گزارش و تحلیل

چه سلاحی "ورق برنده" زرادخانه روسیه است؟

© Photo / The Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر چه سلاحی "ورق برنده" زرادخانه روسیه است؟
چه سلاحی ورق برنده زرادخانه روسیه است؟    - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه با موفقیت سلاح هایپرسونیک را توسعه می دهد.

اسپوتنیک - رسانه چینی شین هوآ می نویسد: موشک زیرکن  آنقدر سریع است که آمریکا و متحدینش به سادگی وقت ندارند که آن را رهگیری کنند. براساس گزارش رسانه های روسی، ناوچه "دریاسالار گورشکوف" اخیراً با موفقیت آزمایش های موشک هایپرسونیک زیرکن را انجام داد. این آزمایش ها   خصوصیات تاکتیکی - فنی بی نظیر موشک از نظر برد ، دقت ضربه و سرعت پرواز را تأیید کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان رژه دریایی در سن پترزبورگ، اعلام کرد که ناوگان روسیه در چند سال آینده مجهز به موشک های پیشرفته زیرکن خواهد شد.

پرتاب موفق موشک هایپرسونیک زیرکن  روسیه - اسپوتنیک ایران
پرتاب موفق موشک هایپرسونیک زیرکن روسیه

سرعت مهمترین عاملی است که باعث پیروزی در جنگ دوران معاصر می شود. طول بدن موشک هایپرسونیک زیرکن از 8 تا 11 متر، وزن کلاهک از 300 تا 400 کیلوگرم است، سرعت پرواز به 9 ماخ  می رسد، برد پرواز می تواند از هزار کیلومتر فراتر برود و حداکثر ارتفاع پرواز بیش از 30 کیلومتر است. سرعت پرواز معادل 9  ماخ این موشک را در ردیف تسلیحات پیشرفته جهان قرار می دهد.

موشک زیرکن از قدرت بسیار بالا برخوردار است و می تواند هنگام دستیابی به هدف مانور دهد و از این طریق به طور مؤثر از سیستم های دفاع موشکی دشمن فرار کند. علاوه بر این، زیرکن دارای عناصر فناوری قدرتمند رادارگریزی است، و سپر رادارگریزی پلاسمایی در قسمت خارجی بدنه می تواند امواج راداری را جذب و خنثی کند. سرعت فوق العاده بالای پرواز همراه با توانایی قدرتمند عبور از سامانه های پدافند هوایی دشمن و کم مرئی بودن، باعث می شود زیرکن "ورق برنده" تسلیحات روسیه نامیده شود.

سلاح هایپرسونیک روسیه و چین؛ درد‌سر جدید برای آمریکا  - اسپوتنیک ایران
سلاح هایپرسونیک روسیه و چین؛ درد‌سر جدید برای آمریکا

روسیه از سال 2011 شروع به تولید موشک های هایپرسونیک زیرکن کرد. در آن از دستگاه پرتاب عمودی روسی   ZS-14 استفاده می شود که به طور قابل توجهی باعث صرفه جویی در وقت و هزینه برای نصب و بهره برداری می شود. دو رزمناو هسته ای سنگین، که حامل  موشک های زیرکن خواهند بود در حال تعمیر و به روزسازی قرار دارند. انتظار می رود یکی از آنها در سال 2021 یا 2022 به روز شود. در همین زمان، روسیه به طور فعال موشک های سبک زیرکن را برای پرتاب از پلتفورم های هوایی توسعه می کند.

هدف اصلی موشک زیرکون - از بین بردن گروه های حمله کننده ناوهای هواپیمابر آمریکا است. به دلیل سرعت بسیار بالا و برد پرواز نسبتاً کوتاه، میانگین زمان شناسایی و رهگیری موشک توسط دشمن می تواند کمتر از پنج دقیقه باشد. سیستم های دریایی موجود ایالات متحده و متحدین آن نمی توانند در چنین مدت کوتاهی پاسخ دهند. حتی اگر بتوانند زیرکن را رهگیر کرده و از بین ببرند، لاشه های موشک به اندازه کافی به کشتی سقوط کرده و خسارات گسترده ای به آنها ببار می آورند.

موشک های زیرکن همچنین می توانند اهداف زمینی مانند مراکز فرماندهی و تاسیسات دفاع موشکی را تخریب کنند. زیردریایی حامل "زیرکن" می تواند صدها کیلومتر از ساحل  هدف را نابود کند.  بسیاری از واحد های مهم ایالات متحده در این محدوده قرار دارند. این موشک ها حتی می توانند به اهداف زیرزمینی حمله کنند.

توضیح پنتاگون در مورد برتری روسیه در تسلیحات هایپرسونیک - اسپوتنیک ایران
توضیح پنتاگون در مورد برتری روسیه در تسلیحات هایپرسونیک

تمایل روسیه به توسعه سریع سلاح های هایپرسونیک انگیزه های زیادی دارد. سیستم دفاع موشکی جهانشمول آمریکا تهدید موشک های بالستیک را برای قاره آمریکا و متحدانش به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. توانایی های حمله آمریكا هر روز دارد افزایش می یابد و این مسئله امنیت سایر كشورهای جهان را کاهش می دهد. از زمان خروج آمریكا از پیمان محدودیت سامانه های موشك های ضد بالستیک در سال 2001 ، روسیه بطور جدی سیستم های پیشرفته تسلیحاتی هایپرسونیك را توسعه داده تا یک کشور پیشتاز در زمینه پیشرفته شود. روسیه درصدد است از سیستم دفاع موشکی جهانشمول آمریکا عبور کند و مزایای نامتقارن را بدست آورد. این امر آمریكا را مجبور كرد تا برای نوسازی سیستم دفاع موشکی و توسعه انواعی از سلاح های مربوط به فناوری هایپرسونریك، نیرو و بودجه بیشتری تخصیص دهد. با این وجود، روسیه در حال حاضر جایگاه پیشرو در جهان در زمینه توسعه سلاح های هایپرسونیک و فناوری های مرتبط دارد. پس از اولین مرحله استقرار موشک های هایپرسونیک "کینژال" و "آوانگارد" ، موشک زیرکون نیز در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد و توانایی جنگی ارتش روسیه به سطح جدیدی خواهد رسید. به زودی - در فوریه 2021 - موعد اعتبار تنها معاهده کنترل تسلیحات باقیمانده بین ایالات متحده و روسیه، استارت -3  منقضی می شود. با نزدیک شدن این تاریخ، این سؤال پیش می آید که آیا آمریکا و روسیه در مورد محدودیت های واضح در تولید سلاح های هایپرسونیک توافق خواهند کرد و مسابقه تسلیحاتی چه شکلی خواهد داشت؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала