوزه انرژی ایران

© POOL /  مراجعه به بانک تصاویر دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای
دیدار روسای جمهور  ایران و روسیه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2022
اشتراک
انتظار می ‌رود اکنون با پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای ابعاد تجاری برای دو کشور ایران و روسیه بیش از پیش وسعت یابد.
اسپوتنیک - مدت ‌ها است که جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه روابط اقتصادی خود را گسترش داده و درصدد افزایش تجارت با یکدیگر هستند.
دو کشور پروژه های متعددی را در بخش های مختلف با یکدیگر دنبال می کنند که از جمله بزرگترین آنها می‌توان به نیروگاه سیریک و کریدور شمال_جنوب اشاره کرد.
انتظار می ‌رود اکنون با پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای ابعاد تجاری برای دو کشور بیش از پیش وسعت یابد.
با توجه به این نکته که پیشتر هیئتی بزرگ دربرگیرنده بخش های خصوصی و دولتی اقتصاد روسیه وارد ایران شدند و اکنون جمهوری اسلامی ایران هیئتی بلند پایه متشکل از معاون اول رئیس جمهور این کشور و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را برای شرکت در مجمع اقتصادی خزر راهی مسکو کرده، همکاری های دو کشور ایران و روسیه اکنون در پلتفرم های مختلف جهانی نیز بیش از پیش پررنگ و قابل مشاهده است.
آقای دکتر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون همکاری های دو کشور ایران و روسیه و هیئت های اقتصادی و تجاری در رفت و آمد میان دو کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
Эксклюзивная выставка иранских товаров в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2022
گزارش و تحلیل
جزئیات جدید بزرگترین معامله نفت و گاز بین ایران و روسیه + ویدئو
در شهریور ماه سال جاری هیئت تجاری روسیه متشکل از یکصد نفر از اعضا و نمایندگان و مدیران ۶۰ شرکت بزرگ روسی به ایران سفر کردند اهمیت این هیئت در حدی بود که آقای پوتین در حاشیه اجلاس شانگهای در دیدار با جناب آقای رئیس جمهور محترم، ضمن یادآوری اهمیت سفر این هیئت بزرگ تجاری، بر دستاورد های مذاکراتی آنها در توسعه همه جانبه مبادلات تاکید کرد.
هیئت مذکور طی ۳ روز کاری با شرکای ایرانی خود مذاکراتی داشتند و از برخی واحد های صنعتی، تولیدی و بازرگانی دیدار نمودند مهم‌ ترین حوزه‌ های مورد توجه در این سفر که مورد بحث و بررسی طرفین با سازماندهی و هدایت اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت ایران و مشارکت حداکثری اتاق های بازرگانی کشور صورت گرفت عبارت بود از بخش های صنایع غذایی، کشاورزی و غلات و نهاده ها، آبزیان، خشکبار، دارو و تجهیزات پزشکی و بهداشتی، صنایع فلزی، سیستم های مخابراتی و ارتباطی، انرژی و بازیافت.
ترکیب این هیئت و مذاکرات صورت گرفته حتماً دستاورد های عملی در پی خواهد داشت و در آینده نزدیک شاهد رشد قابل توجه مبادلات تجاری فیمابین خواهیم بود.
وی تاکید کرد:
در زمینه انرژی شرکت ‌های روسی پروژه هایی در توسعه میادین نفت و گاز ایران در دست مطالعه، بررسی و اقدام دارند و بعضی پروژه ها با سرمایه گذاری شرکت های روسی به بهره برداری و تولید نیز رسیده است.
مقرر است در این چارچوب طرح ها و برنامه هایی در زمینه کشف، استخراج و بهره برداری، انتقال فناوری و همکاری در زمینه تجارت منطقه‌ ای انرژی با جدیت بیشتری پیگیری شود.
احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ايران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2022
گزارش و تحلیل
اتصال کارتهای "میر" و "شتاب" تا ۳ ماه آینده به سیستم واحد بین ایران و روسیه + ویدئو
یکی از پروژه های مهم که اجرایی کردن آن در دستور کار است تفاهم نامه ایران و روسیه مربوط به سرمایه گذاری حدود ۴۰ میلیارد دلاری روسیه در حوزه انرژی ایران است، بر اساس این تفاهم نامه سرمایه ‌گذاری در بخش‌ های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز ایران مد نظر قرار گرفته و زمینه همکاری های گسترده تر شرکت های ایرانی و روسی در اکتشاف و تولید نفت و گاز، پروژه ‌های حوزه ال.ان.جی، احداث خطوط لوله، صادرات گاز، سوآپ گاز و فرآورده ‌های نفتی، همکاری ‌های مشترک تحقیقاتی و علمی و به ویژه همکاری در حوزه فناوری و انتقال تکنولوژی تولید و صادرات کاتالیست و دیگر محصولات و خدمات فنی مرتبط را فراهم می کند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین پیرامون احتمال سرمایه گذاری اعضای شانگهای در پروژه های ایران پس از عضویت این کشور در این سازمان بیان کرد:
بر اساس آنچه در اساسنامه و سایر اسناد سازمان شانگهای آمده، عضویت ایران زمینه توسعه روابط با کشور های عضو در زمینه های مختلف را تسهیل خواهد کرد.
نهاد هایی مانند انجمن بین بانکی و شورای تجاری سازمان می‌ توانند ابزارهای مناسبی در جهت این امر باشند که البته به نظر می ‌رسد در میان مدت نتایج آن به بار خواهد نشست.
به علاوه برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان منابع انرژی های فسیلی حضور و نقش‌آفرینی در باشگاه انرژی سازمان اهمیت ویژه‌ ای دارد، البته که ایران ظرفیت ‌های قابل توجهی در انرژی های سبز و تجدید پذیر نیز دارد که از سرمایه گذاری در آنها به شدت استقبال می کند؛ از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران ابتکار هایی برای توسعه روابط در چارچوب سازمان دارد که پس از طی روند عضویت و نهایی شدن آن ارائه خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала