گزارش و تحلیل

چرخش توپ سوریه در زمین بازی روسیه، ایران، ترکیه و آمریکا

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر چرخش توپ سوریه در زمین بازی روسیه، ایران، ترکیه و آمریکا
چرخش توپ سوریه در زمین بازی روسیه، ایران، ترکیه و آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، سران روسیه، ایران و ترکیه با انجام مذاکرات در باره پایان جنگ در سوریه نفوذ خود را در منطقه افزایش داده و دیپلماسی آمریکا در این حوزه حساس را به عقب کشاندند.

سه رئیس جمهور — رجب طیب اردوغان، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین — در پایتخت ترکیه آنکارا ملاقات کردند، جایی که آنها متعهد به همکاری در بازسازی سوریه و کمکرسانی به آن شدند. آنها همچنین وعده داده اند که از "تمامیت ارضی" این کشور محافظت کنند، اگر چه نیروهای آنها در آن حضور دارند. رهبران از جامعه جهانی خواستند میزان کمک به سوریه را افزایش دهند و علیه برنامه های "جدایی طلبان" در این کشور اعتراض کردند.

رجب طیب اردوغان در کنفرانس خبری پایانی این همایش گفت: "آینده سوریه و منطقه ما ممکن نیست به یک دسته از تروریست ها داده شود". هم نیروهای ترکیه و شبه نظامیان کرد، که به عقیده آنکارا، با جدایی طلبان کرد در ترکیه مرتبط هستند با "دولت اسلامی"(ممنوع شده در روسیه) می جنگند.

وی افزود: "بدون برقراری صلح در سوریه، هیچ گونه صلحی در ترکیه وجود ندارد. ما راه دشواری در پیش  داریم".

اما این جلسه در محیط تنش های رو به رشد بین سه کشور و ایالات متحده، که نیروهای آنها در سوریه حضور دارند، برگزار شد. این دومین نشست اردوغان، پوتین و روحانی طی چند ماه گذشته در مورد درگیری ها در سوریه است. این دیدار نشان داد که این اختلافات تا چه اندازه بیشتر شده و قدرت و نفوذ آمریکا در این منطقه تضعیف شده است.

روز چهارشنبه یک مقام بلندپایه آمریکا گفت که ترامپ به فرماندهی نظامی دستور داد برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه آماده شود.  رئیس جمهور هنوز تاریخ این اقدام را مشخص نکرده است، اما تاکید نمود که نیروهای آمریکایی می توانند به آموزش نیروهای محلی مناطقی که از لوث "دولت اسلامی" آزاد شده اند، بپردازند.

اگر نیروهای ایالات متحده سوریه را ترک کنند، در آن کشور بخش هایی خالی از قدرت بوجود خواهند آمد. پس از درگیری هفت ساله، مبارزه به خاطر نفود در بخش های سوریه بالا خواهد رفت که بدون این هم خیلی شدید است.

این امر همچنین به ایران و روسیه، که مخالف ایالات متحده و حامی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هستند، با قدرت فزاینده بر جنگ داخلی تاثیر گذاشته و نیروی جدیدی را خواهد بخشید.

این درگیری در سال 2011 به عنوان قیام صلح آمیز آغاز شد، اما به سرعت به مقاومت مسلحانه تبدیل شد. در طول این سال ها، تقریبا نیم میلیون نفر از سوری ها کشته شدند و بیش از 11 میلیون نفر به اجبار با ترک خانه خود آواره شدند. و کشور در این هنگام تبدیل به ترکیبی از اقلیت های مذهبی، که تحت کنترل ستیزه جویان مسلح هستند که پیوست های سیاسی دائمی ندارند بدل شد.

در شمال و شرق سوریه، مناطق مختلف توسط شورشیان ترکیه مرتبط با القاعده (ممنوع شده در روسیه) و  ستیزه جویان و جدایی طلبان کرد که از سوی ایالات متحده کمک دریافت می کنند کنترل می شود. در استان های دیگر، نیروهای ایرانی، نیروهای دولتی سوریه و مزدوران روسیه کنترل دارند.

جالبترین چیز- تیره شدن روابط میان ترکیه و ایالات متحده است. ترکیه و آمریکا هر دو عضو پیمان ناتو هستند و اخیرا سعی در عادی سازی این وضعیت دارند.

ترکیه ایالات متحده را برای همکاری با کردها در سوریه متهم می کند که به عنوان "نیروهای دفاع از خود" معروف است. ایالات متحده مخالف تهدیدات ترکیه برای حمله به  منبج واقع در شمال  سوریه است که آمریکایی ها و کردها شبه نظامیان "دولت اسلامی" را از آنجا بیرون راندند.

در عین حال، ترکیه روابط خود را با روسیه تقویت می کند، اردوغان قبل از نشست سه جانبه مذاکرات پرمحتوا با پوتین را انجام داد. حرکت ترکیه به سوی روسیه متحدان غربی را نگران کرد، هر چند که آنها  سال ها است در حال اختلاف نظر با آنکارا بوده اند.  تصمیم اردوغان برای میزبانی دو دشمن ایالات متحده، بر خصومت آن کشور افزود.

احمد البراعی ویراستار شبکه تلویزیونی دولتی ترکیه  تی آر تی ورلد روز چهارشنبه گفت: ایالات متحده   در این منطقه خلاء ایجاد می کند و دولت ترامپ اقدامات ناسنجیده انجام می دهد، نگرانی های ترکیه را نادیده می گیرد و همۀ کانال های ارتباطی با روسیه را می بندد. این وضع به تقویت روابط روسیه، ترکیه و ایران منجر خواهد شد.

اما هرچند این سران سه کشور هفته گذشته در آنکارا دیدار کردند، منافع آنها در میدان جنگ روز بروز بیشتر از هم جدا می شود.

ترکیه مدتها با اسد مخالف است و از شورشیانی درحال مبارزه با رژیم اسد حمایت می کند. اما روسیه از اسد حمایت می کند و به همین دلیل قصد دارد این قیام را سرکوب کند و موضع خود را در پایگاه در سوریه مستحکمتر سازد. ایران با اقدامات نظامی ترکیه در سوریه مخالفت می کند و همانطوری که تحلیلگران می گویند، با هر قیمتی شده از اسد حمایت خواهد کرد.

یک دیپلمات غربی که خواستار شد اسمش فاش نشود، گفت: تنش های جدی بین ترکیه و ایران وجود دارد. این مسول روابط با سوریه افزود: شاید اسد مهمترین فرد برای ایران باشد که می تواند قدرت خود را در سوریه و فراتر از آن نشان دهد.  وی در پایان گفت: من فکر نمی کنم که آنها بخواهند چنان اصلاحات سیاسی را انجام دهند که موضع اسد را تهدید و قدرت دولت اورا تضعیف کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала