ناتو: هنوز شرایط پیوستن اوکراین و گرجستان به ناتو مشخص نشده است

© REUTERS / Laura Hasaniناتو
ناتو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.01.2022
اشتراک
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تصمیم گرفت اوکراین و گرجستان را بپذیرد، اما ضرب الاجلی تعیین نکرد.
به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ دبیرکل این سازمان در مصاحبه ای که روز جمعه در روزنامه "ریپوبلیکا" منتشر شد، بیان کرد: "اوکراین قبلاً درخواست پیوستن به ناتو را اعلام کرده است، و ما تصمیم گرفته‌ایم با حمایت از اصلاحات آن، کمک به مدرن‌سازی نیروهای مسلح مطابق با استانداردهایمان، در این راستا تلاش کنیم. در سال 2008، ما تصمیم گرفتیم که اوکراین و گرجستان عضو [ناتو] شوند، این کار را انجام دادیم."
استولتنبرگ گفت دقیقاً چه زمانی به صورت عملی این کار صورت می گیرد را اعلام ننمود.
به نظر او، اوکراین اکنون از ظرفیت دفاعی بسیار بالاتری نسبت به سال 2014 برخوردار است. دبیرکل همچنین یادآور شد که اصل دفاع جمعی فقط برای کشورهای عضو ناتو اعمال می شود. او یادآور شد: "اما کیف هنوز بخشی از ناتو نیست. تعهد به حفاظت از متحدان فقط برای اعضای ناتو اعمال می شود."
استولتنبرگ همچنین خاطرنشان کرد که تصمیم برای پیوستن به ناتو مربوط به اوکراین و 30 کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است.
ادعا و درخواست وزرای خارجه ناتو از روسیه: تشدید تنش در مرزهای اوکراین را متوقف کنید  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2021
ادعا و درخواست وزرای خارجه ناتو از روسیه: تشدید تنش در مرزهای اوکراین را متوقف کنید
در ژوئن گذشته، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که اوکراین مشتاقانه منتظر ارائه یک برنامه اقدام عضویت در ناتو در سال 2022 است.
از سوی دیگر امروز، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه اظهار داشت، که کسانی که به دنبال عضویت فنلاند و سوئد در ناتو هستند به حاکمیت این کشورها احترام نمی گذارند.

لاوروف گفت: "روسیه در تمام ابعاد به حاکمیت فنلاند و سوئد احترام می گذارد، ما معتقدیم که سیاست بی طرفی این کشورها یکی از مهم ترین کمک ها به معماری مشترک اروپا و تضمین ثبات در قاره اروپا است."

وی افزود: " کسانی که به حاکمیت فنلاند و سوئد احترام نمی گذارند، کسانی هستند که با هر روشی می خواهند آنها را برای الحاق به ناتو تحریک کنند. این موضوع خیلی وقت پیش آغاز شده است. "
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала