نیمی از زنان بالغ ایرانی در معرض پوکی استخوان هستند +عکس

© Depositphotos.com / AndrewLozovyiشیر و لبنیات
شیر و لبنیات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2022
اشتراک
سن ابتلا به پوکی استخوان در کشور ایران کاهش یافته است.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال کشور در معرض خطر بالای پوکی استخوان هستند. این مطالعات نشان می‌دهد ۳۲درصد زنان یائسه ایرانی دچار پوکی استخوان هستند و بالای نیمی از آنها در ایران در معرض پوکی استخوان هستند که این زنگ خطری برای آگاهی و جلوگیری از گسترش بیشتر این بیماری است؛ بیماری که به مرور استخوان‌ها را پوک می‌کند.
کاهش تراکم استخوان در سنین زیر ۳۰ سال در ایران نیز مشاهده می‌شود که این دسته از افراد با کوچک‌ترین ضربه، دچار شکستگی می‌شوند. مطالعات انجام شده در تهران نشان می‌دهد حدود ۷۵ درصد از افراد مونث ۱۰ تا ۲۹ ساله دچار کمبود ویتامین D هستند، و متاسفانه شیوع بالای کمبود ویتامین D در تمام جمعیت مورد مطالعه و به ویژه زنان در سنین باروری است.
زهرا عبداللهی مدیرکل سابق دفتر بهبود تغذیه و جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه گفت: «عنصر کلسیم فراوان‌ترین ماده معدنی موجود در بدن بوده، وجود این ماده برای ساخت استخوان‌ها و عملکرد مطلوب سیستم عصبی ضروری است.و بیشترین میزان جذب کلسیم انسان به منظور تقویت استخوان تا سن ۲۰ تا ۲۵ سال ادامه دارد که آن زمان اوج تشکیل توده استخوانی است، بعد از آن سن، کلسیم به جلوگیری از اتلاف تدریجی ظرفیت استخوان کمک می‌کند که این یک بخش طبیعی از پردازش افزایش طول عمر است.»
عبداللهی تصریح کرد: «سطح پایین کلسیم می‌تواند منجر به خستگی مفرط شده و باعث شود فرد همیشه احساس تنبلی داشته باشد، به علاوه خستگی ناشی از کمبود کلسیم می‌تواند با احساس سبکی سر، سرگیجه و مه مغزی همراه باشد و می‌تواند منجر به عدم تمرکز، فراموشی و گیجی شود؛ در کودکان نیز، باعث نرمی و ضعف استخوانها می‌شود.»
کاربران با اشاره به افزایش قیمت لبنیات در ایران و کاهش قدرت خرید مردم در این کشور، عنوان می‌کنند این مسئله کاملا طبیعی است و مردم خود به این موضوع آگاه هستند اما متاسفانه کاری از دستشان برنمی‌آید و به ناچار این شرایط نامساعد را تحمل می‌کنند. گروهی از کاربران معتقدند اگر قرار است سلامت جامعه در نظر گرفته شود بهتر است این مسائل به صورت ریشه‌ای حل شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала