گزارش و تحلیل

تهدید ایران به خروج از برجام جامعه بین الملل را در مقابل آمریکا قرار می دهد

© Fotolia / Borna Mirahmadianانفجار در کارخانه سیمان خوزستان
انفجار در کارخانه سیمان خوزستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخن از خروج از برجام توسط رئیس جمهور ایران حاکی از فشارها و نگرانی هایی است که از سوی آمریکایی ها و هم از سوی برخی محافل قدرت در داخل کشور بر او اعمال می شود.

خبرگزاری اسپوتنیک- دکتر رحمان حریری، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل بین الملل در خصوص امکان و ابعاد خروج ایران از توافق هسته ای ایران به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: برجام یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت دکتر روحانی است و می توان گفت در این برهه از زمان حساس تاریخی که دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی شروع شده، مردم ایران چشم انتظار برآورده شدن مطالبات سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی خود می باشند.
وعده به شعارهای انتخاباتی رمز موفقیت و ماندگاری پایگاه اجتماعی آقای روحانی پس از قدرت است و سر و سامان دادن به وضعیت نه چندان مطلوب اقتصادی و چاره اندیشی برای بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران، راضی نگه داشتن زنان و اقلیت ها که در چیدمان کابینه نادیده گرفته شدند کار بسیار سختی است. دولت روحانی برای مدیریت مطالبات و عمل به وعده های انتخاباتی خود نیاز مبرمی به ایجاد تعامل سازنده با جامعه بین الملل داشته و در این راستا طی چهار سال اول زمامداری خود نیز تمام توان خود را در راستای رفع تحریم ها ، تسهیل صادرات و واردات و همچنین اقناع بنگاه های اقتصادی خارجی جهت سرمایه گذاری در ایران انجام داده و قصد ادامه راه را دارند.

Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров выступает на Международном научно-экспертном форуме Примаковские чтения - اسپوتنیک ایران
لاوروف:امیدوارم ایران از برجام خارج نشود
دکتر حریری اینگونه ادامه داد، با نگاه به بنیادهای فکری- اقتصادی دولت آقای روحانی و همچنین اذعان تحلیلگران بین الملل بر اینکه برجام یک موفقیت برای جمهوری اسلامی ایران بوده و با در نظر داشتن عصبانیت و نارضایتی دولت آقای ترامپ و رژیم اسرائیل از توافقنامه برجام براحتی می توان نتیجه گرفت دکتر روحانی به هیچ وجهه قصد خروج از برجام را نداشته و نخواهد داشت اما اگر بیش از این؛ طرف آمریکایی به سوی تحریم های سخت گیرانه پیش رود امکان خروج از توافقنامه روی میز جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت.
دکتر رحمان حریری در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث شد مقامات ایران چنین اظهارات تندی را بیان کنند اظهار داشت که چندین مولفه تاثیر گذار بوده است.
وی در ادامه افزود، جمهوری اسلامی ایران خواهان پایبندی همه طرف ها و کشورها به توافقنامه برجام است و در طی تاریخ انقلاب اسلامی این کشور هیچ گاه یک توافق و قرارداد یک طرفه که با چاشنی تهدید نیز همراه بوده خود را ملزم به اجرای آن ندانسته و بشدت در قبال اعمال فشار و تهدید مقاومت نموده است.
تهدید به خروج از برجام از سوی ایران حامل پیامی بسیار گویا و روشن به دولت آقای ترامپ می باشد که اگر چنانچه تحریم ها و فشارها تشدید شوند ایران نیز گزینه های متعددی بر روی میز داشته که یکی از آنها خروج از برجام و برگشت به وضعیت قبل از توافق است.
این استاد دانشگاه اذعان داشت، تاکید رهبر ایران بر اقتصاد مقاومتی و اولویت قرار دادن شکوفایی داخلی اقتصادی و پیگیری این گفتمان در داخل کشور و همچنین فعالیت های کلان حکومتی ، دولتی و غیر دولتی در نهادینه کردن این مشی می تواند به خودی خود گواهی بر آمادگی ایران برای مدیریت بحران باشد. بیانات مکرر رهبر ایران مبنی بر غیر قابل اعتماد بودن آمریکایی ها نشان از هوش سیاسی بالا، تسلط کامل و شناخت کافی رهبر ایران از سیاست بین الملل و همچنین طرف آمریکایی است و احتمالا در این راستا تمهیداتی زیادی در اتاق های فکر جمهوری اسلامی ایران اندیشه شده و گزینه های متعددی می تواند در دستور کار قرار گیرد.
نخستین واکنش آمریکا به اظهارات روحانی در خصوص ترک برجام - اسپوتنیک ایران
نخستین واکنش آمریکا به اظهارات روحانی در خصوص ترک برجام
لذا در چنین شرایطی هر چند دولت اقای روحانی تمایل به خروج از برجام نداشته اما چناچه تحریم ها و فشارها از سوی آمریکایی ها تشدید شود گزینه خروج از توافقنامه از سوی ایران محتمل است.
این استاد دانشگاه بحث به اینگونه ادامه داد که بخشی از قدرت ایران که در جناح مخالف آقای روحانی قرار دارند به خروج از برجام و رویارویی بیشتر با آمریکا و رژیم اسرائیل در منطقه علاقه مند می باشند اظهارات آقای رئیس جمهور مبنی بر امکان خروج ایران از برجام که مترادف با بررسی کابینه پیشنهادی ایشان در مجلس شورای اسلامی است می تواند بخشی از این طیف را راضی نگه دارد.
دکتر حریری گفت: اتحادیه اروپا، چین و روسیه با اعمال تحریم های بیشتر از سوی آمریکا علیه ایران مخالف بوده و بارها معترض شده اند. مطرح شدن امکان خروج از برجام از سوی ایران می تواند مابین اتحادیه اروپا و آمریکا شکاف انداخته و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را در مقابل سیاست های خصمانه آمریکا قرار دهد.
افزایش صادرات ایران به ایتالیا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا ایران از برجام خارج خواهد شد؟
خروج جمهوری اسلامی ایران از برجام در شرایط بحرانی شبه جزیره کره و احتمال درگیری آمریکا و کره شمالی همزمان با افزایش تنش ها مابین روسیه و آمریکا ، احتمال افزایش بیشتر قیمت جهانی نفت و طلا تحت تاثیر این حوادث و همچنین اوضاع بحرانی خاورمیانه از سوریه گرفته تا عراق و یمن و افغانستان و پرونده حل نشده داعش و بنیادگرایی اسلامی افراطی؛ نه تنها به صلح و امنیت در جهان و خاورمیانه ضربه سنگینی وارد می نماید بلکه حذف ایران از معادلات پیچیده خاورمیانه اوضاع را بحرانی تر نموده و چشم انداز صلح در این منطقه جنگ زده تیره تر می شود.
رحمان حریری افزود، اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهان پایبندی آمریکا به مفاد توافقنامه بوده و اعمال فشار از سوی این کشور بر ایران را خلاف توافق میدانند و پاسخ متقابل ایران به این تحریم ها می تواند شکاف ها بین آمریکایی ها و اروپایی ها را تشدید نماید.
تهدید ایران بر خروج از برجام در تقابل با تحریم های آمریکا می تواند هم جامعه بین الملل را در مقابل طرف آمریکایی قرار داده و هم فشار داخلی از سوی مخالفان سیاست های ترامپ در آمریکا را افزایش دهد. دمکرات ها و بسیاری از محافل قدرت در آمریکا بشدت با سیاست های دولت ترامپ مخالف بوده و معتقدند این سیاست ها آ جامعه بین الملل را در مقابل مریکا را به سوی جنگ و بحران های بیشتری در عرصه داخلی و بین الملل سوق می دهد.
در نتیجه می توان نتیجه گرفت عوامل متعددی در تحلیل تهدید ایران به خروج از برجام وجود دارند. این عوامل از داخل کشور تا سطح بین الملل را شامل می شود و از سوی دیگر اهداف مختلفی نیز می تواند در پس این بیانات نهفته باشد که بخشی از آن اشاره شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала