گزارش و تحلیل

رسانه‌ها: حمله سایبری منتسب به ایران به سیستم آبرسانی اسرائیل

© REUTERS / Kacper Pempel/Files رسانه‌ها: حمله سایبری منتسب به ایران به سیستم آبرسانی اسرائیل
رسانه‌ها: حمله سایبری منتسب به ایران به سیستم آبرسانی اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه های بین المللی از حمله سایبری ایران علیه سیستم آبرسانی اسرائیل در اوایل ماه آوریل خبر می دهند.

به گزارش اسپوتنیک، رسانه های بین المللی از حمله سایبری ایران علیه سیستم آبرسانی اسرائیل در اوایل آوریل خبر می دهند.

 روزنامه فایننشال تایمز می‌نویسید: کارگران یک ایستگاه آب شهری در مرکز اسرائیل متوجه هشدار در سیستم های رایانه ای خود شدند. در ابتدا، همه چیز به بی خطر به نظر می رسید - چندین پمپ از کار افتادند و چنین خرابی هایی به صورت دوره ای اتفاق می افتد.

طبق گزارش روزنامه فایننشال تایمز، هدف از این حمله افزایش سطح کلر در سیستم آبرسانی اسرائیل بود.

  بر اساس اعلام چهار مقام اسرائیلی و یک منبع غربی، کدهای ایرانی به منظور مخفی کردن منبع آن از طریق سرورهایی در ایالات متحده و اروپا ارسال شد و در پایان هکرها به سیستم کنترل ایستگاه آبرسانی دسترسی پیدا کردند.

 یک منبع غربی می گوید: "این حمله پیچیده تر و سازمان یافته تر از آن چیزی بود که اسرائیلی ها فکر می کردند."

اسرائیل خود را برای حمله سایبری ایران آماده می کند - اسپوتنیک ایران
اسرائیل خود را برای حمله سایبری ایران آماده می کند

در همین راستا، خبرگزاری اسپوتنیک با سجاد عابدی، کارشناس ارشد مسائل امنیتی گفتگویی انجام داده که در ادامه مرور می‌کنیم.

به نظر شما آیا این اتفاق می تواند رخ داده باشد، آیا ایران واقعاً چنین امکانی را دارد یا این فقط اتهامات اسرائیل برای تخریب تصویر ایران در صحنه جهانی است؟

در مورد این پرسش، ادعایی از سوی وب سایت واشنگتن پست در روزهای 24 و 25 آوریل گذشته منتشرشده بود مبنی براینکه این اتفاق از طریق نفوذ در سرورهای آمریکایی رخ داده است. که البته منابع اطلاعاتی غربی مدعی این این حمله سایبری به شبکه آبرسانی اسرائیل شده بودند. اینطور که آنها تفسیر کردند، ماجرا از این قرار بوده که هکرها بدنبال کنترل کامپیوترهای تصفیه آب و فاضلاب برای دو منطقه روستایی اسرائیل بوده‌اند.

در این عملیات سایبری هم دست کم به دو مکان از شبکه‌های آبرسانی در شمال و جنوب اسرائیل حمله صورت گرفته اما این حملاتی که صورت گرفته، کشف یا خنثی نشده است. از طرفی ادعای کشف و خنثی سازی این عملیات در حالی است که در دو هفته پیش وبسایت روزنامه یدیعوت اخرونوت اسرائیل در خبری مدعی اخلال دوروزه در شبکه سراسری آبرسانی و فاضلاب اسرائیل شده بود که  مربوط میشد به بخش تاسیسات آب‌ شیرین‌ کن اسرائیل در شهر ساحلی حدرا.

هجمه رسانه‌ای در این موضوع به قدری زیاد بوده که حتی شبکه رسانه‌ای فاکس نیوز هم پنجشنبه پیش در خبری مدعی شده بود که عنوان شد که هکرهای وابسته به ایران (رسما اعلام نشد که ارتش سایبری ایران) برای نفوذ و هک شبکه آبرسانی اسرائیل از سرورهای آمریکایی استفاده کردند.

حمله سایبری - اسپوتنیک ایران
اسرائیل در حمله سایبری به بندر شهید رجایی دست داشته است

بدنبال آن گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر این که این حملات اختلالاتی بوجود آورده ازجمله اینکه رمز کامپیوترها و تنظیمات سیستم شبکه آبرسانی را تغییر داده بود.

از طرفی یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ با اشاره به گزارش واشنگتن پست اعلام کرده بود که حملات سایبری که عمدا به زیرساختهای مهم آسیب می‌رسانند نباید مورد چشم چوشی قراربگیرند.

از طرف مقامات کاخ سفید و آژانس امنیت ملی آمریکا از هرگونه اظهار نظر در مورد این حمله سایبری که به هرحال واشنگتن پست آن را منتسب به جمهوری اسلامی کرده بود، خودداری کردند. همچنین جالب اینجاست که سخنگوهای دولت و ارتش اسرائیل نیز از تایید و یا تکذیب این مسئله خودداری کردند  و هیچگونه واکنشی را نسبت به این مسئله نشان ندادند که خود قابل تامل و حائز اهمیت می‌باشد.

اما آقای علیرضا میریوسفی، سخنگوی دفتر ایران در سازمان ملل نسبت به تمامی این موارد در مورد مقاله واشنگتن پست واکنش نشان داده و اعلام کرده که دولت ایران وارد جنگ سایبری نمی‌شود.

خب من فکر می‌کنم اینجا ما یک پارادکسی را داریم، به نظر می‌آید به نوعی جواب استاکس‌نت در سال 2010 را دادیم و خواستیم بعد از ماجرای گلوبال هاوک و مسائل اینچنینی که بوجود آمده بود، قدرت سایبری خود را در منطقه به نمایش بگذاریم، نه تنها درمنطقه که به دنیا به نوعی این موضوع را نشان بدهیم که ما در حوزه سایبری هم به شدت فعال هستیم ، بالاخص در حوزه فنی کارهای خودمان را پیش می‌یریم. اما از طرف دیگر این حمله سایبری از نظر من هماهنگ بوده اما پیچیده نبوده که بخواهیم آن را یک عملیات پیچیده سایبری نشان دهیم، چرا که ماهیت حملات پیچیده سایبری کاملا مشخص است. میتوانم مثال بیاورم مانند موضوع دوکو، فلیم یا استاکس‌نت که به هر حال مشهورترین آنها استاکس نت در سال 2010 بود که PLC های هسته‌ای ما را تحت تاثیر خودش قرار داده اتفاقات و هزینه‌هایی که بوجود آورده بود.

حسن روحانی - اسپوتنیک ایران
روحانی: قانون «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت» ابلاغ شد

با توجه به سیاست اعلام شده توسط رهبر ایران: مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی به هر قیمتی که از سوی مجلس هم به صورت قانون درآمده، آیا می‌توان چنین حملاتی را در راستای عملی شدن این سیاست‌ها دانست؟

حملات سایبری که چه از داخل ایران و چه منتسب به ایران انجام شده به گفته کاربران، زمان ورود به بسیاری از سایت‌های اسرائیلی، ابتدا پیامی با مضمون "برای شما یک غافلگیری تدارک دیدیم" را مشاهده می‌کنند و بعد از کلیک کردن بر روی لینک از کاربر خواسته می‌شود که اجازه دسترسی به دوربین را بدهند و بعد از آن هم ویدئویی که بر روی آن ساعت شمارش معکوس از بین رفتن اسرائیل هست ظاهر می‌شود.

بله ما می‌توانیم این حملات را در راستای سیاست‌هایی که از طرف مجلس تصویب شده در نظر بگیریم، از طرفی هم به زعم تمامی این حملات، از نظر بنده این تنها ابتدای یک جنگ شبه واضح سایبری بین تل آویو و تهران هست که هنوز ماهیت و ساختار اصلی آن شکل نگرفته است، از طرفی هم همانطور که در سوال اول پاسخ دادم، این جنگ را می‌توانیم اعتراف کنیم اسرائیل با بحث انتقال ویروس استاکس نت به کامپیوترهای مراکز هسته‌ای ایران آغاز کرده و به هر حال الان 10 سال هست که از این ماجرا می‌گذرد و با توجه به سیاست‌هایی که در داخل ایران ساری و جاری هست، پاسخ دادن به این حملات در راستای همان سیاست‌ها به عنوان یک هدف تلقی می‌شود که نمونه‌هایی از آن را در دو هفته پیش دیدیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала