کلاهی که آمریکایی ها به بهانه تحریم ها سر اروپایی ها می گذارند

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر کلاهی که آمریکایی ها به بهانه تحریم ها سر اروپایی ها می گذارند
کلاهی که آمریکایی ها به بهانه تحریم ها سر اروپایی ها می گذارند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2022
اشتراک
برخی رسانه ها این روزها مدام سوال می کنند آیا ایران قرار است به روسیه برای گذر از تحریم های کشورهای غربی کمک کند؟
اسپوتنیک - در پاسخ می گویم حدود ۱۹۸ کشور در سازمان ملل رسما حضور دارند که فقط ۴۶ تای آنها و آن هم هر کدام به روش خودش تحریم هایی بر علیه روسیه وضع کرده اند، یعنی عملا ۱۵۲ کشور جهان کلا روسیه را تحریم نکرده اند.
اگر طبق آمار بخواهیم حساب کنیم یعنی سه چهارم کشورهای جهان تحریم های روسیه را قبول ندارند.
اگر بر اساس تعداد جمعیت این کشورها بخواهیم حساب کنیم چیزی حدود ۸۰ درصد مردم جهان در تحریم ها بر علیه روسیه شرکت ندارند.
بدیهی است همه این کشورها تلاش خواهند کرد به هر نحوی که شده از این شرایط نهایت بهره را ببرند و جای کشورهایی که روسیه را تحریم کرده اند بگیرند.
اگر به حجم اقتصاد روسیه نگاهی بیاندازیم بر اساس معیار تولید نا خالص ملی روسیه شاید بتوان گفت نسبت به اتحادیه اروپا و یا بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر باشد اما نکته قابل تامل در این است که روسیه مواد اولیه و مواد خام صادر می کند در حالی که آن کشورها آن مواد را تبدیل به مواد دیگری می کنند و با ارزش افزوده به فروش می رسانند.
سالیوان: صادرات گاز آمریکا به اروپا افزایش یافت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2022
سالیوان: صادرات گاز آمریکا به اروپا افزایش یافت
در صورتی که روسیه صادرات خود به این کشورها را متوقف کند اقتصاد اینها فروخواهد پاشید چون مواد اولیه ای که روسیه صادر می کند را دیگران خریدار هستند.
ما در ایران سالها با تحریم های آمریکا و در برهه ای حتی شورای امنیت سر کله زده ایم و به خوبی می توانیم متوجه شویم چه تحریمی موثر و آزار دهنده است و چه تحریمی موثر و آزار دهنده نیست.
با اطمینان میتوانم بگویم تحریم هایی که کشورهای غربی بر علیه روسیه وضع کرده اند تحریم هایی به حساب نمی آیند که بتوانند به روسیه آسیب بزنند اما در مقابل به کشورهای تحریم کننده بسیار آسیب خواهند زد.
اگر همین فردا روسیه تصمیم بگیرد صادرات انرژی خود به کشورهای غربی را متوقف کند بسیاری از اروپایی ها، در بهار، از سرما یخ خواهند زد و ماشین های آنها خواهد ایستاد و کارخانه ها از کار خواهد افتاد و مواد اولیه برای تولید در اختیار نخواهند داشت.
اگر روسیه صادرات اورانیوم خود به کشورهای غربی را متوقف کند بخش بزرگی از اروپا در تاریکی فرو خواهد رفت و اگر روسیه صادرات فولاد و چوب خود به اروپا را متوقف کند از صنعت ماشین سازی گرفته تا بسیاری صنایع دیگر مثل ساختمان سازی متوقف خواهد شد.
به همین دلیل هست که کشورهای غربی علیرغم همه رفتارهای خصمانه شان بر علیه ملت روسیه هنوز نتوانسته اند تحریم هایی بر علیه روسیه وضع کنند که کمر روسیه را بشکند.
گاز اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.04.2022
رسانه انگلیسی از "شورش" در اتحادیه اروپا در رابطه با ایده تحریم گاز روسیه سخن گفت
ما در ایران طی سالهای گذشته یاد گرفتیم که تنوع صادرات خود را تغییر دهیم و همچنین به جای صادرات نفت خام نفت پالایش شده صادر کنیم.
امروزه حتی اگر تحریم ها از بالا سر ملت ایران برداشته شود قطعا ایرانی ها دیگر به دنبال افزایش صادرات نفت خام خود نخواهند رفت بلکه به دنبال صادرات مواد پالایش شده و تولیدات دیگر خود خواهند رفت.
با توجه به توانمندی صنعتی که روسیه دارد قطعا کم کم روسیه هم به سمت افزایش تولید مواد پالایش شده خود خواهد رفت از نفت گرفته تا اورانیوم و فلز و ... غربی ها هم نخواهند خرید کنند ۱۵۲ کشور دیگر جهان هستند که حاضر خواهند بود خرید کنند.
همچنین باید توجه داشت که امروزه رفتار خصمانه غرب بر علیه ملت روسیه شرایطی ایجاد کرده که محبوبیت آقای پوتین در روسیه به اوج برسد و از سوی دیگر رفتار دوگانه غرب و مجامع بین المللی درباره جریان اوکراین و جریان های دیگر در جهان منجر به آن شده که مردم بسیاری از کشورهای جهان امروزه از روی نفرت از آمریکا و متحدین آمریکا به سمت حمایت از روسیه بروند و طبیعی است تعاملات ملت ها گذشته از حکومت ها با روسیه دو چندان خواهد شد.
در پاسخ سوالی که در ابتدای بحث مطرح کردم باید بگویم ایران مانند ۱۵۱ کشور دیگر جهان قطعا تلاش خواهند کرد از فرصت به وجود آمده نهایت بهره را ببرند و امروزه کشورهایی که با آمریکا در این راستا همراه شده اند هستند که بیشترین ضرر را خواهند کرد.
تذکر نمایندگان مجلس ایران به تیم مذاکره کننده هسته ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2022
تذکر نمایندگان مجلس ایران به تیم مذاکره کننده هسته ای
همانگونه که قبل از تحریم ایران توسط شورای امنیت کشورهای اروپایی سرمایه گذاری های بسیار زیاد و سود آوری در ایران انجام داده بودند و سود های سرشار عایدشان می شد که فقط یک نمونه اش را بخواهم بگویم سود های کلانی است که کمپانی های رنو و پژو فرانسه از بابت مونتاژ و فروش ماشین های خود در ایران می بردند است.
طبق گفته محافل دیپلماتیک خود کشورهای اروپایی فروشی که اینها در ایران داشتند معادل پنج برابر فروشی که اینها در کل دیگر کشورهای منطقه داشتند بود.
همراهی آنها با آمریکایی ها در تحریم ایران فقط منجر شد اینها سودهای کلانی را که از همکاری با ایران به دست می آوردند از دست بدهند.
در واقع می توان گفت یکی از اصلی ترین دلیل هایی که آمریکایی ها بر علیه ایران تحریم وضع کردند و دیگران را وادار کردند به این تحریم ها تحکیم کنند این بود که بقیه از تجارت با ایران سود می بردند ولی به دلیل برخی اشتباهات که سیاستمداران آمریکایی پس از انقلاب و اشغال سفارت آمریکا در تهران انجام داده بودند شرکت های آنها از این منافع بی نصیب بودند، حال جریان درباره روسیه در حال تکرار شدن است.
زرنگ کشورهایی خواهند بود که از فرصت استفاده کنند و احمق آنهایی خواهند بود که دنباله رو آمریکا باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала