گزارش و تحلیل

لاریجانی فضای سیاسی دشمنان ایران در لبنان را به هم می ریزد

CC BY-SA 4.0 / IRNA / لاریجانی فضای سیاسی دشمنان ایران در لبنان را به هم می ریزد
لاریجانی فضای سیاسی دشمنان ایران در لبنان را به هم می ریزد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفر رئیس مجلس ایران، علی لاریجانی به لبنان واکنش های را در میان مخالفین ایران در این کشور به دنبال داشته است.

سفر آقای علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به لبنان منجر به واکنش های عجیب و غریب میان مخالفین ایران در این کشور گشته.

آقای علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در آخرین سفر کاری خود قبل از انتخابات مجلس ترجیح داد دعوت آقای نبیه بری رئیس مجلس لبنان برای دیدار از این کشور را اجابت کند و به لبنان سفر کند، سفری که در روابط همه کشورها متداول و متعارف است و آقای نبیه بری چندین بار طی سالهای اخیر به مناسبت های مختلف به ایران سفر کرده بودند.

همه دیدار های آقای لاریجانی در لبنان به جز دیدار وی با سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله، با مقامات رسمی این کشور بوده و هیچ دیداری خارج از چهار‌چوب روابط سیاسی فیما بین دو کشور وجود نداشت، البته باید توجه داشت که سید حسن نصرالله رهبر سیاسی جناح اکثریت حاکم بر پارلمان لبنان نیز به حساب می آید.

دیدار سیدحسن نصرالله و النخاله با لاریجانی در بیروت - اسپوتنیک ایران
دیدار سیدحسن نصرالله و النخاله با لاریجانی در بیروت

به هر صورت مشاهده می کنیم که رسانه های وابسته به آمریکا و اسرائیل و عربستان سعودی بسیار از این سفر خشمگین می باشند و واکنش های عجیب و غریب به این سفر نشان داده اند.

آنها مخصوصا در مورد اینکه آقای لاریجانی پیشنهاد کمک های اقتصادی ایران به لبنان را داده بسیار خشمگین هستند.

قبل از این ماجرا مخالفین ایران در لبنان معترض بودند که چرا ایران به گروه های غیر رسمی در لبنان کمک می کند، حال که ایران می خواهد رسما با دولت لبنان همکاری داشته باشد و آن را از شرایط بغرنج اقتصادی نجات دهد باز هم آنها بهانه می آورند که چرا ایران می خواهد به لبنان کمک کند.

درست است ایرانی ها در شرایط بسیار سخت اقتصادی به سر می برند اما هنوز به جایی نرسیده اند که توان کمک به دوستان خود را نداشته باشند.

همچنین قرار نیست همه این کمک ها نقدی باشد.

می توان گفت دلیل اصلی ناراحتی اینها هم همین نکته است.

لاریجانی: آماده همکاری با دولت دیاب هستیم - اسپوتنیک ایران
لاریجانی: آماده همکاری با دولت دیاب هستیم

اینکه آیا ایران تصمیم دارد ارتش لبنان را به تسلیحاتی مجهز کند که معادله قدرت در مقابل اسراییل به هم بخورد یا نه.

اسرائیلی ها برای آنکه از گزند موشک های ضد هوایی ارتش سوریه و متحدین اش مصون بمانند از فراز لبنان و یا جولان اشغالی اهداف خود در سوریه و مواضع همپیمانان ارتش سوریه را بمباران می کنند و بدیهی است در صورتی که ارتش لبنان توانایی مقابله با هواپیماهای اسرائیلی در فضای خود را داشته باشد همه این معادلات به هم می ریزد.

سال گذشته آقای میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در صدد توافق با روسیه برای تامین تجهیزات مورد نیاز ارتش لبنان بود که آمریکایی ها به سرعت وارد عمل شدند و جلوی این ماجرا را گرفتند، در واقع آنها می خواهند احتکار کنترل ارتش لبنان دست خودشان بماند و این ارتش هیچ تسلیحاتی برای دفاع از لبنان نداشته باشد.

Президент Ливана Мишель Аун - اسپوتنیک ایران
برنامه سفر میشل عون به تهران و دمشق

حتی بسیاری باور دارند ماجرای تظاهرات و اعتراضات مردمی که توسط سفارت آمریکا در لبنان هدایت می شد هم به این دلیل بود که آمریکایی ها می خواستند یک آلتیماتوم به رئیس جمهوری لبنان بدهند که اگر به سمت روسیه برود کل کشور را به هم خواهند ریخت.

امروزه بر کسی پوشیده نیست که اصلی ترین دلیل ایجاد اغتشاشات در عراق و سرنگونی آقای عادل عبد‌‌‌‌ المهدی به این دلیل بود که وی علیرغم تهدید های مکرر آمریکایی ها به سمت و سوی توافق خرید تسلیحات نظامی از روسیه و همچنین همکاری اقتصادی با چین روی آورده بود.

چند سال پیش آقای علی اکبر ولایتی مشاور بین الملل رهبری از لبنان دیدار کردند و با آقای سعد الحریری نخست وزیر لبنان دیداری کوتاه داشتند، همین دیدار یکی از دلایلی بود که سعودی ها نخست وزیر لبنان را دو ماه زندانی کردند و وی را وادار کردند تا استعفایش را اعلام کند.

حال باید نشست و دید پس از این دیدار آقای لاریجانی از بیروت واکنش دشمنان ایران در این کشور چه خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала