فوربس: زمان آشنایی با "کالینا" فرا رسیده است

© Photo / Roskosmos/Sergey Volkovفوربس: زمان آشنایی با "کالینا" فرا رسیده است
فوربس: زمان آشنایی با کالینا فرا رسیده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.08.2022
اشتراک
سلاح فضایی ایده آل، موشک های ضد ماهواره نیست، بلکه کالینا است.
اسپوتنیک به نقل از فوربس، چارلز بیمز سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا، با ۲۳ سال سابقه ارشد فضایی و اطلاعاتی در سراسر جهان اذعان کرد: وقتی به سلاح فضایی ایده‌آل فکر می‌کنیم و اینکه چه کسی می‌تواند از آن استفاده کند، موشک‌های ضد ماهواره (ASAT) ساخت ایالات متحده مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.
با این حال، در واقعیت، آنها تهدید جدی برای امنیت ملی نیستند. بلکه این تسلیحات نشان دهنده توانایی یک کشور در دفاع از خود در برابر موشک های بالستیک است. چیز دیگری باعث می‌شود رهبری فضایی ما در شب نخوابد - نه موشک‌های سنتی، نه سلاح‌های بالستیک، بلکه یک لیزر.
هفته نامه Space Review اخیراً یک تهدید قریب الوقوع جدید را فاش کرد که روسیه برای تکمیل مجموعه نظارت فضایی موجود خود ایجاد کرده است. این یک سلاح لیزری شوم به نام "کالینا" است. مقاله اسپیس ریویو، کالینا را تهدیدی به تصویر می‌کشد که قبلاً در رقابت‌های قدرت‌های بزرگ دیده نشده بود و جدی‌تر از نسل بعدی موشک‌های هایپرسونیک است و می تواند سیستم هشدار حمله موشکی ما را غیرفعال کند.
Пуск с космодрома Байконур межконтинентальной баллистической ракеты РС-18 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2022
بی‌دفاع آمریکا در برابر برخی از موشک‌های روسیه
"کالینا" سومین سیستم لیزری است که به عنوان بخشی از مجموعه نظارت فضایی روسیه Krona توسعه یافته است. "کرونا" به لطف اُپتیک دقیق و تطبیقی، ماهواره های موجود در مدار را با دقت استثنایی شناسایی و مشخص می کرده و می تواند صفحه کانونی هر سیستم ماهواره ای الکترواُپتیکی را "خیره" کند و دشمن را از دسترسی به تصاویر ماهواره ای محروم نماید.
"کالینا" با سرعت نور عمل می کند و می تواند فوراً سیستم های کلیدی فضایی ما را غیرفعال کند. و نیازی به بارگیری مجدد یا زنجیره تامین مورد نیاز برای یک سلاح یا موشک استاندارد جنبشی ندارد. به احتمال قوی، تأثیر غیرقابل پیش بینی خواهد داشت - از کوری موقت تا شکست دائمی ماهواره ها در فاصله ای از مدار پایین زمین تا مدار زمین ایستا و از آنجایی که هیچ تکه ای یا ردپا در هوا وجود نخواهد داشت، تقریباً غیرممکن است که مقصر را تعیین کنیم و ضربه "کالینا" به راحتی قابل رد است. برای دیپلماسی، این مشکلی مشابه حملات سایبری خواهد بود. مرحله بعدی تکامل می تواند یک سیستم لیزری حتی قدرتمندتر باشد، چیزی شبیه برنامه "لیزر هوایی" پنتاگون. اندکی قبل از بسته شدن این برنامه در دوره اوباما، یک هواپیما با لیزر هوابرد توانست هدفی را در حال پرواز به طور کامل منهدم کند. روسیه ابزارهای مشابهی دارد - به اصطلاح A-60. احتمالاً از آنها علیه گروه های فضایی آمریکایی استفاده خواهد شد.
ظاهراً این تهدید جدیدی نیست (تکنولوژی مشابهی در پایان نامه دکترای روسیه در سال ۲۰۰۲ شرح داده شده است) اما برای عموم خبر است. ساخت یک لیزر خیره و کور کننده بسیار دشوارتر از ساخت یک مسدود کننده GPS است. با این حال، به لطف روسیه و چین، این فناوری در دسترس عموم قرار گرفته است.
Пуски крылатых ракет Калибр с фрегата Адмирал Эссен по объектам запрещенной в РФ террористической группировки ИГИЛ в Сирии - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.06.2022
آمریکا با نگرانی موشک کالیبر روسیه را زیر نظر دارد
برای مقابله با این تهدید، ایالات متحده باید کاملاً خود را با اولویت توسعه تجاری اعلام شده توسط ناسا در ۱۵ سال پیش هماهنگ کند. در مرحله کنونی، بهترین گزینه تسریع شدید در ایجاد معماری فضایی هیبریدی و نسل بعدی سیستم های ماهواره ای فشرده است.
ماهواره‌ها و خدمات تجاری، فناوری را در دسترس‌تر می‌کنند و به مردم اجازه می ‌دهند در مقابل همه پنهان شوند.
"صورت فلکی های" ماهواره ای ارزان قیمت قادر به جمع آوری اطلاعات بهتر در مورد مجموعه نظارتی دشمن به طور کلی و "کالینا" به طور اخص خواهند بود و ثبات چند سطحی کار در فضا را فراهم می کند. در غیر این صورت، در مقابل پس‌زمینه رقابت سخت‌تر، سیستم‌های ما در معرض خطر بزرگی قرار دارند. ماهواره های "پیشرفته" که توسعه آنها میلیاردها دلار هزینه دارد، "لقمه لذیذ" برای دشمن است. در صورت چرخش ناقص، ما از مسیر فعلی عقب می مانیم و می توانیم اقدامات متقابل را تنها بعد از ده سال انجام دهیم.
به نظر می رسد نسل بعدی سلاح های ضد فضایی در چند سال آینده به بهره برداری می رسد. حتی ترسناک تر این است که روسیه و متحدانش به دلیل معافیت از مجازات که وعده می دهد، آشکارا علاقه مند به استفاده از آن خواهند بود. ما باید امروز از نقاط قوت اقتصادی منحصر به فرد خود برای مقابله با این چالش استفاده کنیم، نه اینکه منتظر بمانیم تا ماهواره های در حال گردش به سنگ تبدیل شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала