گزارش و تحلیل

جزئیات جدید بزرگترین معامله نفت و گاز بین ایران و روسیه + ویدئو

© Sputnik / Milena ShevchukЭксклюзивная выставка иранских товаров в Москве
Эксклюзивная выставка иранских товаров в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2022
اشتراک
قراردادهای ایران و در حوزه نفت و گاز به بیش از ۴۰ میلیارد می رسند.
به گزارش اسپوتنیک – شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه در ماه ژوئیه یادداشت تفاهم را امضا کردند که به توسعه میادین گازی کیش و پارس شمالی، شش میدان نفتی و همچنین حفظ فشار در میدان پارس جنوبی کمک می کند. در عین حال، این سند شامل عملیات مبادله با گاز طبیعی و فرآورده های نفتی، اجرای پروژه های گاز مایع و ساخت خطوط لوله گاز صادراتی می شود. تحلیلگران بخش انرژی این معامله بین ایران و روسیه را ۴۰ میلیارد دلار ارزیابی کردند.
الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در اجلاس اقتصادی کشورهای ساحلی خزر گفت که مسکو و تهران در زمینه سوآپ نفت و گاز همکاری و مسیرها و مکانیسم های اجرای این طرح را بررسی می کنند و ممکن است تا پایان سال جاری میلادی بر سر سوآپ عرضه نفت و گاز به توافق برسند و انتظار داریم در مرحله اول، این توافق به سالانه حدود ۵ میلیون تن نفت و حداکثر ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز برسد.
هیئتی از مدیران و کارشناسان گازپروم روسیه در روزهای آینده به ایران سفر می کند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2022
جزئیات بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت ایران توسط شرکت گازپروم روسیه
جواد اوجی، وزیر نفت ایران در گفت و گو با اسپوتنیک در مورد بعضی از ویژگی های این معامله بزرگ بین ایران و روسیه توضیح داد:
مستحضرید ایران و روسیه هر دو ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی دارند. خوشبختانه ما طی این مدت نزدیک به ۴ میلیارد دلار قرارداد در بحث توسعه میادین و ۴۰ میلیارد دلار در حوزه احداث خطوط صادراتی گاز و واحدهای ال ان جیتفاهمنامه امضاء کرده ایم.
در حوزه صادرات فرآورده ها و تهاتر و سوآپ از حوزه دریای خزر نیز با بعضی از کمپانی های روسی شروع به کار کرده ایم و نزدیک به ۱۰ میلیون تن ظرفیت تهاتر و سوآپ و صادرات فرآورده های نفتی را داریم.
در بحث پتروشیمی نیز ما صادرات محصولات و کاتالیزها را داشتیم، سال گذشته چیزی بالغ بر ۱۲.۵ میلیارد دلار صادرات به کشورهای مختلف، از جمله به اروپا را داشته ایم.

در این دوره برای روسها قراردادهای توسعه میادین در قالب های IPC و OFF TAKE را رونمایی کردیم که سرمایه گذار را از همه ابعاد همچون از سوی وزارت نفت، دولت جمهوری اسلامی بیمه و حمایت می شود. این نوع قراردادها بسیار شیرین و جذاب برای سرمایه گذاران روس است و خوشبختانه با توجه به اهمیت انرژی که امروز در دنیا همه به این آگاهی داریم فرصت طلایی را برای انعقاد قراردادهای دیگر با روسها در حوزه انرژی به وجود آورده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала