گزارش و تحلیل

آمریکا جنگ غیرمستقیم را اعلام کرد

© Photo / Sputnik Türkiye / Hikmet Durgunآمریکا جنگ غیرمستقیم را اعلام کرد
آمریکا جنگ غیرمستقیم را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تکرار حملات پهپادها با هدایت آمریکا علیه پایگاههای نظامی روسیه در سوریه، یک نوع اعلام جنگ غیرمستقیم است که می‌تواند پیآمدهای بسیار خطرناکی در پی داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک، امروز الکساندر فومین معاون وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در یکی حملات گسترده پهپادها به پایگاه هوایی حمیمیم روسیه، هدایت آنها از هواپیمای شناسایی آمریکا صورت می‌گرفت.

 او گفت:"در یکی از این حملات، 13 پهپاد متعلق به تروریست ها بطور همزمان اعزام شده بودند. آنها با نظم رزمی متحد و به صورت یک تیم یکپارچه حرکت می‌کردند و در آن زمان هواپیمای شناسایی آمریکایی "پوسیدون 8" طی هشت ساعت بر روی دریای مدیترانه، همزمان با این پهپادهای تروریست ها در حال حرکت بودند".

افشای نقش آمریکا در حمله پهپادها به پایگاه روسیه در سوریه - اسپوتنیک ایران
افشای نقش آمریکا در حمله پهپادها به پایگاه روسیه در سوریه

وی گفت که هدایت دستی پهپادها توسط هواپیمای آمریکایی "پوسیدون 8" مجهز به تجیزات معاصر صورت می‌گرفت. پهپادها پس از روبرو شدن به پایگاه روسی، قصد عقب نشینی داشتند تا دستورات جدید را دریافت کنند ولی منهدم شدند".

شایان ذکر است، تروریست‌ها در سوریه فعالانه از پهپادها از جمله برای حمله به حمیمیم استفاده می‌کنند و فقط در ماه اوت سامانه های دفاع هوایی این پایگاه 47 پهپاد را سرنگون کردند.

دکتر حسین رویوران کارشناس خاور میانه و علوم سیاسی در کشورهای عربی، استاد دانشگاه تهران به اسپوتنیک گفت که حضور آمریکا در شرق فرات یک حضور اشغالگرانه است به دلیل اینکه آمریکا حاکمیت یک کشور و مقررات بین‌المللی را نقض کرده است.

وی اضافه کرد: "این رفتار جدید آمریکا یعنی هدایت پهپادها بر مواضع نیروهای روسی در پایگاه حمیمیم که در این اواخر زیاد تکرار شده است، نشانه رفتار تهدیدآمیز آمریکا می باشد. این رفتار متاسفانه می‌تواند تنش را ایجاد بکند و منجر به جنگ شود. این یک رفتار ماجراجویانه است و می‌توان گفت که آمریکا با اتش بازی می‌کند.

هشدار روسیه نسبت به پیامدهای حمله احتمالی آمریکا به سوریه - اسپوتنیک ایران
هشدار روسیه نسبت به پیامدهای حمله احتمالی آمریکا به سوریه

آقای رویوران معتقد است که دولت روسیه قطعا از خودش دفاع می‌کند و به هیچ پهپادی اجازه نمی‌دهد به پایگاه حمیمیم نزدیک بشود.

او افزود: "تکرار این مسئله یک نوع اعلام جنگ غیرمستقیم است که می‌تواند پیآمدهای بسیار خطرناکی در پی داشته باشد".

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر سیاسی و رسانه ای ارشد و کارشناس مسایل خاور میانه و جهان عرب، سردبیر پیشین خبرگزبری مهر نیوز به اسپوتنیک گفت که آمریکا بر خلاف قوانین بین‌المللی بدون مجوز دولت سوریه در این کشور پایگاهی ایجاد کرده که هدف آن مقابله با روسیه و ایران و سوریه و انجام عملیات تحرک‌امیز است:

چرخش توپ سوریه در زمین بازی روسیه، ایران، ترکیه و آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرخش توپ سوریه در زمین بازی روسیه، ایران، ترکیه و آمریکا

"آمریکا اخیرا با احداث یک پایگاه زمینی در شرق فرات و بطور مشخص در منطقه ابوکمال سوریه در دیر‌الزور ،با هدف انجام عملیات تحریکآمیز جاسوسی علیه پایگاههای رویسه در تارتوس و حمیمیم حضور دارد. آمریکا با این تحرکات، شرایطی را فراهم می‌کند که روسیه و ایران خاک سوریه‌را ترک کنند. اکنون آمریکا با داشتن دو هزار تفنگدار دریایی در منطقه ابوکمال به آموزش گروهک تروریستی داعش مشغول است. اقدام اخیر هواپیمای جاسوسی آمریکا در مناطق تحت نفوذ روسیه، یک اقدام تحریک‌آمیز علیه روسیه و ایران و سوریه تلقی می‌شود".

به نظر این کارشناس ادامه عملیات تحریک‌آمیز آمریکا موجب این خواهد شد که روسیه و ایران به تحرکات ایالات متحده واکنش نشان خواهند داد:

"روسیه، ایران و سوریه باید در این خصوص مشترکا" پاسخ مناسبی به آمریکا و همچنین گروهک داعش از خود نشان بدهند".

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала