گزارش و تحلیل

راز نفوذ در جهان

© REUTERS / POOLراز نفوذ در جهان
راز نفوذ در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.01.2022
اشتراک
تقریبا از هر کسی سوال کنید که چطور اسرائیلیها اینقدر نفوذ در میان کشورهای مختلف دارند همه به لابی های یهودی و یا صهیونیست پشتیبان آنها در آمریکا و یا دیگر کشورها اشاره می کنند.
این سوال مطرح می شود که آیا فقط این لابی ها هستند که کل نفوذ را فراهم می کنند؟ یا اینکه مثلا پول و قدرت اقتصادی یهودی ها است که این لابی ها را تقویت می کند؟ یا مثلا قدرت رسانه ای یهودی های حامی اسرائیل می باشد که این نفوذ را به آنها می دهد؟ یا ...
شاید بتوان گفت همه اینها با هم هستند اما اگر بنا به این باشد که فقط اینها بتوانند برای مجموعه ای قدرت نفوذ ایجاد کنند که خوب بسیاری در جهان هستند که مثلا ثروت و قدرت اقتصادی دارند پس چرا آنها نمی توانند چنین نفوذی داشته باشند؟
به عنوان مثال کشورهای عرب حوزه خلیج فارس.
یکی از ویژگی های برخی از این کشورها که شاید در مواردی مورد تمسخر برخی ایرانی ها باشد اما بنده باور دارم که آنها کار درست را انجام می دهد در این است که آنها متوجه شده اند در بسیاری از موارد مدیریتی تبهر ندارند و به این دلیل از مدیران خارجی استفاده می کنند و امروزه هم چون متوجه شده اند در زمینه لابی گری بین المللی تبهر ندارند تلاش دارند از توانمندی اسرائیلی ها استفاده کنند.
البته بنده بعید می دانم در این یک قلم مورد اسرائیلی ها حاضر باشند به عرب ها کمکی کنند.
عادی سازی رابطه ی امارات و اسرائیل صحنه سازی پوچ آمریکا است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2022
گزارش و تحلیل
آیا اسرائیل می تواند به برجام پایبند نباشد؟
شاید بتوان گفت این جریان تلاش یهودی ها که امروزه خوب به اسرائیل منتقل شده چیزی نیست که همین چند سال پیش و یا یکی دو قرن پیش اتفاق افتاده باشد، اگر به تاریخ نگاهی گذرا بیاندازید می بینید طی چند هزار سال گذشته یهودی ها در هر جایی که بودند تلاش کردند که در پشت پرده سیاست و حکومت تاثیر گذار باشند و حتی به همین دلیل هم در بسیاری از کشورها حاکمان در نهایت از تاثیر و نفوذ آنها بر حکومت خود عاصی شدند و دست به کشتار و یا محدود سازی یهودی ها زدند.
شاید در ذهن مانده ترین و معروف ترین این نوع برخورد ها را بتوان آنچه در اروپا به نام وادار کردن یهودی ها برای زندگی در گیتو ها (محدوده های بسته) و همچنین ماجرای هلوکاست نام برد.
حتی برخی باور دارند که دلیل همراهی بسیاری از سیاست مداران اروپایی با ایده پردازهای صهیونیسم و کوچ دادن یهودی ها به سمت سرزمین های فلسطین به این دلیل بوده که آنها تصور می کردند به این ترتیب اروپا می تواند از شر نفوذ یهودی ها خلاص شوند.
علیرغم همه این مسایل و بحث ها امروزه مشاهده می کنیم که هنوز یهودی ها و بالطبع سازمان های حامی صهیونیسم جهانی و اسرائیل در بسیاری از کشورهای جهان نفوذ بسیار زیادی دارند.
راستی قبل از ادامه مطلب بد نیست به این نکته اشاره کنم و آن اینکه برخی تصور می کنند وقتی درباره صهیونیسم در ایران صحبت می کنیم منظورمان توهین به یک مجموعه است، به یاد دارم زمانی برخی حتی در رسانه های ایران سعی می کردند که صفت صهیونیست بودن را با تلفظ های خیلی غلیظ برای برخی عنوان کنند و تصور می کردند که به این ترتیب در حال فحش دادن سنگین و توهین به آنها هستند، این در حالی است که صهیونیسم یک ایدئولوژی فکری می باشد و آنهایی که طرفدار آن هستند حتی خیلی هم افتخار می کنند که به آنها بگوییم صهیونیست، شاید مثال آقای بایدن که زمانی گفته بود: "آرزو داشتم صهیونیست باشم"، در این باره کاملا مثال واضحی باشد.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2021
واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات
وقتی هم در باره صهیونیسم صحبت می کنم به این دلیل است که برخی ممکن است اسرائیلی باشند یا یهودی باشند اما طرفدار ایدئولوژی صهیونیسم نباشند و یا بر عکس ممکن است برخی صهیونیست باشند اما نه یهودی باشند و نه اسرائیلی.
پس اینجا بسیار مهم است تا بتوانیم میان یهودی بودن و اسرائیلی بودن و صهیونیست بودن افراد تفکیک قایل باشیم.
عموما هم همه صهیونیست ها طرفدار ایجاد اسرائیل از نیل تا فرات می باشند، و لابی های آنها همه این هدف را دنبال می کنند در حالی که برخی یهودی ها باور دارند این رویکرد برای رسیدن به سرزمین موعود رویکرد صحیحی نیست.
به هر صورت می توان گفت بسیاری یهودی ها در طول تاریخ بسیار "زحمت" کشیدند و "فکر" کردند و "نقشه" کشیدند و "برنامه ریزی" کردند تا بعد از 3 هزار سال به این مرحله برسند و اینگونه نیست که تصور کنیم که همه چیز فقط با همان آقای تئودور هرتسل در قرن 19 میلادی شروع شد.
هرتسل فقط آمد و آن ایده ها را جمع آوری کرد و به تلاش های یهودی ها محوریت داد.
به هر حال یهودی ها در طول تاریخ همیشه تلاش داشتند علیرغم اینکه در حاشیه بودند ولی مشاغلی را انتخاب کنند که در همان حاشیه بسیار مؤثر باشد.
مانند بانک داری و امور مالی ، وکالت، طبابت و معماری و...
بسیار معروف است وقتی تب طلا در کالیفرنیا در اوج بود هزاران نفر برای پیدا کردن طلا به کالیفرنیا رفتند اما تنها کسی که در آن زمان ثروتمند شد یک فروشنده لوازم و ابزار بود که به آنها ابزار جستجوی طلا را می فروخت، و او یک یهودی بود و امروزه نتیجه وی بزرگترین شبکه فروشگاهی آمریکا را در اختیار دارند.
علیرغم نفرتی که در طول تاریخ بسیاری از رهبران نسبت به یهودی ها داشتند اما همیشه نیاز داشتند تا از پزشکان زبردست یهودی استفاده کنند تا جان آنها و خانواده هایشان را نجات دهند.
علیرغم اینکه عموما در تاریخ در بسیاری از ارتش ها حضور یهودی ها ممنوع بود ولی وقتی که ارتش ها می خواستند لشکر کشی کنند حکومت ها به قرض کردن پول از بانک های یهودی ها نیاز داشتند و همچنین وقتی که جایی را فتح می کردند یا حکومتی را تشکیل می دادند نیاز داشتند تا حقوق دان های یهودی بیایند و برای آنها مقررات و قوانین تدوین کنند و همچنین معماران یهودی بیایند و برای آنها پل و جاده و کاخ و ... بسازند.
وزارت دفاع آمریکا   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2021
پنتاگون در مورد خبر گفتگو با اسرائیل درباره برگزاری رزمایش‌ مقابله با ایران اظهار نظر نکرد
امروزه بسیاری بر این باور هستند که فراماسون ها (یا همان معماران یا بنا ها یا سنگتراشان آزاد که در اصل یک تشکیلات برادری یهودی بود) حاکمان واقعی بسیاری از حکومت های مقتدر جهان هستند.
اکثر قانون های اساسی بسیاری از کشورهای جهان امروزه توسط قانون دان های یهودی تدوین شده و بسیاری از کشورهای دیگر همان قوانین را برداشته اند و با ایجاد تغییرات اندکی در آنها برای خودشان قانون اساسی تدوین کرده اند.
در حالی که در دوره هایی مخصوصا در اروپا به یهودی ها حتی اجازه تحصیل هم داده نمی شد امروزه مشاهده می کنیم که بسیاری از عالیترین دانشگاه ها و مراکز عملی جهان توسط آنها اداره می شود و دانشجویان و شخصیت های تحصیل کرده بسیاری از کشورهای جهان فارغ التحصیل این دانشگاه ها و مراکز علمی می باشند، و طبیعتا کم و بیش تحت تاثیر آن تفکر ها هستند.
البته ده ها مورد دیگر هم هست که می توان به آن اشاره کرد و متوجه شد که نفوذ اسرائیلی ها که تابع نفوذ یهودی ها و صهیونیست ها به چه شکل می باشد اما همه اینها گرو یک نکته کلیدی است.
از قرن ها پیش یهودی ها آموختند که باید موسسات یا اتاق های فکر و یا مراکز مطالعاتی و پژوهشی ایجاد کنند و برای سرمایه گذاری خود در همه زمینه ها باید به اینها استناد کنند.
شما اگر به عملکرد تشکیلات دینی و مذهبی یهودی ها نگاهی گذرا در طول تاریخ بایندازید می بینید که بسیاری از اینها نتایج همان اتاق های فکر و موسسات مطالعاتی یهودی را همراه با علوم دینی به فرزندان خود منتقل می کردند و تلاش می کردند کاری کنند علیرغم همه محدودیت هایی که برایشان ایجاد شده دین و عمل خود را با شرایط مورد نیاز هدف نهایی و آن بازگشت به سرزمین موعود تطبیق دهند.
اسرائیل در اعتراضات ایران دخالتی ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2021
مقام عالی‌رتبه اسرائیل: در صورت نیاز حتی می‌توانیم فردا به ایران حمله کنیم
امروزه هم مشاهده می کنیم که این موسسات روز به روز بزگتر می شود و صهیونیست ها (چه اسرائیلی چه غیر اسرائیلی) سرمایه گذاری های کلانی روی این موسسات در سرتاسر جهان انجام می دهند و از نتایج مطالعات این موسسات استفاده بهینه می کنند.
چند روز پیش یک مقاله علمی را مطالعه می کردم که تعداد مراکز مطالعاتی کشورهای مختلف منطقه را بررسی می کرد و در آن ذکر شده بود که ایران چیزی حدود 84 مرکز مطالعاتی رسمی دارد و اسرائیل چیزی حدود 79 مرکز مطالعاتی و بالطبع ایران از نظر کمیت در رتبه اول خاورمیانه است و اسرائیل در رتبه دوم.
اما بعد در این مقاله علمی سطح این مراکز مطالعاتی را مقایسه می کرد و نشان می داد که سطح خروجی مراکز مطالعاتی اسرائیل عموما در حد 100 مرکز برتر جهان قرار دارد اما سطح خروجی مراکز مطالعات ایرانی کلا در جدول هزار مرکز برتر جهان هم قرار نداشت.
اینجا بحث درباره مراکز مطالعات علمی نیست، بحث درباره مراکز مطالعات فکری واتاق های فکر است.
حال اگر مساله را از گستره اسرائیل به گستره حامیان اسرائیل هم بخواهیم توسعه دهیم می توانیم در یابیم که شاید سازمان های وابسته به ایدئولوژی فکری صهیونیسم جهانی در سرتاسر جهان چیزی حدود پنج هزار مرکز مطالعاتی و پژوهشی و صدها اتاق فکر ایجاد کرده اند که در زمینه های مختلف به صهیونیست ها ایده فکری برای چگونگی تاثیر گذاری داشته باشند.
باز هم تکرار می کنیم، باید توجه داشته باشید صهیونیسم جهانی یک تشکیلات بسیار وسیع تر از یهودیت و یا اسرائیل به حساب می آید.
خوب شما اگر به سرمایه گذاری هایی که روی این اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی و پژوهشی انجام می شود نگاهی گذرا بیاندازید می بینید که کوچکترین آنها چندین برابر بزرگترین مرکز مطالعاتی ایرانی بودجه دارد.
اگر با جستجویی ساده به خروجی مراکز مطالعاتی ایرانی نگاهی بیاندازید ندرتا بتوانید چیزی از آنها پیدا کنید اما اگر در اینترنت بگردید می بینید ده ها کار مطالعاتی از مراکزی وجود دارد که وابسته به جریان صهیونیسم جهانی می باشند.
برای اینکه اطاله کلام نکنم و خلاصه کنم باید بگویم اصل جریان اقتدار صهیونیسم جهانی و توانمندی اسرائیل در نفوذ در سطح بالا در جهان به این دلیل است که آنها قدم به قدم وابسته به نتایج کارهای اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی و پژوهشی شان هستند و در مواردی حتی برای اینکه بتوانند روی دیگران تاثیر بگذارند این پژوهش ها را برای آنها انجام می دهند تا آنها را مجاب کنند طبق خط و مشی فکری که آنها می خواهند پیش بروند.
امیر سرتیپ محمدحسین دادرس، جانشین فرمانده کل ارتش ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2022
جانشین فرمانده کل ارتش ایران از ناتوانی اسرائیل در مقابله با ایران سخن گفت
کلید ماجرا در این است که اینها متوجه شده اند یک نفر هر چه قدر هم توانمندی داشته باشد نمی تواند در همه زمینه ها بهترین تصمیم را بگیرد و باید جمع فکر کند و فرد تصمیم را اجرا کند.
جمع هم نباید محدود به یک جمع بسته یا وابسته به شخص باشد چرا که این جمع بسته هم فقط در حد خود در یک دوره زمانی می تواند فکر تولید کند و بعد همه خروجی اش پایان می یابد یا اینکه برای رضایت یک شخص ممکن است از بسیاری واقعیت ها چشم پوشی کنند.
فرقی نمی کند کدام شخص در اسرائیل در راس باشد، عملکرد وی بر اساس آنچه این مراکز تعیین می کنند است.
همین رویکرد به دیگر کشورهای جهان نیز تسری پیدا کرده و همین موسسات مطالعاتی و اتاق های فکر هستند که برای رهبران و سران کشورهای مختلف فکر می کنند و حتی تصمیم می گیرند و مقامات این کشورها به آن عمل می کنند.
اگر ما می خواهیم هم مشکلات داخلی و مشکلات خارجی خودمان را حل کنیم باید به تشکیل اتاق های فکر و موسسات مطالعاتی ارزشمند و کارا اهمیت بدهیم و روی آنها سرمایه گذاری کنیم و از نتایج کارهای آنها بهره ببریم.
امروزه حتی شرکت های بزرگ جهانی وابسته به اتاق فکر هایشان هستند و این اتاق فکر ها ایده ایجاد می کنند و این شرکت ها ایده ها را اجرا می کنند و درآمدشان از همین ایده پردازی ها صدها برابر کشورها است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала