گزارش و تحلیل

اتصال کارتهای "میر" و "شتاب" تا ۳ ماه آینده به سیستم واحد بین ایران و روسیه + ویدئو

© Sputnikاحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ايران
احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ايران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2022
اشتراک
وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران از اتصال سیستم مبادلات گمرکی و کارت های بانکی ایران و روسیه خبر داد.
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران بعد از اختتام اجلاس اقتصادی کشورهای ساحلی خزر در مسکو در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک مهمترین دستاوردهای اقتصادی بین ایران و روسیه را تشریح نمورند:
اتفاقات خیلی خوبی در این اجلاس رقم خورد زیرا پیش از این ماه ها کشورهای حاشیه خزر در اجلاس سران در عشق آباد مذاکرات کم داشتند، به طور مشخص به صورت دوجانبه روسیه و ایران. اما از ویژگی این اجلاس می توان به کاربردی و عملیاتی بودن این نشست و به ثمر رسیدن برخی از موضوعاتی که ماه ها رایزنی می شد، اشاره کرد.
محمد مخبر معاول اول رئیس‌جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2022
مخبر: ایران، ایجاد منطقه اقتصادی مشترک در منطقه خزر را پیشنهاد می کند + ویدئو
به طور مشخص ما در ایران در زمینه پروژه خط راه آهن "اینچه برون – گرمسار" که یکی از پروژه های فایننس بین ایران و روسیه می باشد، توانستیم با طرف روس کار را به مرحله نهایی برسانیم و به محض اینکه در مجلس دومای روسیه به تصویب برسد به مرحله اجرا می گذاریم؛ چرا که ما پیشتر مصوبه مجلس شورای اسلامی در این زمینه را دریافت کرده ایم.
همچنین در زمینه تبادلات گمرکی توافقات خوبی در زمینه اتصال آنلاین و تبادل اسناد گمرکی صورت گرفت تا بتوان در کوتاهترین زمان ممکن تشریفات گمرکی در یک مسیر سبز صورت بگیرد. همچنین شایان ذکر است که هزینه های ترانزیتی نیز به همین صورت در بین کشورهای حاشیه خزر یکسان سازی می شود.
با توجه به جمع بندی خوبی که نخست وزیر روسیه داشتند و با پیشنهاد دکتر مخبر مبنی بر ارائه سریع نقشه راه پنج کشور به سران کشورها موافقت کردند و امید بر این است که ما شاهد نقطه عطف و گردشی در مجموع روابط اقتصادی پنج کشور باشیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در پایان به نهایی شدن فرایند اتصال سیستم های پرداخت ملی ایران و روسیه اشاره نموده و امیدواری کرد که در سال ۲۰۲۳ تجار و گردشگران روس و ایرانی از مزایای کارتهای میر و شتاب به طور کامل بهره برداری کنند:

از مهمترین مسائلی که می توان اشاره کرد، مسئله تبادلات مالی و بانکی بین کشورهای عضو است، که پالس بسیار خوبی بین بانک های مرکزی ایران و روسیه صورت گرفت. امیدواریم در این دو - سه ماه آینده اتصال شبکه بانکی و کارتی (شتاب و میر) بین دو کشور موجب سهولت بخش اعظمی از کسب و کارها و تجار و توریست های روسی و ایرانی بشود.

دومین اجلاس اقتصادی کشورهای ساحلی خزر از ۵ تا ۶ اکتبر در مسکو برگزار شد. مقامات عالی رتبه و کارشناسان از روسیه، آذربایجان، ایران، قزاقستان و ترکمنستان در ۱۲ میزگرد تخصصی حضور داشتند. در پایان این اجلاس روسای هیئت ها بیانیه مشترکی را تصویب نمودند و مقرر شد که سومین اجلاس اقتصادی خزر در سال ۲۰۲۳ در جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала