گزارش و تحلیل

آیا اسرائیل می تواند به برجام پایبند نباشد؟

© Sputnik / Eugene Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر عادی سازی رابطه ی امارات و اسرائیل صحنه سازی پوچ آمریکا است
عادی سازی رابطه ی امارات و اسرائیل صحنه سازی پوچ آمریکا است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2022
اشتراک
این روزها به صورت مکرر از مقامات اسرائیلی می شنویم که آنها به برجام و هر توافق دیگری که در وین شود پایبند نخواهند بود و برنامه خود برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران و نابودی آنها را دارند.
اسپوتنیک - اگر صرفا به توافق هسته ای به عنوان توافقی میان ایران و 1+5 بنگریم، بله این صحبت مقامات اسرائیلی صحیح است چون آنها طرفی در این توافق نمی باشند.
ولی اگر توجه داشته باشیم که پشتوانه برجام یک قطعنامه شورای امنیت به شماره 2231 است باید بگوییم آنوقت آنها ملزم به پایبندی به آن می باشند.
مگر اینکه خود را جزو جامعه جهانی و کشورهای عضو سازمان ملل ندانند و فراتر از قوانین بین المللی رفتار کنند و به کشور مستقلی که عضو سازمان ملل است حمله کنند.
رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل: برجام برای اسرائیل بهتر از عدم توافق است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.01.2022
رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل: برجام برای اسرائیل بهتر از عدم توافق است
که البته آنها مرارا و تکرارا این کار را کرده اند و نشان داده اند که خود را عضوی از جامعه جهانی نمی دانند و مقررات بین المللی را فقط زمانی قبول دارند که به نفع آنها باشد وگرنه ده ها بار از قوانین بین المللی تخطی کرده اند و مقررات سازمان ملل و مصوبات شورای امنیت را زیر پا گذاشته اند.
البته این جسارت را هم مدیون حمایت های آمریکا از آنها می باشند وگرنه طبق قوانین و مقررات بین المللی باید برای ده ها اقدام خود ذیل فصل 7 منشور ملل متحد به عنوان کشوری که امنیت و صلح بین المللی را به خطر می اندازد قرار می گرفتند.
چرا که همین سخنان مقامات ارشد اسرائیلی کافی است تا شورای امنیت متوجه شود اسرائیل شرایط
فصل 7 منشور ملل متحد یعنی "وجود هرگونه تهدیدی برای صلح، نقض صلح یا اقدام تجاوزگرانه" را چندین بار فراهم کرده و اگر به اقدامات خود ادامه دهد حتی اگر رسما این شورا اقدام نکند دیگر اعضای سازمان ملل میتوانند خود بر علیه اسرائیل اقدام کنند.
اگر ایران مستقیم امروزه به اسرائیل حمله کند طبق قوانین بین المللی محکوم می باشد، چرا که چه ایران بپذیرد و چه نپذیرد اسرائیل فعلا عضو سازمان ملل است، اما همان قوانین که برای ایران محدودیت ایران می کند برای ایران حق و حقوقی هم قایل هستند و آن این می باشد که در صورتی که مورد حمله اسرائیل قرار گیرد حق واکنش دارد و می تواند با هرچه در توان دارد به اسرائیل حمله کند.
مذاکره آمریکا با اسرائیل در صورت شکست مذاکرات برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2021
مذاکره آمریکا با اسرائیل در صورت شکست مذاکرات برجام
البته به نظر نمی رسد خیلی برای اسرائیلی ها خوش بیاید که ایران بهانه ای داشته باشد تا ذره ای از قدرت خود را استفاده کند، و به همین دلیل آنها بیشتر به دنبال تحریک ایران برای به قول معروف از کوره در رفتن هستند.
حال جالب تر اینکه ایرانی ها با خونسردی تمام در حال بافتن فرش خود در منطقه می باشند و ذره ای ارزش برای گفته های اسرائیلی ها قایل نیستند.
منظور این نیست که به این سخنان بی توجه هستند، منظور این است که آنها برنامه خود را دارند و هیچ سخنی نمی تواند آنها را از مسیر و نقشه خود منحرف کند.
علیرغم اینکه آمریکایی ها به سفارش لابی های حامی اسرائیل در آمریکا به منطقه خاورمیانه لشکر کشی کردند و افغانستان و عراق را اشغال کردند تا در نهایت سراغ ایران بروند اما مشاهده می کنیم بر عکس امروز نفوذ ایران در منطقه گسترش چند برابری پیدا کرده و از افغانستان گرفته تا دریای مدیترانه تا دریای سرخ و دریای عرب همه پرونده ها به ایران گره خورده و علیرغم همه تهدید ها و تحریم های آمریکا و شورای امنیت و کشورهای اروپایی این ایران است که حرف اول را می زند و روز به روز موضع اسرائیل در قبال ایران ضعیف تر و ضعیف تر می شود.
چه توافقی در وین برقرار گردد چه توافقی بر قرار نگردد بحث اسرائیل برای ایرانی ها بحث جدایی است و در مباحث مربوطه در وین ایرانی ها حسابی برای تهدید های اسرائیل قایل نیستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала