گزارش و تحلیل

آیا ایران از برجام خارج خواهد شد؟

© Sputnik / Sergey Mamontovافزایش صادرات ایران به ایتالیا
افزایش صادرات ایران به ایتالیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در نطق دفاع از وزرای پیشنهادی خود به مجلس تهدید کرد که در صورت ادامه روند کارشکنی های ایالات متحده و افزایش تحریم ها ممکن است اجرای توافق هسته ای را متوقف کند و برنامه هسته ای ایران را به مرحله سابق ویا حتی پیشرفته تر برگرداند.

گو اینکه بسیار بعید است که ایران از برجام خارج شود اما طبق نص صریح برجام در صورتی که طرف مقابل اقدام به کارشکنی کند ایران حق دارد اجرای برجام را تا اینکه طرف مقابل تعهدات خود را انجام نداده معلق کند.
وظاهرا اشاره آقای روحانی هم به همین بخش برجام بود که ایران تلاش داشت نیازی به اجرای آن نباشد اما کارشکنی های ایالات متحده ایران را بر آن داشته که به اجرای این بند برجام فکر کند.
طبق یکی از بند های برجام ایران می تواند اجرای برجام را معلق کند و به کمیته ای که برای رسیدگی به اجرای برجام تشکیل شده از کارشکنی های ایالات متحده شکایت کند و تا زمان رسیدگی به شکایت ایران اجرای برجام متوقف خواهد شد.
در واقع ایران از قبل هم می دانست که ایالات متحده پایبند تعهدات خود در برجام و یا هیچ توافق بین المللی دیگر نبوده و نخواهد بود و سابقه پایبندی ایالات متحده به تعهدات خود در توافقات سابق که با کشورهای دیگر مانند کره شمالی یا لیبی و یا… انجام داده بود ثابت می کند که نمی توان به هیچ وجه برای امضای نماینده ایالات متحده در هیچ توافقی اعتبار قایل شد.

Teheran (Iran) - اسپوتنیک ایران
تهدید ایران به خروج از توافق هسته ای
اگر اینگونه بود که امروزه ایالات متحده از توافق زیست محیطی خارج نمی شد و یا اینکه پس از اینکه کره شمالی برجک های نیروگاه های خود را نیز منفجر کرد به فشار های خود بر علیه کره شمالی ادامه نمی داد، و یا پس از اینکه لیبی همه برنامه هسته ای خود را تعطیل کرد و کارخانه های خود را بار کشتی کرد و به ایالات متحده فرستاد توطئه سرنگونی دولت قانونی آن را رهبری نمی کرد.
امضای توافق هسته ای توسط ایران به این معنا نیست که ایرانیها تکنولوژی هسته ای و سواد خود را نیز واگذار کرده اند و همانگونه که جناب آقای روحانی گفتند اگر تصمیم سیاسی گرفته شود ایران بسیار سریعتر از آنچه آمریکایی ها تصور می کنند می تواند به برنامه خود برگردد.
برنامه هسته ای هیچ وقت برای ایران هدفی نبوده که بخواهد آنقدر حیاتی باشد تا نتوان آن را کنار گذاشت اما همیشه ایران ترجیح می داده این برگه را برای چانه زنی نگاه دارد.
فناوری هسته ای فناوری ای نسبتا قدیمی است که به بیش از یکصد سال پیش بر می گردد و ایران پس از انقلاب تلاش کرده به فناوری های نوین و فناوری های عالی دست یابد و امروزه توانسته این فاصله یکصد ساله را پر کند و در فناوری های نوین و عالی مانند فناوری نانو و هوافضا پیشرفت های قابل توجهی داشته باشد.
در واقع تحریم های جدید ایالات متحده هم همین فناوری های نانو و عالی ایران را هدف قرار داده و ایالات متحده تازه متوجه شده که اصل ماجرا این بوده که ایرانی ها برای رسیدن به فناوری های نوین آنها را سرگرم برنامه هسته ای کرده بودند.
هدف اصلی ایالات متحده این است که ایران از نظر تکنولوژی فاصله ای بیش از یکصد سال با جهان مدرن داشته باشد و حال که ایالات متحده انگشت روی فناوری های عالی ایران گذاشته ایران نیز چانه زنی را به فناوری ای که یکصد ساله است باز می گرداند تا فناوری های نوین و عالی خود را حفظ کند.
اسامی هفت وزیر کابینه روحانی مشخص شد - اسپوتنیک ایران
روحانی: ایران ظرف چند ساعت از تفاهمنامه برجام خارج می شود
همه می دانند که تسلیحات هسته ای نمی تواند نظامی را در کشوری نگاه دارد چرا که اگر می توانست قطعا اتحاد جماهیر شوروی در حال حاضر پا برجا بود وهمچنین امکان استفاده از این تسلیحات وجود ندارد، البته به جز برای ایالات متحده و همپیمانان آن که به قوانین و مقررات بین المللی پایبند نیستند.
با این شرایط ایران نیازی به ساختن تسلیحات هسته ای ندارد و اگر برنامه هسته ای ای را برای خود به پا کرده به این دلیل است که به این فناوری ومزایای آن دست یابد وقطعا بهانه ای برای چانه زنی داشته باشد.
اگر ایران وارد مذاکرات هسته ای شد به این دلیل بود که ایران خواهان رفع همه تحریم های بین المللی بود و طبق همان توافق نباید تحریم های قبلی با نام دیگری برگردد.
حال که ایالات متحده در اجرای توافق هسته ای سنگ اندازی می کند و اجازه رفع تحریم ها را نمی دهد دلیلی وجود ندارد که ایران بخواهد به این توافق پایبند باشد.
قطعا ایران مراد آقای ترامپ و تیم وی را محقق نخواهد کرد و توافق هسته ای را پاره نخواهد کرد اما هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای عمل کند و طرف مقابل زیر آن بزند.
حال توپ در زمین 5 کشور باقیمانده در توافق هسته ای است که تصمیم بگیرند می خواهند از امضای خود دفاع کنند و یا اینکه چشم و گوش خود را به تعدی های ایالات متحده بر اراده بین المللی ببندند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала