گزارش و تحلیل

جمالی: اوکراین میانجی گری ایران را از دست داد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / صحن مجلس شورای اسلامی ایران
صحن مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2022
اشتراک
وزارت امورخارجه اوکراین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به آنچه انتقال پهپادهای ایران به روسیه عنوان کرده است، کی‌یف روابط خود با تهران را کاهش می‌دهد.
اسپوتنیک - ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز تأسف از تصمیم دولت اوکراین در مورد روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، این تصمیم را براساس گزارش‌های تائید نشده و ناشی از فضا سازی رسانه ای طرفهای خارجی دانست و به دولت این کشور توصیه کرد از تاثیر پذیری از طرفهای ثالث که به دنبال تخریب روابط دو کشور هستند اجتناب نماید.
اکنون سطح روابط دو کشور به کاردار کاهش یافته.
آقای دکتر محمد جواد جمالی نوبندگانی، نایب رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.09.2022
امیرعبداللهیان: ارسال سلاح از ایران به اوکراین یا روسیه اشتباه است
مسئله اوکراین یک مستمسک شده تا غرب فشارهایی را که تمایل دارد، بر جمهوری اسلامی ایران یا سایر کشورهای غیر همسو اعمال کند.
اساسا درگیری در اوکراین به دلیل عدم اجرای تعهدات آمریکایی ‌ها و ناتو در بی‌ طرف نگه داشتن اوکراین آغاز شده که متاسفانه آنها این بی طرفی را رعایت نکردند و باعث و بانی مشکلات فعلی اوکراین آنها هستند؛ از سوی دیگر اوکراین به دلیل نیاز شدیدی که اکنون به غرب دارد چه از لحاظ کمک های مالی، تسلیحاتی و سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی در حال حاضر تبدیل به یک مهره برای حمله به کشور های غیر همسو با سیاست ‌های آمریکا و اروپا شده امروز مشاهده می‌کنیم که حتی آمریکایی ‌ها، چینی ‌ها را هم تهدید می‌کنند و این چماق همراهی با روسیه علیه اوکراین را بالای سر چین هم نگه داشته اند.
وی افزود:
غربی ها انواع و اقسام سلاح ها را به اوکراین می دهند، کشورهای همسایه ما پهپاد های بیرقدار به اوکراین داده ‌اند اما ظاهراً هیچ کدام از این مسائل اهمیتی برای کشورهای اروپایی و آمریکا ندارد اما یکجانبه گرایی آمریکایی ‌ها همواره فضای قلدرمآبانه ایجاد می‌کند که هر کمکی به هر کشوری از سوی آنها مشروع است اما طرف مقابل امکان دریافت همان نوع کمک ها را ندارد؛ جالب اینجاست که تا چند وقت پیش اوکراین به شدت از مواضع ایران حمایت می کرد و حتی خواستار میانجی گری جمهوری اسلامی ایران در این درگیری شده بود و ایران نیز از این موضوع استقبال کرده بود، این چنین که در سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسکو نیز یکی از مباحث مورد گفتگو پیغام های طرف اوکراینی بود اما به نظر می‌رسد که این بحث کاهش روابط با اوکراین نیز یکی از مباحث افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم ها است و متاسفانه اوکراین در این موضوع مانند سایر مسائل مستقل عمل نکرد و در نهایت قطعاً اوکراین از این مسئله متضرر می شود.
رسانه: آمریکا و متحدانش مخفیانه درباره پایان درگیری در اوکراین گفتگو می کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.09.2022
گزارش و تحلیل
نقش آمریکا در به هم زدگی روابط ایران و اوکراین
جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کانال مطمئن می توانست در حل بحران اوکراین عمل کند که متاسفانه اوکراینی ‌ها با این اقدام، این فرصت را از دست دادند و من امیدوار هستم که زمان به کمک اوکراینی ها بیاید و یک بازنگری در سیاست خود انجام دهند.
کشوری مانند اوکراین با توجه به ظرفیت هایی که دارد می ‌تواند تا این حد وابسته به غرب نباشد و بر اساس واقعیات موجود و منافع ملی خود تصمیم گیری کنند.
نایب رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه بر نقش اسرائیل در موضع اوکراین تاکید کرد و اظهار داشت:
اسرائیل در ابتدا مواضع تندی را در حمایت از اوکراین داشت و اعلام آمادگی برای کمک به این کشور را کرده بود، حتی سفیر اوکراین در اسرائیل جلساتی را با برخی از جوامع یهودی گذاشت و آنها کمک های مالی انجام دادند و تا جایی این موضوع پیش رفت که اعلام ارسال سلاح شد اما با توجه به اقدام متقابل روسیه که بستن آژانس یهود در روسیه بود و فشارهای دیگری که در مسائل خاورمیانه بدلیل سیاست های ضد روسیه به اسرائیل وارد می شد دیدیم که اسرائیلی ها محتاط تر عمل کردند و اکنون نیز همسو با آمریکا و غرب به اوکراین کمک می کنند اما دیگر بعد تبلیغاتی آن را کم‌ فروغ کردند تا حساسیت های روسیه را بیدار نکند.
اسرائیلی‌ ها سیاستی منافقانه در پیش گرفتند، آنها هم می خواهند از ظرفیت های روسیه و یهودیان آنها استفاده کنند و هم می خواهند با استراتژی آمریکا و غرب پیش بروند بنابراین مقامات روسی اکنون کاملاً از اقدامات منافقانه رژیم صهیونیستی آگاه هستند.
آقای دکتر محمد جواد جمالی نوبندگانی همچنین بیان کرد:
کی یف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2022
اوکراین اعتبارنامه سفیر ایران در کی یف را باطل کرد
با توجه به فشارها و تحریم های سخت و همه جانبه ای که غربی ها در دو دهه اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دادند ایران به سمت دروازه های دیگری نظیر چین، روسیه، هند و پیمان شانگهای برای خنثی کردن تحریم ها رفت.
غربی ها با فشارهای خود این موضوع را تسریع کردند و شاید بتوان گفت استفاده از سلاح تحریم توسط غربی ‌ها به ویژه آمریکایی‌ ها، یک باشگاه تحریم شدگان ایجاد کرده که در راس آن ایران، روسیه و چین قرار دارند این موضوع باعث می شود این کشور ها خود به خود به یکدیگر نزدیک شوند.
این اقدام اوکراین نیز باعث می‌شود از ظرفیت های ایران که روابط نزدیکی با روسیه و اوکراین داشت محروم شود طبیعی است اگر اوکراین بیش از این اقدام را در مقابل ایران انجام دهد طبیعی است که نزدیکی ایران و روسیه را حداقل در موضوع اوکراین افزایش میدهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала