گزارش و تحلیل

آمریکا در جستجوی فرصتی مناسب برای فرار از برجام

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر Прием в резиденции посла США в России по случаю Дня независимости США
Прием в резиденции посла США в России по случаю Дня независимости США - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«جان بولتون» از زمانیکه در سمتهای رسمی تر دولت آمریکا فعالیت داشت به تندروی و فردی با افکار و نظرات افراطی مشهور بود و همینطور که می دانیم ایشان با گروهای منافق و ضد دولت ایران بویژه در اروپا ارتباط دارد و حتی چندین مرتبه در نشست منافقین در پاریس حضور یافته است.

بنابراین به عنوان یک آمریکایی چنین مخالفتهای سرسختانه ای با ایران و بویزه با توافق هسته ای ایران یک امر طبیعی به حساب می آید.
خبرگزاری اسپوتنیک در گفتگو با حمیدرضا غلامزاده- کارشناس ارشد مسائل آمریکا و تحلیلگر تهران تایمز در گفتگویی با اسپوتنیک به تشریح ابعاد طرح «جان بولتون» برای خروج آمریکا از برجام پرداخت.

Белый дом в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
ترفندهای کاخ سفید برای «اثبات» نقض برجام توسط ایران!!
حمیدرضا غلامزاده گفت: «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل مدعی شده «استیو بنون» مشاورارشد دونالد ترامپ پیش از خروج از کاخ سفید از او خواسته بود تا طرحی را برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، ارائه کند و اکنون که بنون دیگر در این سمت حضور ندارد، دست به انتشار این طرح زده است. طرح پیشنهادی وی یادآور اقدام اخیر دونالد ترامپ و دستور وی به سازمانهای اطلاعاتی این کشور برای جمع آوری اسناد و مدارکی مبنی بر تایید نقض برجام توسط ایران است.
نقض اصول برجام برای این منفعتی نخواهد داشت در نتیجه چنین اقداماتی از سوی ایران انجام نگرفته است و حتی آزمایشات موشکی ایران همینطور که بدفعات نیز از سوی مقامات بین المللی بر آن تاکید شده مغایرتی با اصول برجام ندارد و تنها در قطعنامه سازمان ملل پیشنهاد به انجام نگرفتن آن شده است. به همین دلیل دست آویزهایی که آمریکا تلاش می کند به آن چنگ زند چندان راه به جایی نخواهد برد، و ادامه دادن چنین رویه ای بیشتر آمریکا را منزوی خواهد نمود.
بعید است که سایر طرفین این توافق مانند روسیه و چین با این اقدامات ایالات متحده مبنی بر کنار گذاشتن برجام موافقت نمایند.
وی در ادامه این گفتگو گفت: از سویی، خانم «نیکی هیلی» نیز بصورت تلویحی کنگره را به این سو هدایت می کند که بدون لغو رسمی برجام از سوی دولت آمریکا تنها تحریمهایی را بر علیه ایران اقدام نماید، حتی می توان اقدام اخیر شرکت آپل در حذف برنامه های ایرانی را آزمون و خطایی برای این اقدام ارزیابی نمود.
انفجار در کارخانه سیمان خوزستان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تهدید ایران به خروج از برجام جامعه بین الملل را در مقابل آمریکا قرار می دهد
غلامزاده افزود، بخشی از پیشنهاد جان بولتون نیز اعمال بخشی از تحریم ها از سوی کنگره است. آنچه مسلم است آمریکا علاقمند به لغو برجام است بدون اینکه هزینه های آن را پرداخت نماید، یعنی تلاش می کند تا ایران را وادار به خروج از برجام نموده و در نتیجه ایران را مقصر جلوه دهد.
برداشته نشدن تحرمهای بانکی، مسائل اقتصادی و این قبیل اقدامات سنگ اندازیهایی است که از روز اول و از زمان آقای اوباما وجود داشت و همچنان نیز به قدرت خود باقیست، نشان دهنده بی علاقگی ایالات متحده در نتیجه موفقیت آمیز برجام است. اما توجه داشته باشیم که در آمریکا دو طیف دموکراتها که تقریبا موافق برجام هستند و جمهوری خواهان که اغلب مخالف برجام هستند هیچکدام موافق به اجرای صد درصدی توافق برجام نیستند. جمهوری خواهان نه تنها خواهان لغو برجام هستند، بلکه به اعمال شرایط و تحریم های سخت تر بر علیه ایران هستند و حتی به حداقل های طیف دموکراتها نیز قانع نیستند.
به هر حال، برجام یک اتفاق چند جانبه است و آمریکا به تنهایی نمی تواند اقدامات اثرگذاری انجام دهد و چنین لفاظی هایی برای فضا سازی برعلیه ایران و ارزیابی واکنشهای احتمالی پیرامون این موضوع می باشد.
کارشناس مسائل آمریکا خاطر نشان کرد، اینکه موفق به لغو برجام می شوند یا خیر بیشتر بستگی به مواضع و جدیت سران کشورهای عضو پنج به علاوه یک دارد. حضور هیاتهای اقتصادی از اروپا مانند فرانسه حاکی از جدییت و پایبندی اروپاییها به توافق برجام است، اما از سوی دیگر برخی شرکتها تجاری بزرگ از اقدامات تنبیهی آمریکا نگران هستند و در نتیجه وارد نمی شوند و این حاکی از تردید کشورهای مربوط است.
بنابراین، اگر سران کشورهای اروپایی، روسیه و چنین مواضع شفاف و قاطعی را در برابر ایالات متحده اتخاذ نموده و تنها به نقد سیاستهای ایالات متحده بسنده نکرده و آقای ترامپ را فرد دیوانه و تند رویی ترسیم نکنند که از سر نادانی حرفهایی را به زبان می آورد در این صورت برجام به قدرت خود باقی خواهد ماند، در غیر اینصورت باید نگران آینده برجام بود. رئیس جمهور ایالات متحده به عنوان یک فرد به تنهایی نمی تواند در سیاستهای این کشور تاثیرگذار باشد و توازن قدرت و نقش کنگره در آمریکا یک مسئله مشخص است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала